/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Identifikation af model
Fra : peterherzberg@gmail.~


Dato : 20-10-08 09:08

Hej svende,

Første indlæg i denne gruppe fra min side :)

Jeg er den nybagte ejer af en Suzuki GS650G Katana indr. første gang i
07/1984 if. reg. attest. Nu står jeg og vil bestille lidt stumper over
nettet, men er i tvivl om den helt korrekte modelbetegnelse for min
cykel.

Mit stelnummer er følgende: 1GP72G5D21003(xx) udelader de 2 sidste af
sikkerhedsmæssige årsager.

Jeg skal bestille fra denne side http://www.cmsnl.com/suzuki-gs650_model13487/
men som i kan se er der jo lidt forskellige modeller at vælge imellem.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh

Peter

 
 
Jan Bachman (20-10-2008)
Kommentar
Fra : Jan Bachman


Dato : 20-10-08 17:13

On Mon, 20 Oct 2008 08:08:07 -0700 (PDT), peterherzberg@gmail.com
wrote:

>Hej svende,
>
>Første indlæg i denne gruppe fra min side :)
>
>Jeg er den nybagte ejer af en Suzuki GS650G Katana indr. første gang i
>07/1984 if. reg. attest. Nu står jeg og vil bestille lidt stumper over
>nettet, men er i tvivl om den helt korrekte modelbetegnelse for min
>cykel.
>
>Mit stelnummer er følgende: 1GP72G5D21003(xx) udelader de 2 sidste af
>sikkerhedsmæssige årsager.
>
>Jeg skal bestille fra denne side http://www.cmsnl.com/suzuki-gs650_model13487/
>men som i kan se er der jo lidt forskellige modeller at vælge imellem.
>
>Håber nogen kan hjælpe.

Hvis dit stelnummer er på 15 tegn, så er det ikke et VIN-nummer (ISO
3779). De er på 17 tegn. Min Yamaha har f.eks. stelnummer på 17 tegn.
Lidt ærgeligt for der findes hjemmesider på nettet med VIN-dekoderre
hvor man bare taster sit stelnummer ind og får en masse at vide

Her er lidt at starte med:
http://www.suzukicycles.org/_misc/identification.shtml

Så vidt jeg kan se så kan "GP72G" oversættes i VDS-sektionen.

/Jan

peterherzberg@gmail.~ (20-10-2008)
Kommentar
Fra : peterherzberg@gmail.~


Dato : 20-10-08 10:50

On 20 Okt., 18:12, Jan Bachman <ja...@davs.du> wrote:
> On Mon, 20 Oct 2008 08:08:07 -0700 (PDT), peterherzb...@gmail.com
> wrote:
>
>
>
>
>
> >Hej svende,
>
> >Første indlæg i denne gruppe fra min side :)
>
> >Jeg er den nybagte ejer af en Suzuki GS650G Katana indr. første gang i
> >07/1984 if. reg. attest. Nu står jeg og vil bestille lidt stumper over
> >nettet, men er i tvivl om den helt korrekte modelbetegnelse for min
> >cykel.
>
> >Mit stelnummer er følgende: 1GP72G5D21003(xx) udelader de 2 sidste af
> >sikkerhedsmæssige årsager.
>
> >Jeg skal bestille fra denne sidehttp://www.cmsnl.com/suzuki-gs650_model13487/
> >men som i kan se er der jo lidt forskellige modeller at vælge imellem.
>
> >Håber nogen kan hjælpe.
>
> Hvis dit stelnummer er på 15 tegn, så er det ikke et VIN-nummer (ISO
> 3779). De er på 17 tegn. Min Yamaha har f.eks. stelnummer på 17 tegn.
> Lidt ærgeligt for der findes hjemmesider på nettet med VIN-dekoderre
> hvor man bare taster sit stelnummer ind og får en masse at vide
>
> Her er lidt at starte med:http://www.suzukicycles.org/_misc/identification.shtml
>
> Så vidt jeg kan se så kan "GP72G" oversættes i VDS-sektionen.
>
> /Jan- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jan> Tak for svar. Desværre kommer jeg jo ikke meget nærmere med det
link Kan suzuki importøren fortælle mig det ud fra stelnummeret?

Armand (20-10-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-10-08 23:41

peterherzberg@gmail.com skrev:
> On 20 Okt., 18:12, Jan Bachman <ja...@davs.du> wrote:
>> On Mon, 20 Oct 2008 08:08:07 -0700 (PDT), peterherzb...@gmail.com
>> wrote:
>>
>>> Hej svende,
>>> Første indlæg i denne gruppe fra min side :)
>>> Jeg er den nybagte ejer af en Suzuki GS650G Katana indr. første gang i
>>> 07/1984 if. reg. attest. Nu står jeg og vil bestille lidt stumper over
>>> nettet, men er i tvivl om den helt korrekte modelbetegnelse for min
>>> cykel.
>>> Mit stelnummer er følgende: 1GP72G5D21003(xx) udelader de 2 sidste af
>>> sikkerhedsmæssige årsager.
>>> Jeg skal bestille fra denne sidehttp://www.cmsnl.com/suzuki-gs650_model13487/
>>> men som i kan se er der jo lidt forskellige modeller at vælge imellem.
>>> Håber nogen kan hjælpe.
>> Hvis dit stelnummer er på 15 tegn, så er det ikke et VIN-nummer (ISO
>> 3779). De er på 17 tegn. Min Yamaha har f.eks. stelnummer på 17 tegn.
>> Lidt ærgeligt for der findes hjemmesider på nettet med VIN-dekoderre
>> hvor man bare taster sit stelnummer ind og får en masse at vide
>>
>> Her er lidt at starte med:http://www.suzukicycles.org/_misc/identification.shtml
>>
>> Så vidt jeg kan se så kan "GP72G" oversættes i VDS-sektionen.
>>
> Jan> Tak for svar. Desværre kommer jeg jo ikke meget nærmere med det
> link Kan suzuki importøren fortælle mig det ud fra stelnummeret?
>
Hej Jan. Velkommen til/ud af skabet(?)!

Betegnelsen GS650G er skam udemærket dækkende - "G" har alid været
Suzukis designation af kardantræk og der er kun dén ene 650'er
kardantrækker fra Suzuki!

At cmsnl kun har US-modeller af Katana'en på listen skal du ikke
forskrække dig over, de er identiske i grundopbygningen og afviger
primært omkring opbygning af karburator; topstykke og udstødning af
hensyn til USA's (Californiens?) tidlige miljøkrav.
Jeg har haft et sådant US-topstykke til en GPZ900R i hånden og dét ville
endda sagtens kunne bruges som reservedel på en dansk model, blot ved
hjælp af et par afblændinger!

--
Armand.

N/A (21-10-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-10-08 14:58



N/A (20-10-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 20-10-08 23:41



peterherzberg@gmail.~ (21-10-2008)
Kommentar
Fra : peterherzberg@gmail.~


Dato : 21-10-08 02:42

Hej Armand,

Det jeg skal bruge er nye stempelringe, spørgsmålet er så, om de
amerikanske modeller bruger samme stempler som de europæiske?

Mvh

Peter


Armand (21-10-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-10-08 14:58

peterherzberg@gmail.com skrev:
> Hej Armand,
>
> Det jeg skal bruge er nye stempelringe, spørgsmålet er så, om de
> amerikanske modeller bruger samme stempler som de europæiske?
>
Stol blot på dét!

Hvad er problemet?
Olieforbrug??

Måske er du derude hvor det var mere fornuftigt at købe komplette
stempler i overstørrelse og få cylinderen boret op til dém :-/
Kun nye ringe ér sq en halvredder og hvis den stadig kører med
original-størrelse stempler er det vel ikke for tidligt med en opboring.
Og så er der det med at når nu du er ved at ville ofre prisen på et sæt
stempelringe, så vil en opboring på em måde være de penge billigere (á
"kun" merprisen) - En synsvinkel der for alvor bliver aktuel hvis ikke
at de nye ringe har den forventede virkning og du derfor kommer til at
skulle bore op alligevel i den nærmeste fremtid :-/

Når nu sagerne er adskildt: Hvorledes ser ventilstyrene til
indsugningsventilerne ud? Fyldt med snasket løbesod??
Ifald ligger der også et olieforbrug dér, hvoved at nye skraberinge også
vil have en positiv virkning

--
Armand.

N/A (21-10-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-10-08 18:05



peterherzberg@gmail.~ (21-10-2008)
Kommentar
Fra : peterherzberg@gmail.~


Dato : 21-10-08 10:15

On 21 Okt., 15:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> peterherzb...@gmail.com skrev:> Hej Armand,
>
> > Det jeg skal bruge er nye stempelringe, spørgsmålet er så, om de
> > amerikanske modeller bruger samme stempler som de europæiske?
>
> Stol blot på dét!
>
> Hvad er problemet?
> Olieforbrug??
>
> Måske er du derude hvor det var mere fornuftigt at købe komplette
> stempler i overstørrelse og få cylinderen boret op til dém :-/
> Kun nye ringe ér sq en halvredder og hvis den stadig kører med
> original-størrelse stempler er det vel ikke for tidligt med en opboring..
> Og så er der det med at når nu du er ved at ville ofre prisen på et sæt
> stempelringe, så vil en opboring på em måde være de penge billigere (á
> "kun" merprisen) - En synsvinkel der for alvor bliver aktuel hvis ikke
> at de nye ringe har den forventede virkning og du derfor kommer til at
> skulle bore op alligevel i den nærmeste fremtid :-/
>
> Når nu sagerne er adskildt: Hvorledes ser ventilstyrene til
> indsugningsventilerne ud? Fyldt med snasket løbesod??
> Ifald ligger der også et olieforbrug dér, hvoved at nye skraberinge også
> vil have en positiv virkning
>
> --
> Armand.

Hej Armand,

Tak for dit gode svar. Årsagen er olieforbrug ja, plus at
kompressionen lå nede omkring 100 og steg når jeg hældte lidt olie ned
i tændrørshullet.

Jeg har også overvejet nye oversize stempler + ringe, men det er trods
alt lidt af en udgift på sådan en gammel svend, jeg kan jo alligevel
købe en del olie for de penge.

Ventilstyrene til indsugningsventilerne var faktisk pæne. Der var en
lille smule tørt sod helt oppe ved hullet til forbrændingskammeret
(kan ikke udtrykke det i fagtermer desværre), men ikke noget at tale
om.

Min umiddelbare plan er at købe 4 x sådan et sæt her
http://www.cmsnl.com/products/piston-ring-set-std_1214034240/ - det
bliver ca. 1200 kr, så det er jo ikke så voldsomt taget i betragtning,
at suzuki vil have ca. 650 kr per sæt. Sættet jeg linker til ser
umiddelbart ud til at indeholde både stempel- og olieskraberinge.

Jeg skifter selvf. også paraplyerne.

Armand (21-10-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-10-08 18:05

peterherzberg@gmail.com skrev:
> On 21 Okt., 15:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>> peterherzb...@gmail.com skrev:> Hej Armand,
>>
>> Hvad er problemet? Olieforbrug??
>> Måske er du derude hvor det var mere fornuftigt at købe komplette
>> stempler i overstørrelse og få cylinderen boret op til dém :-/
>> Kun nye ringe ér sq en halvredder og hvis den stadig kører med
>> original-størrelse stempler er det vel ikke for tidligt med en opboring.
>> Og så er der det med at når nu du er ved at ville ofre prisen på et sæt
>> stempelringe, så vil en opboring på em måde være de penge billigere (á
>> "kun" merprisen) - En synsvinkel der for alvor bliver aktuel hvis ikke
>> at de nye ringe har den forventede virkning og du derfor kommer til at
>> skulle bore op alligevel i den nærmeste fremtid :-/
>>
> Tak for dit gode svar. Årsagen er olieforbrug ja, plus at
> kompressionen lå nede omkring 100 og steg når jeg hældte lidt olie ned
> i tændrørshullet.
>
I så fald ér kun stempelringe absolut en halvredder :-|

> Jeg har også overvejet nye oversize stempler + ringe, men det er trods
> alt lidt af en udgift på sådan en gammel svend, jeg kan jo alligevel
> købe en del olie for de penge.
>
Sådan er det jo. Alt andet lige er der en vis komfort i ikke at skulle
efterfylde olie i den tid der går mellem et service (á olieskifte) :-|

> Min umiddelbare plan er at købe 4 x sådan et sæt her
> http://www.cmsnl.com/products/piston-ring-set-std_1214034240/ - det
> bliver ca. 1200 kr, så det er jo ikke så voldsomt taget i betragtning,
> at suzuki vil have ca. 650 kr per sæt. Sættet jeg linker til ser
> umiddelbart ud til at indeholde både stempel- og olieskraberinge.
>
Nej!
Det er kun #10 på tegningen som ringsættet består af - Stemplet har #9!

Hvis du forhører dig om prisen for opboring ved en cylinderværksted tror
jeg at det i dag kan gøres for 13-1500,-kr pr. cylinder incl. komplet
overstr. stempel. Man kan derved beregne at du er i færd med at bruge
20-25% af hele jobbet på et halvhjertet forsøg :-|

For værktøj findes der en talemåde: "Det billigste værktøj er ofte det
dyre!" - Forstået sådan at den reelle udgift i den sidste ende er
større, når man ikke alene bliver nødt til alligevel at købe rette
værktøj til rette pris, men også har haft en udgift i forbindelse med
ødelagte skruekærve/bolthoveder!
Jvf. ovenstående er merudgiften til anskaffelse af rette værktøj, af en
størrelse svarende til fejlkøbet, og dét kan udemærket overføres til
fejl(?)-købte stempelringe hvis/når man alligevel ender med en opboring :-|

Think about it!

--
Armand.

Michael Dahlberg (21-10-2008)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 21-10-08 21:36


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:48fe0b77$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> peterherzberg@gmail.com skrev:
>> On 21 Okt., 15:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>> peterherzb...@gmail.com skrev:> Hej Armand,
>>>
>>> Hvad er problemet? Olieforbrug??
>>> Måske er du derude hvor det var mere fornuftigt at købe komplette
>>> stempler i overstørrelse og få cylinderen boret op til dém :-/
>>> Kun nye ringe ér sq en halvredder og hvis den stadig kører med
>>> original-størrelse stempler er det vel ikke for tidligt med en
>>> opboring.
>>> Og så er der det med at når nu du er ved at ville ofre prisen på et
>>> sæt
>>> stempelringe, så vil en opboring på em måde være de penge billigere
>>> (á
>>> "kun" merprisen) - En synsvinkel der for alvor bliver aktuel hvis
>>> ikke
>>> at de nye ringe har den forventede virkning og du derfor kommer til
>>> at
>>> skulle bore op alligevel i den nærmeste fremtid :-/
>>>
>> Tak for dit gode svar. Årsagen er olieforbrug ja, plus at
>> kompressionen lå nede omkring 100 og steg når jeg hældte lidt olie
>> ned
>> i tændrørshullet.
>>
> I så fald ér kun stempelringe absolut en halvredder :-|
>
>> Jeg har også overvejet nye oversize stempler + ringe, men det er
>> trods
>> alt lidt af en udgift på sådan en gammel svend, jeg kan jo alligevel
>> købe en del olie for de penge.
>>
> Sådan er det jo. Alt andet lige er der en vis komfort i ikke at skulle
> efterfylde olie i den tid der går mellem et service (á olieskifte) :-|
>
>> Min umiddelbare plan er at købe 4 x sådan et sæt her
>> http://www.cmsnl.com/products/piston-ring-set-std_1214034240/ - det
>> bliver ca. 1200 kr, så det er jo ikke så voldsomt taget i
>> betragtning,
>> at suzuki vil have ca. 650 kr per sæt. Sættet jeg linker til ser
>> umiddelbart ud til at indeholde både stempel- og olieskraberinge.
>>
> Nej!
> Det er kun #10 på tegningen som ringsættet består af - Stemplet har
> #9!
>
> Hvis du forhører dig om prisen for opboring ved en cylinderværksted
> tror jeg at det i dag kan gøres for 13-1500,-kr pr. cylinder incl.
> komplet overstr. stempel. Man kan derved beregne at du er i færd med
> at bruge 20-25% af hele jobbet på et halvhjertet forsøg :-|
>
> For værktøj findes der en talemåde: "Det billigste værktøj er ofte det
> dyre!" - Forstået sådan at den reelle udgift i den sidste ende er
> større, når man ikke alene bliver nødt til alligevel at købe rette
> værktøj til rette pris, men også har haft en udgift i forbindelse med
> ødelagte skruekærve/bolthoveder!
> Jvf. ovenstående er merudgiften til anskaffelse af rette værktøj, af
> en størrelse svarende til fejlkøbet, og dét kan udemærket overføres
> til fejl(?)-købte stempelringe hvis/når man alligevel ender med en
> opboring :-|
>
> Think about it!
Man siger jo så meget!
Du ved, f.eks at godt værktøj er det halve arbejde!
Det kunne jo forlede nogen til at købe 2 sæt!

--
Michael D
(Undskyld....Jeg kan bare lade være!)



Arne Lorenzen (22-10-2008)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 22-10-08 16:07

Michael Dahlberg skrev den 21 okt 2008 i
news:48fe3d15$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:48fe0b77$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> peterherzberg@gmail.com skrev:
>>> On 21 Okt., 15:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>>> peterherzb...@gmail.com skrev:> Hej Armand,
>>>>
>>>> Hvad er problemet? Olieforbrug??
>>>> Måske er du derude hvor det var mere fornuftigt at købe
>>>> komplette stempler i overstørrelse og få cylinderen boret op
>>>> til dém :-/ Kun nye ringe ér sq en halvredder og hvis den
>>>> stadig kører med original-størrelse stempler er det vel ikke
>>>> for tidligt med en opboring.
>>>> Og så er der det med at når nu du er ved at ville ofre prisen
>>>> på et sæt
>>>> stempelringe, så vil en opboring på em måde være de penge
>>>> billigere (á
>>>> "kun" merprisen) - En synsvinkel der for alvor bliver aktuel
>>>> hvis ikke
>>>> at de nye ringe har den forventede virkning og du derfor kommer
>>>> til at
>>>> skulle bore op alligevel i den nærmeste fremtid :-/
>>>>
>>> Tak for dit gode svar. Årsagen er olieforbrug ja, plus at
>>> kompressionen lå nede omkring 100 og steg når jeg hældte lidt
>>> olie ned
>>> i tændrørshullet.
>>>
>> I så fald ér kun stempelringe absolut en halvredder :-|
>>
>>> Jeg har også overvejet nye oversize stempler + ringe, men det er
>>> trods
>>> alt lidt af en udgift på sådan en gammel svend, jeg kan jo
>>> alligevel købe en del olie for de penge.
>>>
>> Sådan er det jo. Alt andet lige er der en vis komfort i ikke at
>> skulle efterfylde olie i den tid der går mellem et service (á
>> olieskifte) :-|
>>
>>> Min umiddelbare plan er at købe 4 x sådan et sæt her
>>> http://www.cmsnl.com/products/piston-ring-set-std_1214034240/ -
>>> det bliver ca. 1200 kr, så det er jo ikke så voldsomt taget i
>>> betragtning,
>>> at suzuki vil have ca. 650 kr per sæt. Sættet jeg linker til ser
>>> umiddelbart ud til at indeholde både stempel- og
>>> olieskraberinge.
>>>
>> Nej!
>> Det er kun #10 på tegningen som ringsættet består af - Stemplet
>> har #9!
>>
>> Hvis du forhører dig om prisen for opboring ved en
>> cylinderværksted tror jeg at det i dag kan gøres for 13-1500,-kr
>> pr. cylinder incl. komplet overstr. stempel. Man kan derved
>> beregne at du er i færd med at bruge 20-25% af hele jobbet på et
>> halvhjertet forsøg :-|
>>
>> For værktøj findes der en talemåde: "Det billigste værktøj er
>> ofte det dyre!" - Forstået sådan at den reelle udgift i den
>> sidste ende er større, når man ikke alene bliver nødt til
>> alligevel at købe rette værktøj til rette pris, men også har haft
>> en udgift i forbindelse med ødelagte skruekærve/bolthoveder!
>> Jvf. ovenstående er merudgiften til anskaffelse af rette værktøj,
>> af en størrelse svarende til fejlkøbet, og dét kan udemærket
>> overføres til fejl(?)-købte stempelringe hvis/når man alligevel
>> ender med en opboring :-|
>>
>> Think about it!
> Man siger jo så meget!
> Du ved, f.eks at godt værktøj er det halve arbejde!
> Det kunne jo forlede nogen til at købe 2 sæt!
>
> --
> Michael D
> (Undskyld....Jeg kan bare lade være!)
>
>
>

Fork, jeg troede der stod noget noget klogt helt hernede

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Undskyld...... osv

N/A (21-10-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 21-10-08 18:45



peterherzberg@gmail.~ (21-10-2008)
Kommentar
Fra : peterherzberg@gmail.~


Dato : 21-10-08 10:32

Faktisk kan jeg se, at jeg kan købe originale OS 1.0mm stempler og
ringe i USA til lige under 2000 kr. Dertil kommer selvf. fortolding
osv. Det er jo umiddelbart en god pris.

Kender nogen til et sted i EU hvor man kan købe disse dele til en
fordelagtig pris?

peterherzberg@gmail.~ (21-10-2008)
Kommentar
Fra : peterherzberg@gmail.~


Dato : 21-10-08 11:10

Jeg er med på, at stemplerne ikke er med, tror du overså -(stregen)
efter stempel. Var det bare så vel, så er det jo billigt ;)

Jeg har skrevet til det amerikanske firma vedr. deres stempler og
ringe til ca. 2000 kr komplet, så må vi se om de sender til EU.
Umiddelbart kan jeg ikke finde noget tilsvarende i EU til samme pris.

Jeg kører ind tur ind til ingana i morgen og hører hvad de kan tilbyde.

Futte&Co (21-10-2008)
Kommentar
Fra : Futte&Co


Dato : 21-10-08 18:45

peterherzberg@gmail.com skrev:
> Jeg er med på, at stemplerne ikke er med, tror du overså -(stregen)
> efter stempel. Var det bare så vel, så er det jo billigt ;)
>
> Jeg har skrevet til det amerikanske firma vedr. deres stempler og
> ringe til ca. 2000 kr komplet, så må vi se om de sender til EU.
> Umiddelbart kan jeg ikke finde noget tilsvarende i EU til samme pris.
>
> Jeg kører ind tur ind til ingana i morgen og hører hvad de kan tilbyde.


Prøv også:
http://www.pacht-tetens.dk/?ID=120

eller i sverige med den lave skr. kurs :

http://www.mmr.nu

Jeg fik et triumph topstykke ordnet til blyfri + nyt gevind i den ene
udstødning inde hos Ingana. Det var godtnok pebret, over 5k.
Desuden tog det lige 6 uger mere end de havde lovet.
Ialt en dårlig oplevelse, en dobling i forhold til oplyst pris og tid.
Jeg sætter ikke mine ben i den butik mere



--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70
Triumph Bonneville, 1969
Victoria KR 26 N Aero, 1954

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste