PC-køb hos den lokale boghandler?
Fra : Fenris

Dato : 24-07-01 20:14

Faldt over følgende tilbud hos den lokale INCA boghandel:

SHUTTLE PC
1333 AMD Athlon
MSI K7T Turbo, 266 MHz
256 Mb SDRam, PC 133
40 GB HD, 7200 rpm
64 Mb DDR på GeForce II GTS m/TV-udgang
10 speed DVD
Integreret lydkort (V-et-eller-andet(Via?))
10/100 netkort
ATX, 300W/PFC 2.03
Win98 Tastatur
Wheel Mouse
Windows ME DK installeret
17" Hyundai 1,27 DPI
80W LabTech højtaler
56K Modem
12 måneders hotline

12.995,-

Nøgleord i teksten:
strenge kvalitetskrav
dansk-"produceret"
10 års erfaring
udvalgte gennemtestede kvalitetskomponenter
intensive tests
stabilitet
driftssikkerhed
høj ydelse - uden kompromisser
fleksibilitet
mulighed for senere udvidelse

Såvidt jeg kan se, er der sparet på lydkortet, bundkortet, og
harddisken. Dog ikke m.h.t. HD'ens størrelse... Muligvis også
rammen, igen dog ikke mængde-mæssigt.
Man skulle efter sigende også kunne snakke om ændringer i opsætningen.

Det virker faktisk som et fornuftigt tilbud... Eller hvad?
Er der nogen der kender noget til "SHUTTLE"? Jeg synes også
der mangler en udbygget garanti, men den kan vel købes.

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : -=Madsen=-

Dato : 24-07-01 21:54

Lyder lidt dyrt....

Skidt være med hvor den er lavet, det køre den slet bedre af, men kik på
www.edbpriser.dk og se om du ik kan finde en bedre, og husk at holde dig
langt væk fra mærkevare som Compaq, Ibm osv. køb en no name som passer til
dig og fremtiden, For eks med en Compaq er det næsten umuligt at opgraderer.

Du kan jo altid prøve at poste en beskrivelse her igen af den du finder/hvis
du finder en, lige som du har gjort her og få gode råd om det dur.

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-07-01 08:47

hvad er det for noget pis med at alle mærkevare pc er umulige at opgradere.
Jeg har en IBM og en Dell og begge har kørt som en drøm og der har ikke
været noget problem med at opgradere hverken grafikkort, lydkort, ram og
skulle det komme til ny processor eller harddisk ville det nok heller ikke
give problemer. Jeg er sgu snart træt af at mærkevare pc'ere hele tiden får
på puklen om at de er svære at opgradere. Det var de måske i din tid men nu
er en mærkvare pc såsom IBM, compaq, Amitech, Siemens, dell osv bygget af
alm. standard komponenter. De er uundværlige på et marked hvor ikke alle
gider sætte sig ind i hvordan en computer er opbygget og hvilke ting der
passer sammen. Som tidligere sælger i FONA kan jeg kun sige at de mennesker
der køber disse PC'ere ikke ville vide hvad de skulle gøre hvis de blev
stillet overfor beslutningen om et ASUS bundkort eller et Aopen. eller et
Geforce MX md SD-ram eller DDR ram.

mvh

Michael

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-07-01 09:43

"Michael Petersen" <mcp_dk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
får
> på puklen om at de er svære at opgradere.

Amen! Kunne ikke have sagt det bedre selv (c:

Kører med en del Dell her i firmaet, og de kører
fantastisk. Flere af dem er opgraderet og der har
ikke været problemer.

Og så var de faktisk også ret billige - jeg havde i hvert
fald svært ved at skrue en bambus sammen til samme
pris.
--
Peter J

Fra : -=Madsen=-

Dato : 25-07-01 13:11

Dell er nu et meget fint mærke og kan ikke sammenlignes med de andre..

Hvis i har fuldt lidt med i de forskellige NG. har der faktisk været
diskuteret en del om mærkevarerne, der findes mange For eks. Compaq ejere
som er lidt kede af det og kalder det for Compaq forbandelsen, men helt
sikkert er de gode nok indtil man skal til at opgraderer.

Fra : Santa Xcaze

Dato : 26-07-01 10:47

> Og så var de faktisk også ret billige - jeg havde i hvert
> fald svært ved at skrue en bambus sammen til samme
> pris.
> --
Sludder!!! Du kan sq samle din egen PC med bedre dele end de bruger hos dell
meget billigere!!!

Fra : Henning

Dato : 25-07-01 10:20

On Tue, 24 Jul 2001 22:54:27 +0200, "-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net>
wrote:

> [...]
>dig og fremtiden, For eks med en Compaq er det næsten umuligt at opgraderer.
Hvorfor kommer den påstand altid frem? Nævn lige en ny Compaq, som
ikke kan opgraderes???
CPU - afhængre af board-type, på lige fod som andre motherboards. Er
standard ATX-format!
Grafikkort - standard!
Harddisk - standard!
Ram - standard. mængde afhænger af motherboard på lige fod som CPU.

Giv mig lige een grund mere til, at Compaq ikke kan opgraderes!

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-01 10:21

Henning wrote:

> Hvorfor kommer den påstand altid frem? Nævn lige en ny Compaq, som
> ikke kan opgraderes???

Compaq 520 CDS (okay, den er ikke ligefrem ny)

Hvis man indsætter en større harddisk, så kan maskinen kun bootes med
startdiskette. Og så snart man er i dos, så er der ingen problemer med
at fortsætte arbejdet med harddisken. Det er kun opstarten.

Henvendelse her i gruppen eller til compaq selv gav intet resultat.

> [...]
> Grafikkort - standard!
> Harddisk - standard!
> Ram - standard. mængde afhænger af motherboard på lige fod som CPU.

hvis det hele er så standard, hvorfor er det så ikke standardpriser?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-01 11:16

Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> skrev i

> hvis det hele er så standard, hvorfor er det så ikke standardpriser?

Du betaler, ligesom med alt andet, for navnet.

Tænk bare på Levis cowboybukser og sammenlign pris og kvalitet med et
par bukser til et par hundrede kroner.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-01 11:57

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> Du betaler, ligesom med alt andet, for navnet.

Netop!

> Tænk bare på Levis cowboybukser og sammenlign pris og kvalitet
> med et
> par bukser til et par hundrede kroner.

Dårligt eksempel

Levis er en helt anden kvalitet end et par billige cowboybukser.

Der påståes jo, at IBM og hvad de alle hedder bruger
standardkomponenter (dvs. helt almindelige komponenter som også du og
jeg kan købe).

Så er det bare sjovt, at "standardkomponenterne" ikke kan overføres
til andre maskiner eller andre "standardkomponenter" kan puttes i
dyret.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-07-01 12:32

> Så er det bare sjovt, at "standardkomponenterne" ikke kan overføres
> til andre maskiner eller andre "standardkomponenter" kan puttes i
> dyret.

mit nvidia 128 zx fra min gamle IBM passer da udemærket i min fars
klonmaskine og det geforce 2 kort jeg har sat i min IBM kører da også fint
så hvor vil du hen med det?

mvh

Michael

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-01 19:19

> Dårligt eksempel

Nej, eksemplet er perfekt. Du er bare hoppet på, hvad reklamerne siger

> Levis er en helt anden kvalitet end et par billige cowboybukser.

Niks prøv bare at se, hvor mange uafklippede tråde, der ofte er i Levis
cowboybukser, det ser du ikke i et par cowboybukser til 2-300,-
allerede det er en indikation af, hvilket niveau vi bevæger os på
rent kvalitetsmæssigt og, hvad angår holdbarhed får du mig aldrig i
livet til at tro på, at et par Levis bukser holder bedre end et par til
2-300,-

Altså, det du betaler for er navnet.

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-07-01 08:17

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> skrev i

> Nej, eksemplet er perfekt. Du er bare hoppet på, hvad reklamerne siger

Nope, mere hvad min erfaring siger

Min viv bruger levis og jeg bruger "de lidt billigere"-mærker bl.a.
fordi levis ikke laver tøj i min størrelse svj kunne finde ud af.

> Niks prøv bare at se, hvor mange uafklippede tråde, der ofte er i Levis
> cowboybukser,

Jeg har aldrig fundet nogen. jeg har godt kun haft en 8-9 par levis i
hånden.

> [...]
> rent kvalitetsmæssigt og, hvad angår holdbarhed får du mig aldrig i
> livet til at tro på, at et par Levis bukser holder bedre end et par til

Tro kan du også gør i kirken.

Jeg ved bare af erfaring, at min kones levis-bukser holder længere end
det billige som jeg er nød til at købe.

Tidligere har jeg haft et par Diesel-cowboybukser. De holdte i 4 år
uden at man kunne se, at de var brugt daglig. jeg brugte så bukserne i
yderligere 2 år og til sidst var de simpelthen for slidte til at selv
jeg ville gå i dem.
Og de sad simpelthen så godt. Det var en sorgens dag, da jeg skilte
mig af dem.

ligeledes med en skjorte (mærket har jeg dog glemt. Det var hverken
levis eller andre "store mærker") som jeg havde i 9 år. Den var
perfekt til mig. Tilsidst var den dog rigtig laset, så jeg ikke engang
nænnede at sende den til genbrug.

> Altså, det du betaler for er navnet.

der er sikkert nogen navne-betaling i mærkevarerne.

Men jeg må altså også indrømme, at visse mærkevarer altså er af en
bedre kvalitet end no-brand-mærkerne

Andre mærkevarer er for mig bare noget opreklameret-halløj.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Henning

Dato : 25-07-01 12:12

On Wed, 25 Jul 2001 10:16:26 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>Carsten Riis <carsten@car_ST_en.dk> skrev i

>Du betaler, ligesom med alt andet, for navnet.

Og dermed også den tilhørende support - tre års onsite-garanti,
sikkerhed for at din PC kan repareres om tre år osv. Et firma skifter
ikek lige 4000 maskiner ud, fordi den ene går i stykker!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 25-07-01 19:21

Henning <Ingen@mail.tx> skrev i

> Og dermed også den tilhørende support - tre års onsite-garanti,
> sikkerhed for at din PC kan repareres om tre år osv.

Det vil jeg så absolout ikke betale måske 50% ekstra for de penge vel
jeg hellere bruge på at opgradere min maskine lidt efter lidt istedet
for at sidde med en dybt forældet maskine.

> Et firma skifter
> ikek lige 4000 maskiner ud, fordi den ene går i stykker!

Nej, så køber firmaet én ny maskine!

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-01 10:23

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-07-01 11:58

øhh

hvad har det med sagen om at Compaq ikke kan opgraderes. Eller deter måske i
mangel af bedre du finder dette lindlæg frem?

mvh

Michael

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-01 11:54

Michael Petersen wrote:

> øhh
>
> hvad har det med sagen om at Compaq ikke kan opgraderes. Eller deter måske i
> mangel af bedre du finder dette lindlæg frem?

Opgradere, reparere whatever.

Sagen er den, at man ikke kan "røre" ved maskinen uden at den går
fuldstændig i baglås.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Michael Petersen

Dato : 25-07-01 12:17

"røre" "røre" "pille" "pille" næh den virker sgu endnu.
hvis du lige tager de farvede briller af så er det et generelt problem at
hvis en bærbar computer først står af så er der lukket for det varme vand
over hele linien.

Fra : Henning

Dato : 25-07-01 12:14

On Wed, 25 Jul 2001 12:53:59 +0200, Carsten Riis
<carsten@car_ST_en.dk> wrote:

> [...]
Det var et svar på indlægget om, at "mærkevare-maskiner kan ikke
opgraderes" - en latterlig påstand som er fremme utallige gange hver
uge.

>Opgradere, reparere whatever.
>
>Sagen er den, at man ikke kan "røre" ved maskinen uden at den går
>fuldstændig i baglås.

Fejl 40, sandsynligvis??

Fra : JYK

Dato : 24-07-01 22:48

Jeg syntes også den ser lidt dyr ud - og så ved man ikke hvad halvdelen af enhederne hedder (mærke, type etc.)

Byg en selv. Så kan du håndplukke enhederne én for én. Du sparer ikke nødvendigvist i forhold til en færdigpakket maskine (men ofte).

Fordelen ved at bygge selv:
1) Du kan selv bestemme dine enheder - de færdigbygget pc'er har kvalitet på 2 måske 3 steder, og skod på resten, hvilket giver flaskehals i performance (og fald ikke for forhandlerens historier).

2) Du kan nemmere udvide din pc - de færdigebyggede har ikke altid denne mulighed. Det værste eksempel jeg har hørt, var en fyr der gerne vil have et andet grafikkort i sin ibm-pc. Han blev nødt til at save hul i kabinettet for at få plads til det!!!!!

3) Du lærer noget grundlæggende om din pc som i fremtiden måske sparer dig for dyre fagmands-service (500 for at flytte en jumper pga. bios pw er set før).

4) Der er også en ikke-negligerbar glæde ved at sammensætte ens eget system fra bunden, og se den boote op for første gang (pyha, jeg får næsten gåsehud ved tanken).

Ulemper ved at bygge selv:
1) Forbered dig på at du skal sætte dig din pc's enheder for at undgå fejlkøb - ikke alle enheder kan sammen. Der er noget grundlæggende teori du som minimum skal kende til, samt grundlæggende termer.

2) Ingen systemgaranti - kun på den enkelte enhed. Hvis den er gal med en defekt enhed, skal du bevise, at dit system ikke har smadret enheden.

3) Et større detektivarbjede for at finde lige præcis din ønske-enhed til den rette pris kan du komme ud for, men ikke specielt ofte (følg Madsens link).

4) Kan til tider give dig grå hår og søvnløse nætter, men hvor der er vilje er der vej.

Brug evt. denne NG til at spørge om sammensætning m.m.

Det gjorde jeg, og har idag en god stabil maskine, der kan udvides efter behov og tegnebog - nok mest det sidste.

Uanset hvilken løsning du vælger så held og lykke!

--

mvh / best regards
_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 24-07-01 22:54

In article <3b5decfc$0$267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, JYK wrote:
[snip - laaaaaaaaange linjer]

Kunne du ikke overtales til at sætte noget linjebredde i dins newreader? (Det
er ret iriterrende at sidde at bladre et indlæg igennem både vertikalt og hori-
sontalt).
Tak. :)

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Fra : JYK

Dato : 25-07-01 01:31

Sorry, nu skulle det vist virke.

Hmmm, hvad skal jeg mon finde på for at se om min nye indstilling, på
baggrund af henvendelsen fra Jonas, fungerer efter hensigten. Vi kan jo ikke
have at man skal scrolle for meget.

--

mvh / best regards
_________________

Jesper Y. Kristiansen
_________________

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 25-07-01 11:56

In article <3b5e132f$0$4938$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, JYK wrote:
> Sorry, nu skulle det vist virke.
>
> Hmmm, hvad skal jeg mon finde på for at se om min nye indstilling, på
> baggrund af henvendelsen fra Jonas, fungerer efter hensigten.
Det gør det.

> Vi kan jo ikke have at man skal scrolle for meget.
Nej, det er noget skidt. :)

[snip]

Mvh. Jonas

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-07-01 10:17

JYK wrote:

snip: skide godt indlæg om gør-det-selv-PCere vs. færdige løsninger.

Er det ikke altid de samme fordele og ulemper ved
gør-det-selv-arbejde.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)

Fra : Lars Willum Christia~

Dato : 25-07-01 12:45

Jeg giver Jesper ret med at man ved hvad man køber, når man selv bygger ens
pc. Jeg havde en Compaq før, og jeg blev så træt af deres "service", at jeg
skrottede den og købte mig en "klon" model i stedet. Så jeg kan kun give
Jesper og i andre der fortrækker samleselv pc'er ret.

Mvh. Lars.