Win4VDI for Linux - Alternativer ?
Fra : Martin [TMM]

Dato : 20-10-08 17:28

Hej (igen)

Jeg har i min rundkigning på nettet, stødt på dette stykke hjemmeside, der
praler af at kunne lave "citrix installationer med windows som remote-OS til
klienterne". Jeg var meget begejstret og hoppede op og ned.... Det fik dog
brat en ende, da jeg kom til at kigge på prisskiltet. de vil have 1000 USD
for en 10-licens pakke. Min "plan" med det var at bruge det herhjemme i
sofaen, om jeg så må sige, og så er 5000 kr da også en slat at smide til
projektet.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre om der er nogen der kender til noget
alternativt med en nogenlunde lign funktionalitet. altså noget citrix-lign,
der ikke behøver koste et beløb svarende til et mindre lands BNP.

På forhånd tak.

Mvh
Martin

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 20-10-08 18:05

man, 20 10 2008 kl. 18:28 +0200, skrev Martin [TMM]:
> [...]
> klienterne". Jeg var meget begejstret og hoppede op og ned.... Det fik dog
> brat en ende, da jeg kom til at kigge p prisskiltet. de vil have 1000 USD
> for en 10-licens pakke. Min "plan" med det var at bruge det herhjemme i
> sofaen, om jeg s m sige, og s er 5000 kr da ogs en slat at smide til
> projektet.
>
> Jeg kunne derfor godt tnke mig at hre om der er nogen der kender til noget
> alternativt med en nogenlunde lign funktionalitet. alts noget citrix-lign,
> der ikke behver koste et belb svarende til et mindre lands BNP.

Se evt. på nomachine og/eller freenx.

Men du kommer nok ikke uden om windows licenser på en eller anden måde
hvis du vil lave en windowsbaseret terminalserver løsning. Men nomachine
og freenx kan også bruges til at lave en tunnel til et windows
fjernskrivebord, og jeg tror enda også man kan få den til at vise
seamless-windows - altså publisering af enkelte applikationer.

Som klient OS kunne man bruge thinstation og PXE boot hvis du vil have
diskløse maskiner.

/A

Fra : Kent Friis

Dato : 20-10-08 18:45

Den Mon, 20 Oct 2008 18:28:28 +0200 skrev Martin [TMM]:
> [...]
> alternativt med en nogenlunde lign funktionalitet. altså noget citrix-lign,
> der ikke behøver koste et beløb svarende til et mindre lands BNP.

Jeg er ikke helt med på hvilken retning du vil - er det Windows klient
eller server?

Windows klient: Xming på Windows-klienten, aktiver XDM / GDM / KDM
netværksadgang på *nix-serveren.

Windows server: XP fjernskrivebord (en bruger), eller en server-
udgave (jeg er ikke sikker på om det er 2 eller 5 brugere. Brugerne
skal være i gruppen Administratorer). I *nix-enden rdesktop.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 20-10-08 20:39

Hej
Kent Friis wrote:
> Jeg er ikke helt med på hvilken retning du vil - er det Windows klient
> eller server?

Min intention, mulig eller umulig, var at kunne connecte op på en
linux-server, der så serverede en windows-session til brugeren.
klient-software underordnet i sammenhængen.

Ved at kigge lidt på noget freenx, som Andreas foreslog, har jeg indtil
videre fået hul til min ubuntu fra en windows-maskine, der så får
ubuntu-skrivebord fra min ubuntu.
Det er da en slags fremskridt.

Mvh
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 21-10-08 17:51

Den Mon, 20 Oct 2008 21:39:08 +0200 skrev Martin [TMM]:
> Hej
>
> Min intention, mulig eller umulig, var at kunne connecte op på en
> linux-server, der så serverede en windows-session til brugeren.
> klient-software underordnet i sammenhængen.

Øh... Du vil køre en Windows-session på en Linux-server? Mener du
wine, eller noget virtual machine agtigt?

Egentlig er det to spørgsmål du blander sammen. Det ene at køre
Windows under Linux, og det andet er at få overført skærmbilledet.

> Ved at kigge lidt på noget freenx, som Andreas foreslog, har jeg indtil
> videre fået hul til min ubuntu fra en windows-maskine, der så får
> ubuntu-skrivebord fra min ubuntu.
> Det er da en slags fremskridt.

Bemærk lige at freenx åbner et sikkerhedshul i din SSH (medmindre de
langt om længe har ændret den politik). Iøvrigt mener jeg ikke
den kan noget som ikke allerede er indbygget i X / ssh.

Men hvis du går efter en rigtig Windows-session og ikke Wine, har
du reelt ikke brug for at Linux håndterer den del. Du kan jo bare
bruge Remote Desktop til at connecte til Windows'en.

Mvh
Kent

.... for katten.