coating: Zinc-plated (Zn) ?
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 18-10-08 18:01

Jeg er ved, at anskaffe nogle Neodymium SuperMagnets af
Material: NdFeB
Og vil gerne høre jeg, om denne coting "Zinc-plated (Zn)" af
magneterne vil beskytte magneterne for ikke at ruste, hvis de placeres
i vand tilsat 40% glykol og med en temperatur på max 130 Grader alle
24 timer i døgnet.

Med venlig hilsen
Monie

Fra : F.Syndergaard

Dato : 20-10-08 00:02

"Monie Jacobsen (slet XD5AL)" <mjs@XD5ALnypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> magneterne vil beskytte magneterne for ikke at ruste, hvis de placeres
> i vand tilsat 40% glykol og med en temperatur på max 130 Grader alle

Okay, jeg kan da godt komme med et bud.
Det du laver er jo i bund og grund en kølevæske som vi bruger i vores biler.
Og der kan de forskellige
metaller tilsyneladende godt tåle denne blanding.
Om magneterne kan holde til det vil nok afhænge af
det coatede lags tykkelse.
Skruer og beslag som er coatede på samme måde kan ihvertfald
ikke sidde ret længe udenfor før det ruster.
Og det jo fordi man sparer på coatningen.
Jeg tror de bare kommer det på for at det kan ligge på lager uden at ruste.
Så det du skal gå efter er tykkelsen på coatningen.
Eller evt. selv få dem efterbehandlet.

--
MVH.
Finni

Fra : Jakob M

Dato : 22-10-08 20:48

> [...]
> magneterne vil beskytte magneterne for ikke at ruste, hvis de placeres
> i vand tilsat 40% glykol og med en temperatur på max 130 Grader alle

Det kommer meget an på de øvrige betingelser. Er det et åbent eller lukket
system ?. Kan der komme ilt til væsken ?. Er zinklaget på magneterne tæt
eller porøst ?.
Den eneste måde er være sikker på er at prøve sig frem. Du kan jo prøve at
smide et andet forzinket emne i en testblanding for at få en ide om hvad der
sker.
Under alle omstændigheder vil eventuel korrosion gå stærkt ved den
temperatur, derfor vil få hurtigt svar ved et forsøg.
http://www.key-to-metals.com/Article40.htm

Mvh
Jakob