kode brydnings software
Fra : pbc

Dato : 19-10-08 11:32

Hej alle

Jeg er nogle gange, i min fritid spejder leder, og ligge fortiden har
vi om koder og morse og sådan noget, jeg kunne god tænke mig et gratis
program, til at bryde lette- middel svære koder, altså man skriver
koden og den skriver hvad den rigtige tekts er, man skal ikke kenne
nøglen (hvilken type kode det er ) fx. skriver men "20 9 4" skal den
skrive "tid" da dette er en cæser kode a=1 b=2 osv. håber i kan hjælpe
mig.

Patrick

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 19-10-08 19:18

pbc wrote:
> jeg kunne god tænke mig et gratis program, til at bryde lette-
> middel svære koder, altså man skriver koden og den skriver hvad
> den rigtige tekts er

Er det en så simpel substitutionskode, så er måde at løse det
på at finde hyppigheden for de forskellige symboler. På dansk
vil 'e' f.eks. være meget hyppigere end x, og ud fra dem kan
man gætte substitutionskoden.

Lidt mere suffistikeret så kan du også udregne hyppigheden for
alle par af symboler XY N(XY). Tager du den dansk tekst vil der
igen være visse par af symboler der er mere hyppige end andre.

Det burde være ret simpelt at implementere.
--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : /Peter

Dato : 19-10-08 21:43

"pbc" <pbcpatrickogalvinpbc@gmail.com> skrev i en meddelelse

Kig på denne side, måske noget brugbart:
http://secretcodebreaker.com/codes.html