spørgsmål ang. bios
Fra : Jens

Dato : 24-07-01 20:55

Jeg har set flere skrive at de kan se temperaturen på
CPUèn ved hjælp af bios. Så jeg er blevet nysgerrig
og håber der er en der kan forklare hvordan det gøres.
Det skal helst forklares så en nybegynder kan forstå
det.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Karsten Olesen

Dato : 24-07-01 21:07

"Jens" <jens@nejtilreklamer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og håber der er en der kan forklare hvordan det gøres.
> Det skal helst forklares så en nybegynder kan forstå

______________________

Visse bundkort har en funktion i BIOS,
hvor man direkte kan aflæse temperaturen under
"termometret" under CPU'en.
Der kan også vises 2 ekstra temperaturer,
eks. fra Chipsæt chippene, eller du kan sætte
en "probe=termometer" på dine harddiske,
og læse temperaturen i BIOS, eller fra
et program til Windows, som kan det samme,
endda slå alarm, hvis en forud instillet temperatur
overskrides.
Nyere BIOS kan også instilles til hastigheden
på CPU blæseren, så kommer denne under
eks. 4000 omdr., så bipper den, og kommer
den længere ned, eller standses helt af eks
en ledning der kommer i vejen, så slukkes PC'en...

MVH

Fra : JYK

Dato : 24-07-01 22:17

Jo ser du, der var engang...

Nej spøg til side. Måden hvorpå man kan måle cpu-temp. ligger i en temperaturfølsom ledning. Ledningens leder ændrer elektrisk modstand (ohm) afhængig af temperaturen. Således svarer fx 2 ohm til fx 20 gr (referenceværdi). Man siger så, at ledningens ohm-værdi og temperatur er liniære proportionale, altså, hvis temperaturen fordobles, så fordobles også ohm-værdien, men det er helt afhængig af metal; men nu er det vist nok sådan, at metallers ohm-værdi og temperatur er omvendtproportionale.
På denne måde beregner bios ens cpu-temp.

Der findes også teknologier med to ledninger af forskellig materiale, her er det vist den samme teknik man bruger. Den er mere sikker, da man arbejder med to metaller (referenceværdier), modsat tidligere nævnte en referenceværdi.

Om der findes en helt 3. aner jeg ikke.

--

mvh / best regards
_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : Jens

Dato : 25-07-01 07:25

Tak for svarene fra både Karsten og Jesper.
Mit problem går også ud på hvordan man kommer
frem til BIOS. Er det et program der kan åbnes på
alle PCèr med Win 98, og hvordan. Eller skal der
installeres et nyt program.

--
Venlig hilsen Jens

Fra : Fenris

Dato : 25-07-01 08:59

From "Jens" <jens@nejtilreklamer.dk> came:

> [...]
>Mit problem går også ud på hvordan man kommer
>frem til BIOS. Er det et program der kan åbnes på
>alle PCèr med Win 98, og hvordan. Eller skal der

BIOS er programmet der er ansvarlig for at starte din maskine
ordentligt op. Du går ind i BIOS ved at trykke <del>/<delete>
på et bestemt tidspunkt i opstarten. Hold øje med skærmen, der
skulle gerne stå præcis hvornår, men det er nogen gange på ca.
samme tidspunkt som skærmen bliver lys nok til at du kan se hvad
der står. Prøv bare at begynde at trykke <del> hvert andet sekund
ca. 5-10 sekunder efter du har tændt for maskinen.

Men pas på med at pille ved værdierne i BIOS, og sørg for at du
vælger IKKE at gemme evt. ændringer når du går ud igen. Og så
er det ganske normalt at maskinen genstarter når du har forladt
BIOS... :)

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : Mogens

Dato : 25-07-01 09:35

On Wed, 25 Jul 2001 08:25:09 +0200, "Jens" <jens@nejtilreklamer.dk>
wrote:

> [...]
>Mit problem går også ud på hvordan man kommer
>frem til BIOS. Er det et program der kan åbnes på
>alle PCèr med Win 98, og hvordan. Eller skal der

På en almindelig PC kommer du ind i BIOS ved at trykke
på DEL tasten mens maskinen booter op

Mvh Mogens

Fra : JYK

Dato : 25-07-01 13:31

Hvis Delete ikke virker, så prøv F2.

--

mvh / best regards
_________________

Jesper Y. Kristiansen

Fra : Jens

Dato : 25-07-01 16:50

Ja, så fik jeg kontakt med BIOS men kan ikke finde noget
med CPU og temp. Bundkortet er nok ikke af den type hvor
temperaturen kan aflæses. Jeg tror nu heller ikke jeg skal
rode for meget rundt derinde.
Mange tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen Jens