Moseloven fjernet ved guddommeligt forsyn
Fra : Lyrik

Dato : 17-10-08 11:58

Statuen af Moses med lovens tavler er fjernet fra den kristne "Vor Frues
Kirke"
Endelig har kristendommen befriet sig fra denne tonstunge arvebyrde.

Lovtavlerne er i forvejen så ukendte at man på TV2 nyhederne beskriver dem
som"Bronzestatue af apostelen David!"))
http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-16931897.html
--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 04:45

"Lyrik" skrev i en meddelelse:

> Statuen af Moses med lovens tavler er fjernet fra den kristne "Vor Frues
> Kirke"

Mon ikke det er dem dér ovre i bibelbæltet, der har
stjålet den? Prøv at kigge i Løsning præstegård
(Det var præsten i Løsning, der optrådte på DR2 for
et års tid siden i en temaaften om kristendom. Han
bekræftede de værst tænkelige fordomme om kirken).

> Endelig har kristendommen befriet sig fra denne tonstunge arvebyrde.

Moseloven i sin helhed med flere hundrede påbud og
forbud har kun relevans for jøder. De kristne slæbte
så De ti Bud med frem til omkring 1950, hvor de blev
reduceret fra "runde tavler" til "trekantede tavler".
Og som sådanne (advarselstavler) har de da almen
gyldighed, uanset religion. ("Brolæggerjomfru i sigte,
slip pedalen!"

Den eneste paragraf fra Moseloven, det endnu ikke er
lykkedes at skyde ned, er Lukkeloven. Det er lige ved,
og derfor er der naturligvis kommet et oprør til forsvar
for "hviledagen" ovre fra det mørke. Så mon ikke Moses
er flygtet dér over?

Godt otium Moses -- Ib

Fra : Lyrik

Dato : 18-10-08 12:01

"Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Og som sådanne (advarselstavler) har de da almen
> gyldighed, uanset religion. ("Brolæggerjomfru i sigte,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvilken begivenhed mener du peger på "omkring til 1950"

> [...]
> og derfor er der naturligvis kommet et oprør til forsvar
> for "hviledagen" ovre fra det mørke. Så mon ikke Moses
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har selv på dk.politik forsvaret lukkeloven. Men det er ikke fra et
moselovssyn, men af kærlighed til de butiksansatte. Ud over det kan jeg godt
lide søndag som Jesu opstandelsesdag. Historisk gik de kristne over til at
fejre herrens opstandelsesdag ved at mødes denne dag og derved friholde den
fra materialistisk fokus.
Ikke at der ikke kan være en og anden der har åbent ligesom de øvrige dage,
men som tommelfingerregel at prøve at fokusere på noget andet bare én dag om
ugen.

> Godt otium Moses -- Ib
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
På den henviste artikel vises det forkerte billede. Billedet viser Moses,
men den stjålne figur var den til venstre som forestillede kong David.
Så de mangler stadigvæk at fjerne den til højre også. Moses hører til, til
højre, på mere end én måde.

MvH
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 05:55

"Lyrik" skrev i en meddelelse:

> Hvilken begivenhed mener du peger på "omkring til 1950"

Ikke nogen enkelt begivenhed, endsige nogen beslutning
(eftersom folkekirken ikke har nogen pave til at beslutte
den slags).
Men jeg kan indkredse tidspunktet til dér omkring, nok
strakt ud over en embedsperiode, så skal vi sige: mellem
1930 og 1970. Pejlemærker er:
1) "Frk. Hansen", der i 1. klasse i 1946 prøvede at bilde
mig ind, at "du må ikke tage Herren din Guds navn
forfængeligt" betød, at jeg ikke måtte sige "sgu" og
derfor heller ikke "faengaleme" og "kraftædeme".
Hun må have været født omkring 1885 og har fået
sin uddannelse hos folk, der var født omkring 1840.
Hun havde derfor en fortidig og må man sige temmelig
vidtgående udlægning af budene som et påbud fra
Gud om bedsteborgerlig "pænhed".
(Episoden gjorde mig i øvrigt til ateist, indtil jeg fandt
ud af midt i livet, at folkekirken faktisk havde ændret
sig i retning af min livsholdning og kunne rumme mig).
2) Min egen præst, der - engang adspurgt - grinede ad
mig og sagde, at De ti Bud i hvertfald var afskaffet,
før han tog sin embedseksamen i 1970. Og at der kun
er et enkelt bud tilbage: det dobbelte kærlighedsbud.

Hvis jeg skal gætte på, hvor den ikke-besluttede beslutning
stammer fra, er det fra "de store" teologiske professorer
på de to universiteter: Prenter, Søe, Lindhardt og siden
Sløk og Løgstrup, der prægede et par generationer af
teologistuderende med deres holdninger, baseret på
Kierkegaard og Grundtvig.
Og gudskelov for det. Ved at barbere alt det menneske-
fjendske væk, har de sørget for, at vi stadig har en dansk
folkekirke. Og ikke det vanvittige kristendomshad, som
vi får præsenteret fra vores ven fra Norge. Eller som i
den protestantiske del af Tyskland, hvor kun 30% er
medlem af kirken.

> Ikke at der ikke kan være en og anden der har åbent ligesom de øvrige
> dage, men som tommelfingerregel at prøve at fokusere på noget andet bare
> én dag om ugen.

Ja. "Kom hviledagen i hu" er netop en aldeles fornuftig,
erfaringsbaseret advarsel med den hensigt at forebygge,
at folk bliver båret skrigende ud med uheldbredelig stress.
At hviledagen så lige skal være søndag, og at alle skal
hvile på samme tid, er sociale vedtægter fra fortidens
bonde- og industrisamfund, hvor flokken var tvunget til
at arbejde i takt.
Såfremt man insisterer på at gå i kirke på det ukristelige
tidspunkt søndag kl. 10, forhindrer det ikke, at man kan
starte på sit job i Netto kl. 12.

V.h. -- Ib

Fra : Lyrik

Dato : 18-10-08 12:17

> [...]

> og derfor er der naturligvis kommet et oprør til forsvar
> for "hviledagen" ovre fra det mørke. Så mon ikke Moses
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nu hvor jeg for en gangs skyld har dig i tale, lad mig så lige berette om
noget jeg så. Jeg var en tur i "Magasin" for at finde en indsats til en
gryde. Som vi havde købt dagen i forvejen.(Jeg skal ikke selv sige mig
fri for at være ramt af følgende trend)

Køkkenafdelingen havde nået et stade som man kunne kalde
"luksuskøkkenting". Danskerne som flokkedes der bar præg af at have rigtig
mange penge.
De var på udkig efter "et eller andet dyrt som de havde råd til og bare
måtte eje, men hvad? De trængte jo ikke til noget!"

Der var en kødrand omkring en særlig prestigedyr Moccakaffebryggemaskine,
hvor startprisen begyndte omkring 4,5K og hvor der var tilbehør.
Man kunne se, at det var uvandt og en "udansk fornemmelse" at stå der med
mange -alt for mange?-penge i lommerne for at anvende dem på "overluksus
fordi man havde råd til det" De havde faktisk bekymrede miner, mens de stod
og følte presset på at forbruge.
Altså motivet syntes at være "vi har fyldt lommerne og så skal det vel
bruges til noget?" Ikke rart, men en pligt!

Det er ikke rart når man er et ellers åndeligt/socialt stemt folk, at
presses til forbrug af ting man ikke har brug for, når det egentlige formål
bare er at brænde kontanter som om de var romerlys.

MvH
Jens

Fra : Claudio Adam

Dato : 20-10-08 10:45

Lyrik <lyrik@heaven.dk> skrev:
>Statuen af Moses med lovens tavler er
> [...]

Skal alle informative elektriske apparater absolut være tændt
døgnet rundt?
Hiv stikket ud ind imellem, sæt jer i kirken.
- okay?

Adam.

Fra : Lyrik

Dato : 20-10-08 21:03

"Claudio Adam (slet WFIE1)" <ac@WFIE1webhiker.dk> skrev i meddelelsen

> Skal alle informative elektriske apparater absolut være tændt
> døgnet rundt?
> Hiv stikket ud ind imellem, sæt jer i kirken.
> - okay?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du har nok ret.

Hilsen
Jens

Fra : Claudio Adam

Dato : 21-10-08 10:32

Lyrik <lyrik@heaven.dk> skrev:
>"Claudio Adam (slet WFIE1)"
><ac@WFIE1webhiker.dk> skrev i
>meddelelsen
>text.news.tele.dk...

>,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
>Du har nok ret.
>
>Hilsen
>Jens

Underdrivelse;

Der mangler en massiv kampagne for en indkøring/ Sammenføjning af De
Kristne i Norden,
uanset hvilken gren man så Tror på!

Der mangler Kristendom hele vejen rundt.

Vi er kort sagt ved at blive nedkæmpet i egne stillinger.

Hilsen Adam.