/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Problemer med tænding på GSX 600 F
Fra : Carsten Haag


Dato : 18-10-08 19:44

Hej

Jeg har en ældre GSX 600 F som driller lidt og håber nu at nogen
herinde kan
hjælpe mig

På længere ture starter den med at køre helt fint men efter ca. 1
time
begynder den at tabe omdrejninger og ender med at gå helt ud.
Jeg kan så standse og vente 10-20 minutter og så kan jeg starte igen
og køre
videre....ca. 1 time senere gentager det sig så.

Jeg troede først at det var fordi den tømte karburatorerne og prøvede
derfor
at køre med tankdæksel åben, hvis nu udluftningen i tanken var stoppet
til,
men uden held.
Det er nok heller ikke skidt i karburator da den så ville gøre det
HELE
tiden

Jeg har hørt noget om at det kan være tændspolerne den er gal med, men
er
ikke sikker.

Nogen forslag herfra??

Hilsen Carsten


 
 
Armand (18-10-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-10-08 22:10

Carsten Haag (slet JDJ3T) skrev:
>
> Jeg har en ældre GSX 600 F som driller lidt ..... På længere
> ture starter den med at køre helt fint men efter ca. 1 time
> begynder den at tabe omdrejninger og ender med at gå helt ud.
> Jeg kan så standse og vente 10-20 minutter og så kan jeg starte igen
> og køre videre....ca. 1 time senere gentager det sig så.
>
> Jeg troede først at det var fordi den tømte karburatorerne og prøvede
> derfor at køre med tankdæksel åben, hvis nu udluftningen i tanken var
> stoppet til, men uden held.
> Det er nok heller ikke skidt i karburator da den så ville gøre det
> HELE tiden
> Jeg har hørt noget om at det kan være tændspolerne den er gal med, men
> er ikke sikker.
> Nogen forslag herfra??
>
Hej(igen) Carsten og velkommen på "rettes sted"
Der kommer da igen polemik ud af en så grundig egen-fejlsøgning (dén med
vacuum i tanken er ved at blive et fast "prøv det -svar" her på
gruppen!)
Så nu bliver der brug for hjernevridning:
Jeg synes ikke at tændspoler der løber varme skulle tabe pusten på den
måde du skriver, næsten alt elektrisk vil give op pludseligt eller
tænd-slukke i en uafbrudt rytme :-/
Hvorledes er det med så'en en GSX600 - Har den automatisk bensinhane
(kan ses ved at der ikke findes en OFF, men derimod en PRI -position)?
Ifald at den hár:
Automatikken udgøres af det vacuum som motoren danner mellem karburator
og topstykke efter opstart og selve vacuum-slangen kan have en revne som
tiltager med varmen hvorved at der gradvis lukkes for bensintilførslen.
Vacuum-hanens PRI-position er til for at kunne fylde karburatorerne hhv.
tømme tanken uden brug af vacuum, så hvis du stiller hanen på PRI og
testkører i mere end den nævnte time vil du kunne erkende om det er dér
at problemet ligger! Eneste lille hurdle ved dét trick er at tanken er
tom når der ikke kommer mere dén vej - Altså, man kører på "permanent
reservetank" på PRI!

Ud og prøv!!

--
Armand.

Steen Gruby (18-10-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-10-08 22:17

On Sat, 18 Oct 2008 23:09:35 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>>
>Hej(igen) Carsten og velkommen på "rettes sted"
>Der kommer da igen polemik ud af en så grundig egen-fejlsøgning (dén med
> vacuum i tanken er ved at blive et fast "prøv det -svar" her på
>gruppen!)

Den med vacuuum i tanken kan tænkes, men jeg synres den er for længe
om det

>Så nu bliver der brug for hjernevridning:
>Jeg synes ikke at tændspoler der løber varme skulle tabe pusten på den
>måde du skriver, næsten alt elektrisk vil give op pludseligt eller
>tænd-slukke i en uafbrudt rytme :-/

Det har været set at en tændspole har lavet termiske fejl, hvor en
vikling inde i spolen kortslutter, med deraf følgende resultat at
"energilageret" ikke kan oplades tilstrækkeligt ved høje
omdrejningstal.
Sjælden, ja men findes - Jeg har set den et par gange.

På denne årstid er karburatoris derimod såre sandsynlig.
Prøv at stikke den ½ liter sprit til en fuld tank og se hvad der sker.

>Ud og prøv!!

Den lader vi lige stå et øjeblik

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Carsten Haag (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Haag


Dato : 19-10-08 14:45

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev:
>Carsten Haag (slet JDJ3T) skrev:
>>
>> Jeg har en ældre GSX 600 F som
>>driller lidt ..... På længere
>> ture starter den med at køre helt
>>fint men efter ca. 1 time
>> begynder den at tabe omdrejninger
>>og ender med at gå helt ud.
>> Jeg kan så standse og vente 10-20
>>minutter og så kan jeg starte igen
>> og køre videre....ca. 1 time
>>senere gentager det sig så.
>>
>> Jeg troede først at det var fordi
>>den tømte karburatorerne og prøvede
>> derfor at køre med tankdæksel
>>åben, hvis nu udluftningen i tanken var
>> stoppet til, men uden held.
>> Det er nok heller ikke skidt i
>>karburator da den så ville gøre det
>> HELE tiden
>> Jeg har hørt noget om at det kan
>>være tændspolerne den er gal med, men
>> er ikke sikker.
>> Nogen forslag herfra??
>>
>Hej(igen) Carsten og velkommen på
>"rettes sted"
>Der kommer da igen polemik ud af en
>så grundig egen-fejlsøgning (dén med
> vacuum i tanken er ved at blive et
>fast "prøv det -svar" her på
>gruppen!)
>Så nu bliver der brug for
>hjernevridning:
>Jeg synes ikke at tændspoler der
>løber varme skulle tabe pusten på den
>måde du skriver, næsten alt
>elektrisk vil give op pludseligt eller
>tænd-slukke i en uafbrudt rytme :-/
>Hvorledes er det med så'en en GSX600
>- Har den automatisk bensinhane
>(kan ses ved at der ikke findes en
>OFF, men derimod en PRI -position)?
>Ifald at den hár:
>Automatikken udgøres af det vacuum
>som motoren danner mellem karburator
>og topstykke efter opstart og selve
>vacuum-slangen kan have en revne som
>tiltager med varmen hvorved at der
>gradvis lukkes for bensintilførslen.
>Vacuum-hanens PRI-position er til
>for at kunne fylde karburatorerne hhv.
>tømme tanken uden brug af vacuum, så
>hvis du stiller hanen på PRI og
>testkører i mere end den nævnte time
>vil du kunne erkende om det er dér
>at problemet ligger! Eneste lille
>hurdle ved dét trick er at tanken er
>tom når der ikke kommer mere dén vej
>- Altså, man kører på "permanent
>reservetank" på PRI!
>
>Ud og prøv!!
>
>--
>Armand.

Hej igen

Jeg har en kollega som er ret sikker på at det er tændspolerne(han er
uddannet mc mek)
Vi har også prøvet at måle på spolerne, mens den nu står stille.
Ifølge Clymer håndbogen skal der
være en bestemt modstand på den primære og en anden modstand på den
sekundære side.
På den primære side er den god nok men vi kan ikke få noget udslag på
den sekundære side af
tændspolen.
Vi har målt med tændkabler og hætter på som der står i Clymer.

Jeg mener at når hanen står nedad at den bruger vacuum og når den står
til en af siderne render det
selv ud af tanken...jeg har lige taget tanken af det og det var hvad
den gjorde :)

Jeg tror nu at jeg vil prøve at skifte alle tændkabler og hætter (hvis
da ikke lige kablerne er
fastmonteret på spolerne)

Kan man evt. brugetændspoler fra en GSX750 på min 600??

Kom gerne med flere svar/råd

Carsten




Steen Gruby (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 19-10-08 14:58

On 19 Oct 2008 13:45:12 GMT, Carsten Haag <chaag@M3F90webspeed.dk>
(slet M3F90) wrote:

Hej Carsten
>
>Jeg har en kollega som er ret sikker på at det er tændspolerne(han er
>uddannet mc mek)
>Vi har også prøvet at måle på spolerne, mens den nu står stille.
>Ifølge Clymer håndbogen skal der
>være en bestemt modstand på den primære og en anden modstand på den
>sekundære side.
>På den primære side er den god nok men vi kan ikke få noget udslag på
>den sekundære side af
>tændspolen.
>Vi har målt med tændkabler og hætter på som der står i Clymer.
>
Jeg er ret sikker på at i er på vildspor.
MC mekker eller ej.

Når du måler på primærsiden af spolerne vil du formentlig måle noget
med 3.4,5 Ohm.
Her måler du med instrumentet i Ohm x1
Når du måler på sekundærsiden vil du måle noget med 15.000 - 25.000
Ohm lidt afhængigt af om du måler med tændhætter med indbyggede
modstande eller ej.
Her skal instrumentet være stillet i Ohm x1000

Den fejl du beskriver kan ikke måles statisk.
Hvis det virkelig er tændspolerne kan den fejl kun afsløres med
dynamisk en måling, mærmer sagt i en testopstilling.

Prøv nu det med karburatorsprit før der går panik i jer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

H. P. Holm (21-10-2008)
Kommentar
Fra : H. P. Holm


Dato : 21-10-08 07:47

Steen Gruby skrev:
> On 19 Oct 2008 13:45:12 GMT, Carsten Haag <chaag@M3F90webspeed.dk> (slet M3F90) wrote:
>>
>> På den primære side er den god nok men vi kan ikke få noget udslag på
>> den sekundære side af tændspolen.
>> Vi har målt med tændkabler og hætter på som der står i Clymer.
>
> Den fejl du beskriver kan ikke måles statisk.
> Hvis det virkelig er tændspolerne kan den fejl kun afsløres med
> dynamisk en måling, mærmer sagt i en testopstilling.
>
> Prøv nu det med karburatorsprit før der går panik i jer

Ja, 1 time før fejlen opstår er lang tid for det elektriske.

Men bortset fra det, så har jeg oplevet noget tilsvarende med en
dårlig fastspændt ledning på batteriet, som fik Kawasakien til at
sprutte og gå i stå med lange intervaller. Så det er ulejligheden
værd at gå ledninger og kontakter efter fra en ende af.


Carsten Haag (21-10-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Haag


Dato : 21-10-08 11:42

H . P . Holm <hp@holm.mail.dk> skrev:
>Steen Gruby skrev:
>> On 19 Oct 2008 13:45:12 GMT, Carsten Haag
>><chaag@M3F90webspeed.dk> (slet M3F90) wrote:
>>>
>>> På den primære side er den god nok men
>>>vi kan ikke få noget udslag på
>>> den sekundære side af tændspolen.
>>> Vi har målt med tændkabler og hætter på
>>>som der står i Clymer.
>>
>> Den fejl du beskriver kan ikke måles statisk.
>> Hvis det virkelig er tændspolerne kan den
>>fejl kun afsløres med
>> dynamisk en måling, mærmer sagt i en
>>testopstilling.
>>
>> Prøv nu det med karburatorsprit før der
>>går panik i jer
>
>Ja, 1 time før fejlen opstår er lang tid
>for det elektriske.
>
>Men bortset fra det, så har jeg oplevet
>noget tilsvarende med en
>dårlig fastspændt ledning på batteriet, som
>fik Kawasakien til at
>sprutte og gå i stå med lange intervaller.
>Så det er ulejligheden
>værd at gå ledninger og kontakter efter fra en ende af.


Ja tak det vil jeg gøre for det har jeg faktisk også oplevet nu
du siger det...
Udover det..kan man så skifte tændrørskabler UDEN at skifte
spolerne også eller sidder de fast i dem?



Ukendt (21-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-08 07:25

>
> Kan man evt. brugetændspoler fra en GSX750 på min 600??
>
> Kom gerne med flere svar/råd
>
> Carsten

Ja forudsat at du mener GSX750f og ikke den gamle luftkølede GSX750.

Den med isen i karbonaderne hælder jeg ikke så meget til ud fra din
forklaring. De gange jeg har haft problemer med det er det intruffet under
andre omstændigheder.
Det har ikke været tidsbestemt, men nærmere bestemt af hvor hurtigt luft
flovet er i karburatorene. DVS. meget gas og mange rpm.

Har du et benz. filter på? ellers sæt en af de der "knalert filter" på et
sted hvor du kan se den, så kan du se om den bliver suget tom, det gør min
når jeg kørrer på res. og gir den lidt gas.

Mvh Ove Bandit med samme prob. dog kun på res. og det tager ikke en time


Morten (19-10-2008)
Kommentar
Fra : Morten


Dato : 19-10-08 12:05


"Carsten Haag (slet JDJ3T)" <chaag@JDJ3Twebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:12243558610.999478896138417@dtext.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har en ældre GSX 600 F som driller lidt og håber nu at nogen
> herinde kan
> hjælpe mig
>
> På længere ture starter den med at køre helt fint men efter ca. 1
> time
> begynder den at tabe omdrejninger og ender med at gå helt ud.
> Jeg kan så standse og vente 10-20 minutter og så kan jeg starte igen
> og køre
> videre....ca. 1 time senere gentager det sig så.
>
> Jeg troede først at det var fordi den tømte karburatorerne og prøvede
> derfor
> at køre med tankdæksel åben, hvis nu udluftningen i tanken var stoppet
> til,
> men uden held.
> Det er nok heller ikke skidt i karburator da den så ville gøre det
> HELE
> tiden
>
> Jeg har hørt noget om at det kan være tændspolerne den er gal med, men
> er
> ikke sikker.
>
> Nogen forslag herfra??
>
> Hilsen Carsten

kunne tyde på at karburatoren fryser har selv prøvet det enda om sommeren.
dog ikke på en susuki

Morten
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste