Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vignetering
Fra : Søren Friberg

Dato : 19-10-08 17:21

Er der nogen der ved, hvordan man laver en vignetering i LR eller PS,
hvor centrum ikke er i midten?

Konkret vil jeg gerne have noget lidt oval-agtigt mod det ene hjørne.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-10-08 17:29

Søren Friberg skrev:
> Er der nogen der ved, hvordan man laver en vignetering i LR eller PS,
> hvor centrum ikke er i midten?
>
> Konkret vil jeg gerne have noget lidt oval-agtigt mod det ene hjørne.

Jeg bryder mig bestemt ikke om billedet, og det er ikke min skyld, at
det befinder sig der, men det er et eksempel på, hvad jeg mener:

http://1x.com/photos/latest-additions/19157/

Hvordan laves den vignetering lettest?

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-08 17:48

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen

> Jeg bryder mig bestemt ikke om billedet, og det er ikke min skyld, at det
> befinder sig der, men det er et eksempel på, hvad jeg mener:
>
> http://1x.com/photos/latest-additions/19157/
>
> Hvordan laves den vignetering lettest?

Om det er den letteste måde ved jeg ikke - men jeg ville gøre:

tegn en ønsket oval med lasso-tool
højreklik på markering og vælg feather på ca. 150 (radius afhænger af
billed-størrelse)
højreklik igen og vælg inverse
opret ajdustment layer brightness/contrast og flyt brightness mod venstre og
contrast mod højre - til ønsket effekt opnås.

vh. Palle

Fra : Søren Friberg

Dato : 19-10-08 17:57

Palle Johansen skrev:

> [...]
> opret ajdustment layer brightness/contrast og flyt brightness mod
> venstre og contrast mod højre - til ønsket effekt opnås.

Lyder i hvert fald overkommeligt; mange tak for svar, Palle.

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 19-10-08 20:25

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> centrum ikke er i midten?
>
> Konkret vil jeg gerne have noget lidt oval-agtigt mod det ene hjørne.

Højreklik på dit firkantede markeringsværktøj og vælg og lav en oval, nu kan
du tegne en cirkel hvor i billedet du har lyst. Holder du shift nede, så
bliver den rund, ellers kan du lave en oval. Efter du har tegnet den,
trykker du ctrl+shift+i og så vælger den den omvendte markering. Nu kan du
lave det i levels. Jeg kan personligt bedst lide at lave vignetteringen af
flere omgange.

MVH
Thomas

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 19-10-08 20:30

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave det i levels. Jeg kan personligt bedst lide at lave vignetteringen af

Orv, jeg glemte vist at nævne feather, jeg bruger 250 pixels

Fra : Søren Friberg

Dato : 21-10-08 13:42

www.tsp-photo.com skrev:

> Orv, jeg glemte vist at nævne feather, jeg bruger 250 pixels

Mange tak, Thomas