|
| Sidevogn på xt 550 Fra : Kim |
Dato : 19-10-08 13:17 |
|
Hej
Hvor finder jeg ud af om der må monteres en sidevogn på
min Yamaha XT 550?
Mvh. Kim Hansen.
| |
Carsten Haag (19-10-2008)
| Kommentar Fra : Carsten Haag |
Dato : 19-10-08 14:50 |
|
Kim <sletksh@postzone.dk> skrev:
>Hej
>
>Hvor finder jeg ud af om der må monteres en sidevogn på
>min Yamaha XT 550?
>
>Mvh. Kim Hansen.
Fra Vejledning om syn af køtj:
Montering af sidevogn skal være udført i overensstemmelse med
motorcykelfabrikantens
anvisning (herunder eventuelle særlige betingelser for
sidevognen,
fx om vægtgrænse eller fastgørelsesmetode).
Såfremt motorcykelfabrikanten ikke kan eller vil anvise
sidevognsmontering, fx
fordi der er foretaget ombygninger i forbindelse med monteringen
af sidevognen,
eller fordi motorcykelfabrikanten ikke længere eksisterer, kan
monteringen
godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at styrke og
køreegenskaber
er tilfredsstillende.
Denne dokumentation kan udgøres af en rapport fra et anerkendt
dansk eller
udenlandsk prøvningslaboratorium, fx Dansk Teknologisk Institut
eller TÜV.
Rapporten skal omfatte de styrkemæssige forhold, herunder
sikkerhed mod udmattelsesbrud,
samt køreegenskaber, herunder svingningsforhold og stabilitet
ved kørsel med og uden passagerer op til køretøjets
tophastighed. Af rapportens
konklusion skal fremgå, at køretøjet er korrekt dimensioneret og
har sikre
køreegenskaber.
For fabriksfremstillede sidevogne skal der foreligge
fabrikanterklæring om tilladt
totalvægt, og for andre sidevogne skal der foreligge en rapport
fra et anerkendt
prøvningslaboratorium som nævnt ovenfor, omhandlende de
styrkemæssige
forhold.
| |
Ib Jakobsen (19-10-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-10-08 16:00 |
|
Carsten Haag (slet DJU4G) skrev:
> eller fordi motorcykelfabrikanten ikke længere eksisterer, kan
> monteringen
> godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at styrke og
> køreegenskaber
> er tilfredsstillende.
> Denne dokumentation kan udgøres af en rapport fra et anerkendt
> dansk eller
> udenlandsk prøvningslaboratorium, fx Dansk Teknologisk Institut
> eller TÜV.
> Rapporten skal omfatte de styrkemæssige forhold, herunder
> sikkerhed mod udmattelsesbrud,
> samt køreegenskaber, herunder svingningsforhold og stabilitet
> ved kørsel med og uden passagerer op til køretøjets
> tophastighed. Af rapportens
> konklusion skal fremgå, at køretøjet er korrekt dimensioneret og
> har sikre
> køreegenskaber.
Her det så filmen knækker når man snakker Nimbus. Det er før set at
synshallen har stillet disse krav til netop denne motorcykel. Men det er
jo heller ikke ret mange af dem der kører/kørte med siden vogn.
Ikke fordi det har så meget med spørgeren at gøre. Bare en lille
sidebemærkning.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
F.Syndergaard (19-10-2008)
| Kommentar Fra : F.Syndergaard |
Dato : 19-10-08 17:02 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:48fb4b7e$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Carsten Haag (slet DJU4G) skrev:
>
>> eller fordi motorcykelfabrikanten ikke længere eksisterer, kan
>> monteringen
>> godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at styrke og
>> køreegenskaber
>> er tilfredsstillende.
>> Denne dokumentation kan udgøres af en rapport fra et anerkendt dansk
>> eller
>> udenlandsk prøvningslaboratorium, fx Dansk Teknologisk Institut eller
>> TÜV.
>> Rapporten skal omfatte de styrkemæssige forhold, herunder sikkerhed mod
>> udmattelsesbrud,
>> samt køreegenskaber, herunder svingningsforhold og stabilitet
>> ved kørsel med og uden passagerer op til køretøjets tophastighed. Af
>> rapportens
>> konklusion skal fremgå, at køretøjet er korrekt dimensioneret og har
>> sikre
>> køreegenskaber.
>
> Her det så filmen knækker når man snakker Nimbus. Det er før set at
> synshallen har stillet disse krav til netop denne motorcykel. Men det er
> jo heller ikke ret mange af dem der kører/kørte med siden vogn.
>
> Ikke fordi det har så meget med spørgeren at gøre. Bare en lille
> sidebemærkning.
>
>
>
>
>
>
> --
> MVH
>
> Ib Jakobsen
Jeg kan ikke lade være med at nævne at det Danske Postvæsen
kørte med sidevogne på Nimbus.
Nimbusbudene i Aarhus.
FDM o.s.v.
Eller kig på "modeller" her:
http://home3.inet.tele.dk/petj/nimbus/
--
MVH.
Finni
| |
SB (19-10-2008)
| Kommentar Fra : SB |
Dato : 19-10-08 18:28 |
|
"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:48fb59db$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:48fb4b7e$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Carsten Haag (slet DJU4G) skrev:
>>
>>> eller fordi motorcykelfabrikanten ikke længere eksisterer, kan
>>> monteringen
>>> godkendes på grundlag af anden dokumentation for, at styrke og
>>> køreegenskaber
>>> er tilfredsstillende.
>>> Denne dokumentation kan udgøres af en rapport fra et anerkendt dansk
>>> eller
>>> udenlandsk prøvningslaboratorium, fx Dansk Teknologisk Institut eller
>>> TÜV.
>>> Rapporten skal omfatte de styrkemæssige forhold, herunder sikkerhed mod
>>> udmattelsesbrud,
>>> samt køreegenskaber, herunder svingningsforhold og stabilitet
>>> ved kørsel med og uden passagerer op til køretøjets tophastighed. Af
>>> rapportens
>>> konklusion skal fremgå, at køretøjet er korrekt dimensioneret og har
>>> sikre
>>> køreegenskaber.
>>
>> Her det så filmen knækker når man snakker Nimbus. Det er før set at
>> synshallen har stillet disse krav til netop denne motorcykel. Men det er
>> jo heller ikke ret mange af dem der kører/kørte med siden vogn.
>>
>> Ikke fordi det har så meget med spørgeren at gøre. Bare en lille
>> sidebemærkning.
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> --
>> MVH
>>
>> Ib Jakobsen
>
> Jeg kan ikke lade være med at nævne at det Danske Postvæsen
> kørte med sidevogne på Nimbus.
> Nimbusbudene i Aarhus.
> FDM o.s.v.
>
> Eller kig på "modeller" her:
> http://home3.inet.tele.dk/petj/nimbus/
>
> --
> MVH.
> Finni
Og så kan de kræve en ny godkendelse af cyklen, og er den ombygget tilpas
meget, ny afgift til staten
Søren
| |
Henrik Nielsen (19-10-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 19-10-08 18:36 |
|
"Og så kan de kræve en ny godkendelse af cyklen, og er den ombygget tilpas
meget, ny afgift til staten"
Der er ikke sagt det sidste ord i den sag. Der er nyt høringsforslag, som
hvis det bliver vedtaget, "frikender" sidevogne og så må du også pille den
af igen, uden at skulle betale afgift endnu engang.... Men det er jo stadig
usikkert...
--
Mvh.
Henrik
Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.
| |
Ib Jakobsen (19-10-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-10-08 21:42 |
|
F.Syndergaard skrev:
>
> Jeg kan ikke lade være med at nævne at det Danske Postvæsen
> kørte med sidevogne på Nimbus.
> Nimbusbudene i Aarhus.
> FDM o.s.v.
>
> Eller kig på "modeller" her:
> http://home3.inet.tele.dk/petj/nimbus/
Fin side. Jeg har selv en Nimbus med Acap sidevogn. Årgang '39. Købt
uden papirer. Da jeg skulle gennem toldvæsnet for at få papirer på den
skulle jeg stille med oplysninger om den danske importør.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Steen Gruby (19-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 19-10-08 21:52 |
|
On Sun, 19 Oct 2008 22:41:40 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej Ib.
>
>Fin side. Jeg har selv en Nimbus med Acap sidevogn. Årgang '39. Købt
>uden papirer. Da jeg skulle gennem toldvæsnet for at få papirer på den
>skulle jeg stille med oplysninger om den danske importør.
Gad vide hvilken planet SKAT befinder sig på
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (19-10-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 19-10-08 22:04 |
|
On Sun, 19 Oct 2008 18:01:48 +0200, "F.Syndergaard"
<finnis@post.tele.dk> wrote:
Hej.
>
>Jeg kan ikke lade være med at nævne at det Danske Postvæsen
>kørte med sidevogne på Nimbus.
>Nimbusbudene i Aarhus.
>FDM o.s.v.
>
Uden at kunne føre bevis for det, vil jeg tro at 1/4 del af alle
Nimbus havde sidevogn.
Den gang Nimbus havde sin storhedstid var biler ikke hver mands eje,
så de fleste der havde et transportvehov havde en "Humlebi" med
sidevogn.
Specielt lige efter WW2 tog den slæbet.
Postbudene - Der her i Kjøwenhavnstrup, ikke uden grund, gik under
navnet den gule fare.
Små håndværksmestre, slagteren, visduespudseren for slet ikke at tale
om de utallige budcentraler.
Selv "Svajeren Carlt" blev afløst af Nimbus med sidevogn
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Aragorn Elessar (20-10-2008)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 20-10-08 07:36 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sun, 19 Oct 2008 18:01:48 +0200, "F.Syndergaard"
> <finnis@post.tele.dk> wrote:
> Hej.
>> Jeg kan ikke lade være med at nævne at det Danske Postvæsen
>> kørte med sidevogne på Nimbus.
>> Nimbusbudene i Aarhus.
>> FDM o.s.v.
>>
> Uden at kunne føre bevis for det, vil jeg tro at 1/4 del af alle
> Nimbus havde sidevogn.
> Den gang Nimbus havde sin storhedstid var biler ikke hver mands eje,
> så de fleste der havde et transportvehov havde en "Humlebi" med
> sidevogn.
> Specielt lige efter WW2 tog den slæbet.
> Postbudene - Der her i Kjøwenhavnstrup, ikke uden grund, gik under
> navnet den gule fare.
> Små håndværksmestre, slagteren, visduespudseren for slet ikke at tale
> om de utallige budcentraler.
> Selv "Svajeren Carlt" blev afløst af Nimbus med sidevogn
>
Dansk politi havde også flere Nimmere med sidevogne.
Venlig hilsen
Aragorn.
--
========================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk
========================
| |
Michael Dahlberg (20-10-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 20-10-08 17:31 |
|
"Aragorn Elessar" <Vasco1963@passagen.se> skrev i en meddelelse
news:48fc27c1$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> Steen Gruby skrev:
>> On Sun, 19 Oct 2008 18:01:48 +0200, "F.Syndergaard"
>> <finnis@post.tele.dk> wrote:
>> Hej.
>>> Jeg kan ikke lade være med at nævne at det Danske Postvæsen
>>> kørte med sidevogne på Nimbus.
>>> Nimbusbudene i Aarhus.
>>> FDM o.s.v.
>>>
>> Uden at kunne føre bevis for det, vil jeg tro at 1/4 del af alle
>> Nimbus havde sidevogn.
>> Den gang Nimbus havde sin storhedstid var biler ikke hver mands eje,
>> så de fleste der havde et transportvehov havde en "Humlebi" med
>> sidevogn.
>> Specielt lige efter WW2 tog den slæbet.
>> Postbudene - Der her i Kjøwenhavnstrup, ikke uden grund, gik under
>> navnet den gule fare.
>> Små håndværksmestre, slagteren, visduespudseren for slet ikke at tale
>> om de utallige budcentraler.
>> Selv "Svajeren Carlt" blev afløst af Nimbus med sidevogn
>
> Dansk politi havde også flere Nimmere med sidevogne.
>
Og forsvaret for den sags skyld.
--
Michael D
| |
Henrik Nielsen (19-10-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 19-10-08 18:37 |
|
Bedste råd er at få den bygget i tyskland med TüV erklæring. Ellers tror jeg
projektet får lange udsigter... Men vær opmærksom på evt. afgift...
--
Mvh.
Henrik
Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.
| |
|
|