Ændre brugernavn
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 20-10-08 21:25

Jeg er ved at flytte fra en gammel Mandrake installation til en Ubuntu,
og brugernavnet til webserveren er ændret fra apache til www-data. Er
det muligt at ændre dette navn til apache (/etc/passwd /etc/shadow
/etc/group) eller vil det give for mange andre problemer.

Jeg synes bare www-data er for besværligt at skrive fremfor apache

Jørn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-10-08 21:37

Jørn Hundebøll wrote:
> Er det muligt at ændre dette navn til apache (/etc/passwd /etc/shadow
> /etc/group) eller vil det give for mange andre problemer.

Ja, der findes et glimrende værktøj til formålet: vi
(Tøsedrenge bruger vipw).
Det har aldrig givet mig problemer.

/Lars

Fra : Rene Joergensen

Dato : 20-10-08 21:22

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Ja, der findes et glimrende værktøj til formålet: vi

usermod er nu det rette værktøj :) Men vi kan også sagtens bruges.

--
-René

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 21-10-08 00:35

Rene Joergensen wrote:

> usermod er nu det rette værktøj :) Men vi kan også sagtens bruges.

usermod ser rigtig ud - takker !

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-08 17:36

Den Mon, 20 Oct 2008 22:24:50 +0200 skrev Jørn Hundebøll:
> [...]
> /etc/group) eller vil det give for mange andre problemer.
>
> Jeg synes bare www-data er for besværligt at skrive fremfor apache

Alt hvad du senere hen installerer fra ubuntu vil forvente at
brugeren hedder www-data, og enten fejle eller oprette en ny
bruger, så du har begge.

Jeg vil ikke anbefale at gøre det med en system-bruger.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-10-08 18:17

Kent Friis wrote:
> Alt hvad du senere hen installerer fra ubuntu vil forvente at
> brugeren hedder www-data, og enten fejle eller oprette en ny
> bruger, så du har begge.

Man kan bare oprette to linier i passwd med samme numeriske user id.

/Lars

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 22-10-08 16:33

Lars Kongshøj wrote:

> Man kan bare oprette to linier i passwd med samme numeriske user id.
>
> /Lars

Det lyder som om det er bedre en gang for alle bare at ændre
brugernavnet på de filer jeg overfører. Jeg skal jo ikke tilbage til
Mandrake igen.

Takker for input.

Jørn

Fra : Michael Rasmussen