Carport - byg selv
Fra : Kat

Dato : 24-07-01 21:18

Hejsa.
Er på jagt efter en carport.
Er lidt i tvivl om, hvilken jeg skal vælge.
Det jeg er kommet frem til er, at rejsning (tag!) er pænt men
besværligt på flere måder. Fladt tag er knap så smart, men virker
nemmere/mere overskueligt.
Har kig på en murophængt model.
Er der nogen der har erfaringer omkring carporten for og imod?
Er der nogen der har erfaringer med byg-selv? Hvor svært er det?
Hvor længe tager det sådan cirka? Kan der anbefales et/nogle
"mærker"?
Gode råd og vejledniger tages imod med glæde!

--
/kat
---

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-07-01 22:15

Kat <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev

> Det jeg er kommet frem til er, at rejsning (tag!) er
> pænt men besværligt på flere måder.

Hvad ligger besværet i?

> Hvor svært er det?

Det er ikke så svært. De fleste byggemarkeder har carporte at alle slags i
samlesæt.

> Hvor længe tager det sådan cirka?

Det kommer jo an på hvor hurtigt du arbejder Jeg har bygget en dobbelt
carport på en dag - inklusive nedgravning af 6 stolper. Den var med fladt
tag.

> Kan der anbefales et/nogle "mærker"?

Hent brochurer i dit byggemarked. Du kan sikkert også finde noget ved at
søge på nettet.

Hvis du har rejsning på dit hus, ser det pænest ud med rejsning på carporten
også - og gerne med samme tagmateriale.

--
Allan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-07-01 13:43

> Er der nogen der har erfaringer med byg-selv? Hvor svært er det?

Vi - jeg - bygger selv. Det bliver en dobbelt carport med næsten fladt tag
af enten trapezplade eller onduline. Det er ikke særlig svært, men vær meget
omhyggelig når du skal støbe til stolperne. Står de skævt for hinanden, så
er det ret lige meget om resten er pænt.

Mvh Maria

Fra : Henrik Larsen

Dato : 26-07-01 16:46

gode råd og tegninger fås på http://home.worldonline.dk/~isl34507/

Henrik

Fra : Aksel

Dato : 28-07-01 22:32

Det ser pænest ud og er meget stærkere at bygge med rejsning i samme vinkel
og materiale som huset.
Det er ikke ret meget dyrere, fabriksspær laves efter mål og koster ca. 400
kr. for 5 meters spændvidde og 30 graders vinkel til tungt tag.
Der skal kun bruges et spær pr. meter, til fladt tag skal der ved 5 meters
spændvidde bruges en bjælke på 10 x 25 cm. pr 40 cm.
Jeg byggede garage med værksted for 5 år siden. da kostede et tegltag på en
tilbygning på 65 kvadratmeter 5000 kr mere end et fladt tag med pap.
Flade tage bliver altid utætte..

MVH Aksel

Fra : eam

Dato : 29-07-01 11:26

Med fabriksspær uden tvivl, jeg lavede selv mine spær til en carport på 6 m
x 7 m, det tog en weekend, men det kan ikke betale sig, jeg sparede ikke
meget, for fabrikkerne får træet meget billigere end jeg kan, selvom jeg kan
få op til 20% rabat.
Husk, at nu må man ikke lade træstolper går ned i jorden (så vidt jeg har
fået at vide) der er flere færdige sæt: se f.eks..
http://www.vaerebro.dk/ ,
Men der er mange andre bare søg på nettet.

eam