Hvor billigt kan det gøres?
Fra : p svendsen

Dato : 18-10-08 00:43

Undskyld jeg forstyrer jeres ellers fredelige gruppe.

Jeg håber på at få bil og mc kort i starten af første kvartal næste år,
og vil derfor gerne vide hvor billigt det kan gøres at komme ud og trille
på to hjul. Jeg ville foretrække en Honda fra omkring 1990 når vi taler
om udseende/periode. Helst noget fuldkåbe.

Hvad er det gode køb når jeg vil

1) køre ~35km om dagen
2) køre det meste af året
3) have lave vedligeholdelsesomkostninger, altså en maskine med billige
reservedele og langt mellem problemer.
4) mulighed for lejlighedsvis at have passager med
Jeg har intet imod at gå og rode med den, men den skal gerne være
pålidelig.

... og hvor billigt kan det gøres?
Jeg har allerede sat tempoet op mht. postruterne, men vil gerne være på
den sikre side

Med venlig hilsen
Peter Svendsen

Fra : jhillerup

Dato : 18-10-08 01:29

On 18 Okt., 01:42, p svendsen <ninjaforw...@dreijer.tv> wrote:
> [...]
> pålidelig.
>
> .. og hvor billigt kan det gøres?
> Jeg har allerede sat tempoet op mht. postruterne, men vil gerne være på

honda ntv den kan sq sagtens køre 35km pr.dag ja, det kan det
meste. Drop fuldkåben på en begyndermaskine, da den uvilkårligt vil
blive "mærket"
det er vigtig at du holder nogle penge tilbage til tøj (godt tøj,gode
støvler,gode handsker samt en god hjelm) særligt hvis du har tænkt dig
at køre det meste af året.
hvor billigt det kan gøres, er svært helt nøjagtigt at sige men hvis
du har et "kreilergen" kan den/det vel godt presses lidt ned i pris,
hold øje med tilbud på tøj og hjelm,støvler og handsker på www.louis.de
har du søgt tilbage i gamle indlæg vedr. begynder maskine det er en
"guldgrubbe" prøv det!
jesper
xl 1000

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-10-08 09:20

p svendsen skrev:
> [...]
> på to hjul. Jeg ville foretrække en Honda fra omkring 1990 når vi taler
> om udseende/periode. Helst noget fuldkåbe.

Det er du selv herre over...

men generelt - løb i modsat retning af alle andre og find de gode tilbud
- hvis du vil have det alle andre på havnen disker op med, der
forekommer "smart" så koster det :-\

20 - 50.000 for noget at køre på, og så 5-10.000 oven i i tøj, støvler
handsker, hjelm. m.m.m..

Hvis det var mig selv:

- Ingen fuldkåbe (dyr at reppe på når jeg løber ind i en af de indtil
videre 148 tåbelige måder at tabe en MC på)
- 250-500 ccm (et roligt gemyt jeg kan tumle og lære at kende 100% efter
½-1 år)
- Finde noget andre har overset (snakke med gamle MC'ister, der kan vise
vejen til midaldrende "perler")
- Være parat til at købe en drømme MC efter 2-3 år, når jeg har prøvet
MC livets glæder og langt bedre kan sætte finderen på havd det er jeg
skal have ud af MC livet, om det nu er onsdags cruise, træf, eller
track-days.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : tp

Dato : 18-10-08 09:27

> [...]
> 4) mulighed for lejlighedsvis at have passager med
> Jeg har intet imod at gå og rode med den, men den skal gerne være

Jamen det må da blive en af 500'erne. GS500 er oplagt og fås med fuldkåbe.
Jeg klarede omkring 60kkm på 4 år på sådan incl en tur med kone og oppakning
til italien.
CB500 / ER5 er alternativerne. Lidt dyere, men lidt mere spræl.

GS'en kostede mig nærmest intet i rep, var nem at skrue på, smalle dæk der
var billige, og forøvrigt holdt længere grundet de få hypper. Relativ pæn
og moderne, ihvertilfælde når kåben kom på. Enormt udbud og dermed ok
priser.

Jeg startede selv på en 2½'er, men den var bedst til kortere ture / solo, og
dermed mindre anvendelig

Mvh TP
nu med 1200ccm
K12RS

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-10-08 10:41

tp skrev:

> Jeg startede selv på en 2½'er, men den var bedst til kortere ture /
> solo, og dermed mindre anvendelig

Jeg tror at nudagens "Baby Ninja" er "ski sjov" hvis man er til lidt
race inspireret kørsel men den er ikke billig som brugt endnu

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Gimbal

Dato : 18-10-08 11:02

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> Jeg tror at nudagens "Baby Ninja" er "ski sjov" hvis man er til lidt race
> inspireret kørsel men den er ikke billig som brugt endnu

Jeg lånte en 2008 baby Ninja i 2 uger, hvor min egen MC var på værksted. Den
var såmænd ret sjov at køre på. Man skal bare ikke regne med at ligge i
venstresporet på motorvejen ;) Jeg ville nok være blevet træt og ønske noget
større ret hurtigt hvis jeg havde købt en, men det er smag og behag. Den er
sød og den er sjov, og billig selv fra ny.

Fra : Gimbal

Dato : 18-10-08 10:55

"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]

Honda har nok de dyreste reservedele, men ofte langt mellem problemerne.

Kåbedele er hammer-dyre, lige meget hvilke mærke.
Min MC har lige været i et styrt, som er opgjort til over 40.000
kroner...hoveddelen er for udskiftning af lakerede dele...godt det ikke er
mig som skal betale det.

MC med kåbe er lidt mere besværlig at vedligeholde - skal skrue for at komme
ind og rengøre motor og andet snavs.

Når det er sagt, så er det rart med en kåbe. Forskellen i vindmodstand er
mærkant.

Uanset hvad du køber vil du nok gerne prøve noget andet efter 1 år eller
2...

Det er en god tid at købe her til vinter, da ingen andre gider købe MC i
Oktober +

Når du ikke har nogen erfaring med trafik, så ville det være en god ide at
købe det bedste, mest sikre udstyr du kan opdrive, og først derefter finde
ud af hvor mange penge du har til MC'en. Det er et rigtigt rigtigt dumt sted
at spare, især når man er helt grøn. Det siges der findes 2 slags MC'ister -
dem som har skvattet, og dem som kommer til det. Jeg ved godt jeg lyder som
en skræmmekampagne nu, men det kan altså ikke siges nok. Heldigvis er det
ofte ikke de dyreste hjelme som er de mest sikre, i følge en nyere engelsk
test.

Håber der er noget brugbart i min smøre :)

Fra : Armand

Dato : 18-10-08 13:38

Gimbal skrev:

> ............ Det siges der findes 2 slags MC'ister -
> dem som har skvattet, og dem som kommer til det. Jeg ved godt jeg lyder som
> en skræmmekampagne nu, men det kan altså ikke siges nok.

Jup!
Selvom jeg altid får nogle til at fare op ogbedyre at dét ihvertfal ikke
har været tilfælde for dém, vil jeg påstå at alle tilter på én eller
anden måde på deres første motorcykel.
At ens første motorcykel er relativ ukritisk at vælte med vil således
gavne tegnebogen/forsikrings-bonus'en/gensalgsværdien :-|

For lige at følge op på Kløve's indlæg:
<http://www.dfmc.dk/tilte.asp>

> ...Heldigvis er det ofte ikke
> de dyreste hjelme som er de mest sikre, i følge en nyere engelsk test.

Den omtalte alternative testsmetode kalder sig selv for mere realistisk
hvad angår testzoner; men der er ikke nogen garanti for at man i given
situation "bruger" hjelmen på hverken den ene eller anden måde!
Hjelmens primære funktion er at spare én for en hjernerystelse, hvilket
skum-inderhjelmen står inde for. Yderskallen skal beskytte mod
gennemtrængninger, og dét klarer plast ligeså godt som de dyreste
eksotiske materialer - Derfor har det længe været én af mine mantra'er
at alle godkendte hjelme er gode nok og de dyreste IKKE er sikrere men
blot fyldt med alskens gimmicks :-|

Det er under alle omstændigheder umuligt at vurdere sikkerheden ud fra
pris og fabrikat!

--
Armand.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 22-10-08 16:12

> [...]

> alle godkendte hjelme er gode nok og de dyreste IKKE er sikrere men blot

Det man IMO typisk betaler mere for er komfort; hvor meget støjer hjelmen,
hvor lidt vejer den, hvordan er udluftningen, hvor nemt er det at skifte
visiret, kan polstringen tages ud og vaskes/udskiftes og sidst men ikke
mindst - den overordnede fornemmelse af kvalitet i greb og låse.

> Det er under alle omstændigheder umuligt at vurdere sikkerheden ud fra
> pris og fabrikat!

jup

ScooterBo

Fra : Jim Andersen

Dato : 20-10-08 08:05

Gimbal wrote:
> [...]

> at komme ind og rengøre motor og andet snavs.
>
> Når det er sagt, så er det rart med en kåbe. Forskellen i

To ord: Gi vi

http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10006548

Eller se om du kan finde en brugt.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-10-08 17:06

p svendsen wrote:
> [...]
> pålidelig.
>

> .. og hvor billigt kan det gøres?
> Jeg har allerede sat tempoet op mht. postruterne, men vil gerne være på

Hvis du mener det alvorligt med at køre det meste af året, skal dit
primære fokus være på beklædning. Hjelmen skal være med pinlock eller
andet lige så godt system til afdugning af visiret. Handsker skal være
absolut vandtætte - og du kan roligt regne med at skulle montere
varmehåndtag på cyklen. Ingen MC-handsker kan holde fingrene varme i -5
grader og 80-90 km/t. Jakke og bukser - tekstil er mest praktisk til dit
formål - find noget med udtageligt for, medmindre du også vill købe et
sommersæt. Husk at komfort på disse områder er lig med sikkerhed.

Cyklen skal være simpel at rengøre når du vil hive den ud i saltet (jeg
ville fravælge fastmonteret fuldkåbe - sæt evt. en vindskærm på til at
tage den kolde vind) - og ikke for "teknisk" - der _vil_ blive ekstra
vedligeholdelse pga. vinterbrugen. Vil du kunne køre når det er glat
skal den tillige være let, og ikke for hysterisk. En let offroader kunne
klare opgaven. En NTV er fin til det meste, men ikke glatte veje - den
er for tung. Til alt andet end glatte veje er den nærmest perfekt (og en
lille smule kedelig). Andre mindre 2-cylindrede maskiner vil også være
oplagte, og billigere end NTV'en der dog brillerer med sit kardantræk og
vandkøling.

--
vh
Torben