Drivere til linux?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-08 11:56

Hejsan

Er der nogen, som kan anbefale nogle steder, hvor der er samlet forskellige
drivere til linux?

Jeg har en Acer laptop, hvor jeg vil leget med noget linux. Jeg prøvede for
et års tid siden en live CD fra eet af bladene, men den kunne ikke finde en
del af hardwaren, så jeg kom aldrig på nettet og opgav projektet. Nu vil jeg
så prøve igen.

Hvilken linux version skal man så vælge i dag?

Så vidt jeg husker, så har maskinen netkort fra Broadcom, grafik fra Intel
og touchpad fra synaptics. Acer har ikke alle drivere til linux, så jeg skal
finde nogle generiske.

Claus

Fra : jk

Dato : 20-10-08 13:49

On Mon, 20 Oct 2008 12:55:36 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>og touchpad fra synaptics. Acer har ikke alle drivere til linux, så jeg skal

Jeg ville mene at 'mandriva one 2009' live CD er meget velegnet. Den
er forberedt for netbooks.

ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/MandrivaLinux/official/iso/2009.0/

Der kan du vælge imellem KDE4.1 eller Gnome. Anbefaler 'One' hvor
proprietary drivers er med, så compiz kører på live CD.

Tag 'int' for international. Under opstart vælges sprog (F2), tidszone
og tastatur.

Broadcom wifi var kritisk engang, men har været problemfri siden i
foråret. Der kommer jo ny kerne hver halve år.
Der KAN være problemer med KDE 4.1, men så vælg Gnome.
Dens understøttelse af netbooks:
http://www.hardware.no/artikler/mandriva_linux_2009_er_ute/56898

Der findes også en meget speciel ubuntu til netbooks (men jeg ved godt
at du ikke har netbook):
http://ubuntu-eee.com/

Den har jeg ikke prøvet endnu.

mvh

John

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-10-08 15:41

jk skrev:

>Der findes også en meget speciel ubuntu til netbooks (men jeg ved godt
>at du ikke har netbook):
>http://ubuntu-eee.com/
>
>Den har jeg ikke prøvet endnu.

Den bruger jeg på min eee, men det er nu ikke noget jeg ser så meget til,
da der godt kan gå 14 dage mellem jeg gider starte den op.

Dog har jeg ikke oplevet nogen problemer med den (i forhold til mit brug)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 20-10-08 17:51

Claus Tersgov skrev:
> Hejsan
>
> Er der nogen, som kan anbefale nogle steder, hvor der er samlet forskellige
> drivere til linux?

De er normalt en del af linux kernen, dog grafik til X er en
del af X, f.eks., Xorg, som også medfølger linux distributionen.

> [...]
> så prøve igen.
>
> Hvilken linux version skal man så vælge i dag?

det er måske det forkerte spørgsmål ;)
burde være "Hvilken hardware skal jeg vælge til linux idag ?"

Du checker på internet , f.eks. http://tuxmobil.org/mylaptops.html
og ser hvad der lige står om din model af laptop,

Der er måske også tips om hvordan du får diverse dele
til at virke med lige netop din laptop eller tilsvarende model.

> Så vidt jeg husker, så har maskinen netkort fra Broadcom, grafik fra Intel
> og touchpad fra synaptics. Acer har ikke alle drivere til linux, så jeg skal
> finde nogle generiske.

Hvis kun Acer har driverne, bør man nok undgå Acer.
Normalt bør driverne være opensource og helst en del af linux kernen,
så ved man at det også vil virke i senere kerne versioner.

PS.
Et andet tip:
hent forskellige linux dists/live CD, og brænd på en RW
og test hvilke bedst finder din hardware.
Kan man lave USB boot, så kan det evt. installeres
på en USB-memory-stick.