Mister lyd volumen, når den basforskydes?
Fra : fribytteren

Dato : 19-10-08 15:05

Vi ved, at en basforskydning af lyd er en svækkelse af lydens energi,
på grund af lydsvingningerne, men vil denne energimindskelse også
influere på lydens volumen?

Vil der være forskel på forholdene, alt efter om det er lydgiveren
eller modtageren der bevæger sig.

Det er jo sådan, at når lydgiveren bevæger sig, så er lyden allerede
basforskudt når den forlader lydgiveren, men når det er modtageren der
bevæger sig, er lyden ikke ændret før modtager registrere lyden.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-08 22:50

fribytteren skrev:

> Vi ved, at en basforskydning af lyd er en svækkelse af lydens energi,
> på grund af lydsvingningerne, men vil denne energimindskelse også
> influere på lydens volumen?

Den subjektive opfattelse af volumen kan nok være en kompleks
ting. Amplituden af en svingning ændrer sig ikke af at den
frekvensforskydes.

> Vil der være forskel på forholdene, alt efter om det er lydgiveren
> eller modtageren der bevæger sig.

Nej. Det afgørende er med hvilken frekvens lydbølgerne rammer
modtageren. Om de er afsendt med lav frekvens eller om frekvensen
sænkes af at kilde og modtager fjerner sig fra hinanden, er
ligegyldigt. Og det er også ligegyldigt (og relativt) hvem der
fjerner sig og hvem der står stille.

--
Bertel

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 20-10-08 19:02

fribytteren wrote:
> [...]
> influere på lydens volumen?
> Vil der være forskel på forholdene, alt efter om det er lydgiveren

Tænk på et eksperiment med to identiske billard kugler A og B,
og kig på bevarelse af kinetisk energi og impuls i følgende tilfælde.

1) hvis A ligger stille og B bevæger sig mod A med hastighed v.

2) hvis A bevæger sig mod B med hastighed va, og B bevæger sig
mod A med v-va.

3) hvis A bevæger sig væk fra B med hastighed va, og B bevæger
sig mod A med hastighed v+va

Du kan opfatte 2,3 som det var forsøg 1 igen, men hvor du bevæger
dig ifht. A med hastigheden va.

> Det er jo sådan, at når lydgiveren bevæger sig, så er lyden allerede
> basforskudt når den forlader lydgiveren, men når det er modtageren der
> bevæger sig, er lyden ikke ændret før modtager registrere lyden.

Med den sætning vælger du at 1 ovenover ikke længere er det samme
som 2+3. Men forskellen er den samme.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : fribytteren

Dato : 22-10-08 15:21

Hej Bertel og Carsten,

for at være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt.

Bevæger jeg mig væk fra en lydgiver, vil lydens volumen (Db) ikke
ændres ved det punkt, som hvis jeg havde stået stille der og målt
lydens volumen. Volumen ville også være det samme ved samme punkt,
dersom jeg bevægede mig mod lydgiveren.

Er det rigtigt forstået?

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 01:00

fribytteren <fribytteren@fribytteren.dk> wrote:

> [...]
> ændres ved det punkt, som hvis jeg havde stået stille der og målt
> lydens volumen. Volumen ville også være det samme ved samme punkt,

Måsk vi skulle få den præcise definition af 'volumen' på banen. Jeg tror
det vil gøre arbejdet nemmere for deltagerne.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 03:35

"Peter BP" <null@nada.net> skrev i meddelelsen

> Måsk vi skulle få den præcise definition af 'volumen' på banen. Jeg tror
> det vil gøre arbejdet nemmere for deltagerne.

Al vibrationsenergien der udgår fra lydgiver på en time kan måske omdannes
til en energisum på een Watttime, hvilket så er volumen

Sinuskurven for lyden kan integreres og så er arealet under kurven lig med
volumen - ikke ?

Kan volumen misforstås som en anden lyd-egenskab - da ikke som
tonehøjde/bølgelængde/frekvens eller udbredelseshastighed og andet er da
ikke i spil her ?

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 25-10-08 09:01

On Oct 22, 11:21 pm, fribytteren <fribytte...@fribytteren.dk> wrote:
> [...]
> ændres ved det punkt, som hvis jeg havde stået stille der og målt
> lydens volumen. Volumen ville også være det samme ved samme punkt,

Ja, nu da du definerer "volumen" med dB, er det rigtigt.
dB er et logaritmisk mål på lydtryksvariationen, og denne er den
samme, uanset hvordan kilde og observatør bevæger sig i forhold til
hinanden..
Bemærk at billedet, som Carsten introducerede, med billardkugler ikke
dur. Doplerskiftet er f.eks ikke det samme når observatør bevæger sig
mod kilde, som når kilde bevæger sig mod observatør.

mvh
jhp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-10-08 18:16

Jørn Hedegaard Povlsen skrev:

> Doplerskiftet er f.eks ikke det samme når observatør bevæger sig
> mod kilde, som når kilde bevæger sig mod observatør.

Mig bekendt er det den indbyrdes hastighed der bestemmer hvad man
opfatter.

--
Bertel

Fra : j.h.povlsen@gmail.co~

Dato : 26-10-08 03:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Mig bekendt er det den indbyrdes hastighed der bestemmer hvad man
> opfatter.

Bevæger kilden sig mod observatør med lydens hastighed, høres der ikke
en dyt, Bevæger observatøren sig derimod mod kilden med lydens
hastighed, observeres der en frekvensfordobling.
Mere præcist er frekvenforskydningen Deltaf når kilden bevæger sig mod
observatør med farten v givet ved
Delaf=f*v/c, hvor c er lydens hastighed og f kildens frekvenc, mens
frekvensforskydningen når kilden bevæger sig mod observatøren er givet ved
Deltaf=f*v/(c-v)
mvh
jhp

Fra : j.h.povlsen@gmail.co~

Dato : 26-10-08 10:06

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-08 13:05

j.h.povlsen@gmail.com skrev:

> Bevæger kilden sig mod observatør med lydens hastighed, høres der ikke
> en dyt

Nej, ikke før kilden har passeret én.

Det er rigtigt at lydforholdene er anderledes ved hastigheder med
eller over lydens hastighed, men det skal jo ikke få os til at
benægte at dopplereffekten optræder helt normalt ved hastigheder
derunder - uanset hvilken af parterne der bevæger sig.

Hvis lydkilden står stille og man selv løber med 80 km/t, så vil
man opleve dopplereffekten både før og efter mødet præcis som
hvis kilden sad på en forbikørende bil.

Hvis man ser en jetjager passere, hører man et brag lidt efter og
den efterfølgende lyd vil have sænket frekvens fordi lydkilden
fjerner sig fra én.

Hvis man selv løber med lydens hastighed mod en stillestående
jetjager, vil man høre dens motorlyd med meget høj frekvens. Når
man har passeret den, kan man ikke høre spor.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-10-08 15:33

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> benægte at dopplereffekten optræder helt normalt ved hastigheder
> derunder - uanset hvilken af parterne der bevæger sig.

Dopplereffekten for lyd er givet ved:

f'=f (c +/- o)/(c -/+ u) , hvor o er observatør, u er lydkilde, (første
tegn bruges når de nærmes)

Eksempel hvor observatør bevæges mod kilden med 2/3 c : f' = 5/3 f

Eksempel hvor kilden bevæges mod observatør med 2/3 c : f' = 3 f

http://de.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt#Allgemeines_Dopplergesetz_f.C3.BCr_Schallquellen

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 04:05

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Dopplereffekten for lyd er givet ved:
>
> f'=f (c +/- o)/(c -/+ u) , hvor o er observatør, u er lydkilde, (første
> tegn bruges når de nærmes)

MartinLarsen elsker fremmedord
Jeg elsker at være glistrupsk og undgå dem når de ikke øger forståelsen af
trådstartsemnet

Tilsvarende bør nøgterne debatører opponere imod at dopplereffekt indblandes
i om lydgiver i en kasse bliver mindre energiafgivende ved at bølgelængde
øges.

Det er vist en petitesse om benyttet apparatur -og fremskridtsideologer bør
gå imod at fysik-emnet udvides med et nyt emne

Politiske bevilginger slår aldrig til fordi fysikere altid udvider emnet for
at skabe job til vennerne

Aldrig svarer de kort på need-to-know basis

Altid skal de blære sig med noget pjat de OGSÅ lærte under studiet

Gode lærere straffer eleven for at skrive unødvendigt langt om et bundet
emne - et problem jeg kæmper imod med mig selv! Hov der begik jeg samme fejl
og gik efter ikke kun bold men også mig selv=mand
Men vil man læses og få svar på dk.politik skal man gå efter manden og "hyle
som de ulve man er iblandt" ! Humor er svær uden ad hominem

Fra : j.h.povlsen@gmail.co~

Dato : 26-10-08 21:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, ikke før kilden har passeret én.
Og hvor kilden så bevøger sig vøk fra observatøren

> [...]
> benægte at dopplereffekten optræder helt normalt ved hastigheder
> derunder - uanset hvilken af parterne der bevæger sig.
Hvad mener du med normalt? Dopplerskiftet er for lyd betinget af
observatærens og kildens relative bevægelser, Og dette er normalt!

> Hvis lydkilden står stille og man selv løber med 80 km/t, så vil
> man opleve dopplereffekten både før og efter mødet præcis som
> hvis kilden sad på en forbikørende bil.

Du har en mærkvørdig opfattelse af *præcis*

En nuanceet forståelse af Dopplerskiftet for lyd, er en nødvendighed for
at forstå forskellen til lys,
En *præcis* Fortolkningen af Michelsons eksperimenter fører til
Lorenttztransformationerne.
Det er vigtigt at være *præcis*
mvh
jhp