FC4 med raid 1 på vej ned.
Fra : Martin Stender

Dato : 20-10-08 14:36

Hej alle

Jeg har en FC4 (kernel 2.6.17) med et software raid 1 med to 80 GB
diske.

Nu fejler den ene disk. Det har jeg prøvet før, men denne gang vil jeg
gerne have nogle større diske i og har købt to 250 GB diske.

Er der nogen, som tilfældigvis har prøvet at udvide et raid på denne
måde? Er jeg nødt til at bruge den ekstra plads i en ekstra partition,
eller kan man udvide en partition?

more /proc/mdstat giver dette her:

Personalities : [raid1]
md1 : active raid1 hdg2[0] hde2[1]
1052160 blocks [2/2] [UU]

md2 : active raid1 hdg3[0] hde3[1]
79256576 blocks [2/2] [UU]

md0 : active raid1 hdg1[0] hde1[1]
104320 blocks [2/2] [UU]

Nogle gode råd?

På forhånd tak
Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-10-08 21:54

Fra : Martin Stender

Dato : 21-10-08 00:24

On Oct 20, 10:53 pm, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:
> On Mon, 20 Oct 2008 13:36:24 -0700 (PDT)
>

> Hvordan udvide? Både partition og filsystem? Hvad filsystemet angår,
> afhænger det af typen af filsystem.

Jeg mente at jeg selvfølglig gerne vil have glæde af alle 250GB - ikke
bare de nuværende 80. Så spørgsmålet er, om jeg kan gøre '/'
partitionen større.

Men tak for gennemgangen. Jeg er nu ikke sikker på jeg kan have fire
diske i maskinen, men jeg må se hvad der sker, når jeg skifter den
syge disk til en ny.

Hilsen
Martin

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 21-10-08 12:45

Martin Stender <stenderdk@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen, som tilfældigvis har prøvet at udvide et raid på denne
> måde? Er jeg nødt til at bruge den ekstra plads i en ekstra partition,

1)
du failer alle devices, der hidrører fra den syge disk
mdadm --fail /dev/<md-device> /dev/<syg-disk><partitionsnummer>

2)
du remover alle devices, der hidrører fra den syge disk
mdadm --remove /dev/<md-device> /dev/<syg-disk><partitionsnummer>

hvis du har noget mountet eller swapper direkte på partitioner hørende
til den syge disk, så kopier filerne et andet sted en og umount eller
lave dig noget nyt swap et andet sted og swapon /dev/device eller
swapon /path/to/file og swapoff /dev/<syg-disk><partitionsnummer>

3)
du fjerner - eller i hverfald afkabler den syge disk

4)
du tilføjer en af de nye disks

5)
du partitionerer den nye disk så det passer, husk partitioner, der skal
indgå i eksisterende md-devices skal have mindst samme størrelse

6)
du adder en for en partitionerne på den nye disk til de respektive
md-devices
mdadm --add /dev/<md-device> /dev/<ny-disk><partitionsnummer>

7)
du venter på at den er færdik med at synce op
watch -d -n 10 'cat /prooc mdstat | grep -i sync'

8)
du failer og remover partitioner hørende til den gamle disk fra
respektive md-devices
mdadm --fail /dev/<md-device> /dev/<gammel-disk><partitionsnummer>
mdadm --remove /dev/<md-device> /dev/<gammel-disk><partitionsnummer>

hvis du har noget mountet eller swapper direkte på partitioner hørende
til den gamle disk, så kopier filerne et andet sted en og umount eller
lave dig noget nyt swap et andet sted og swapon /dev/device eller
swapon /path/to/file og swapoff /dev/<gammel-disk><partitionsnummer>

9)
du tilføjer en af de nye disks
gentag pkt 6) og 7)

10)
du bruger mdadm's --grow feature på alle md-devices (size, ikke
number-of-disks)
hvis din FC4's mdadm (og dermed kerne) ikke understøtter --grow, så
boot fra en systemrescuecd og udfør opgaven

11)
du resizer dine filsystemer til at matche md-device'ne
det afhænger af filsystemet og dato'en for mkfs-udførelse, om dette kan
gøres online
hvis det kan gøres online er der nogle filsystemer (jfs, f.eks), der
skal remountes med -oresize, andre skal der bruges en utility til
hvis resize af filsystemerne ikke kan gøres online, så boot fra en
systemrescuecd eller en gparted-live-cd og udføropgaven.

12)
du overvejer at opgradere din FC4

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 21-10-08 12:48

On Tue, 21 Oct 2008 13:45:23 +0200
Jacob Gaarde <-dont@dev.null.invalid> wrote:

--SNIP--

> 9)
> du tilføjer en af de nye disks
> gentag pkt 6) og 7)
crap!
gentag pkt 5), 6) og 7)
partitioneringen gøres nemmes med
sfdisk -d /dev/<første-ny-disk> > partitions.out
sfdisk /dev/<anden-ny-disk> < partitions.out

--SNIP--

Fra : Martin Stender

Dato : 27-10-08 10:21

Tak for gennemgangen.

Jeg har forsøgt, men uden større held.

Problem lader til at være, at grub er installeret på den syge disk. Så
når jeg skifter disken ud med en ny, rask disk, så kan systemet ikke
boote.
Jeg har - via webmin - forsøgt at installere grub på den raske disk,
men det vil den af en eller anden grund ikke være med til.

Faktisk er det lige nu sådan, at raid'et lige nu består af den syge
disk, og en af de nye.

Men jeg tænkte, at jeg sikkert kunne gøre hele processen nemmere ved
at upgradere systemet og er nu oppe på en FC6.

Jeg er tæt på at opgradere til FC7, men der er noget med, at de er
gået over til en ny måde at håndtere ide-diske på. Er det bedst at få
styr på raid'et først?

På forhånd tak,
Martin

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 27-10-08 20:13

On Mon, 27 Oct 2008 09:20:56 -0700 (PDT)
> [...]

> Jeg har - via webmin - forsøgt at installere grub på den raske disk,
> men det vil den af en eller anden grund ikke være med til.

i en root-shell :
- n i (hdn,k) er et nummer på en rask disk, husk grub nummererer fra 0 (nul)
- k i (hdn,k) er nummeret på den partition, som /boot ligger på , - husk grub nummererer fra 0 (nul)

start grub :
<code>
grub --no-floppy
grub> root (hdn,k)
</code>

verificer, at du har valgt rigtige n,k :

hvis /boot ligger på sin egen partition :
<code>
grub> find /vmlinuz-<kernel-version>
</code>

hvis /boot ligger på samme partition som / - altså hvis /boot er et directory med indhold, og ikke et mountpoint :
<code>
grub> find /boot/vmlinuz-<kernel-version>
</code>

set grub op på rask disk :
<code>
grub> setup (hdn)
</code>

hvis grub ikke meldte fejl :

<code>
grub> quit
</code>

dette burde du gøre hver gang du sætter en maskine op med raid1, og vil boote fra den...

hvad nytter redundans for data, hvis der ikke er redundans for boot-loader ?

nåmen, hvis du er rigtig på spanden en dag, kan øvelsen gøres fra en rescuecd
noget á la
mkdir /mnt/sysimage
mount /dev/hdn /mnt/sysimage
mount -obind /proc /mnt/sysimage/proc mount -obind /dev /mnt/sysimage/dev
chroot /mnt/ /bin/sh
mount /boot
grub --no-floppy

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : gaarde <at> mailme <dot> dk

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 27-10-08 20:28

On Mon, 27 Oct 2008 20:13:10 +0100

Fra : Martin Stender

Dato : 27-10-08 14:00

Tak for guiden.

Det går nu ikke fantastisk. Jeg har fjernet den syge disk fra raid'et
og sat en ny i, men så vil den ikke boote. Problemet lader til at
være, at grub er installeret på den syge disk. Jeg har - via webmin -
forsøgt at flytte grub til den nye disk, men det vil den ikke være med
til.

Any ideas?

Bortset fra det, så tænkte jeg, at det måske var en god idé at
opgradere systemet, så nu er jeg oppe på en FC6. Vil gerne helt op på
9, men har opdaget at der er ændret i måden ide-diske håndteres på fra
og med version 7.
Måske vil det være smart at vente med at lave om på det, indtil
raid'et er i orden ...
Men jeg sidder lidt fast her ...

Har nogen her opgraderet FC6 via yum og sluppet godt fra det?

På forhånd tak
Martin

Fra : Martin Stender

Dato : 27-10-08 15:31

Tak for guiden

Det går nu ikke forrygende. Jeg har fjernet den syge disk fra raid'et
men så vil systemet ikke boote.
Jeg har så forsøgt at installere grub på den nye disk (via webmin),
men det vil den ikke være med til...

Det skal lige nævnes, at jeg har formatteret og partitioneret og added
den nye disk med webmin - det er lidt nemmere at gå til og jeg kan se,
at den nye disk bliver tilføjet raid'et - så jeg går ud fra den gør
det rigtigt. Dvs. det ser nu lidt underligt ud, for cat /proc/mdstat
giver nu følgende:

Personalities : [raid1] [raid6] [raid5] [raid4]
md0 : active raid1 hde1[1]
104320 blocks [2/1] [UU]

md1 : active raid1 hde2[1]
1052160 blocks [2/1] [UU]

md2 : active raid1 hdg3[2] hde3[1]
79256576 blocks [2/1] [UU]

Dvs. ikke kun raid1, men også 6, 5 og 4 ... hmmm

(har sat de originale disks i igen, indtil jeg kan få dyret til at
boote fra den raske disk...)

> 12)
> du overvejer at opgradere din FC4
Har opgraderet til FC6 via yum - er på vej til FC7 via yum, men der er
noget med en ny måde at håndtere ide-diske på ...
Bør jeg vente med det, til raid'et er på plads?

Hilsen
Martin