Diskriminerende eller ?
Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 09:54

"- Jeg synes det er diskriminerende. Det kan ikke passe,
at jeg ikke kan få min førerhund med ind. (på cafeteriea ved Hjørring
rutebilsstation)
Ref.:
http://www.nordjyske.dk/hjoerring/forside.aspx?ctrl=10&data=12%2c2963246%2c5%2c3

Hvad siger i hundeejere til den?

Fra : lh

Dato : 17-10-08 10:00

Jamen, der er vel ikke så meget i det...... jeg mener at en førehund har
adgang alle steder hvor du færdes - også på spiseteder og supermarkeder,
storcentre m.m. Men om en ejer af et spisested har ret til at forbyde
hunde - uanset om det er en førehund eller andre slags, det ved jeg så ikke.
Men jeg fatter ikke "man" vil være det bekendt. Der er så mange bakterier og
andet skidt om møg i vores mad efterhånden alligevel "ss", så en hund kan
vist ikke skade meget. Det er så min mening.

lh

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 10:19

"lh" <le_ha@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bakterier og andet skidt om møg i vores mad efterhånden alligevel "ss",
> så en hund kan vist ikke skade meget. Det er så min mening.

Politiets førerhunde skal have "sko" på for at besøge en muslimsk moské,
jeg ved ikke om det kun er i sverige.

Kunne man forestille sig det i omtalte situation, også med
en slags hoved og -røv-hætte.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 10:42

"/Peter" <pgh@wer.nn> writes:

> "- Jeg synes det er diskriminerende. Det kan ikke passe,
> at jeg ikke kan få min førerhund med ind. (på cafeteriea ved Hjørring
> [...]

At det cafeteria sikkert hurtigt ændrer politiken, nu de har fået
dårlig omtale. Og at ejeren burde skamme sig!

Førerhunde og servicehunde er direkte nævnt i levnedsmiddelloven og
derme er der ingen juridisk grund til at nægte den slags hunde adgang.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 11:18

> [...]
>
> Førerhunde og servicehunde er direkte nævnt i levnedsmiddelloven og
> derme er der ingen juridisk grund til at nægte den slags hunde adgang.

Men hvorfor kalde det diskrimination?
Men man diskrimenere vel kun, når visse hunde har adgang,
og ikke, som i dette tilfælde, hvor alle hunde er nægtet adgang.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 11:15

"/Peter" <pgh@wer.nn> writes:

> Men hvorfor kalde det diskrimination?
> Men man diskrimenere vel kun, når visse hunde har adgang,
> og ikke, som i dette tilfælde, hvor alle hunde er nægtet adgang.

Det er ikke diskrimination overfor hunden, men overfor føreren. Hunden
er mandens øjne eller arme og han bliver diskrimineret fordi hans øjne
eller arme ser lidt anderledes ud end dine og mine.

Men lovgivningsmæssigt er det ikke diskrimination, det er rigtigt.

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 11:35

> [...]
> eller arme ser lidt anderledes ud end dine og mine.
>
> Men lovgivningsmæssigt er det ikke diskrimination, det er rigtigt.

Men det kommer nemt til at lyde som om hun ikke må komme ind fordi hun er
blind,
hvilket er jo er helt forkert, der hunden der ingen adgang har.

Jeg synes det er ok, hvis den handlende vælger et hundeforbud - og det
gælder alle hunde,
uden at skulle hænges ud i medierne..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 13:23

"/Peter" <pgh@wer.nn> writes:

> Jeg synes det er ok, hvis den handlende vælger et hundeforbud - og
> det gælder alle hunde, uden at skulle hænges ud i medierne..

Ville du synes det var helt i orden at vælge et forbud for folk i
kørestole?

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 14:43

> Ville du synes det var helt i orden at vælge et forbud for folk i
> kørestole?

Hvis det havde en fornuftig begrundelse, ja..

Fx. skulle alle i kørestol kunne påberåbe sig rettighedder til at køre
radiobiler eller karusel
i Tivoli.
Alle døve skulle have rettigheder til at høre koncert, fordi de havde
betalt for billeten?

Rettigheder gælder alle, også virksomhedsdrivende, der har rettigheder
til af forbyde visse ting.

Helt ærlig hvor vil du hen?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 15:10

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> Hvis det havde en fornuftig begrundelse, ja..

Og hvad er den fornuftige begrundelse for ikke at tillade den blinde
at have sin førerhund med?

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 15:34

> Og hvad er den fornuftige begrundelse for ikke at tillade den blinde
> at have sin førerhund med?

Uden at have en videnskabelig foklaring og det at jeg selv har hund:

Udover hensynet til de andre gæster, kunne det jo være at hunde medfører
bakterier, lus tæger mm., nyser/fnyser og ryster sig, og normalt ikke er
velkomne
i områder med førdevare, ligesom andre dyr er uønskede.

Noget af det gør mennesker også, men restauranter er nu engang
prioriteret for mennesker og ikke dyr.

I Matador, skulle hunden opholde sig i køkkenet, mærkelig nok!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-08 15:37

"/Peter" skrev

> Udover hensynet til de andre gæster, kunne det jo være at hunde medfører
> bakterier, lus tæger mm., nyser/fnyser og ryster sig

Går du også ind for at der etableres en særlig sluse ved alle restauranter
således at det sikres at kunder har vasket hænderne før adgang til området
med fødevarer, man tager overtræk på sko som en selvfølge, og derudover skal
man iføre sig sterile kitler, handsker samt hårnet ....

Tag dig nu lige lidt sammen!

- Peter

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 15:44

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> adgang til området med fødevarer, man tager overtræk på sko som en
> selvfølge, og derudover skal man iføre sig sterile kitler, handsker

Du læste vist ikke det hele:
.... restauranter er nu engang prioriteret for mennesker og ikke dyr.

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 14:45

> Ville du synes det var helt i orden at vælge et forbud for folk i
> kørestole?

Der er intet der forbyder blinde i at drikke kaffe på restauranter.
Det er hunde der kan forbydes. altså må de vælge at drikke kaffe uden
hund,
det er vel rimeligt.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 15:10

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> Der er intet der forbyder blinde i at drikke kaffe på restauranter.
> Det er hunde der kan forbydes. altså må de vælge at drikke kaffe
> uden hund, det er vel rimeligt.

Nej, det synes jeg ikke det er.

Der er blinde eller handicappede, der har brug for deres
førerhunde/servicehunde for at kunne drikke en kop kaffe på en
restaurant. Jeg synes ikke det er rimeligt at man nægter dem deres
hjælpemiddel. Lige så lidt som jeg synes det er rimeligt at kræve at
alle folk lægger brillerne inden de går ind på en restaurant.

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 15:38

> [...]
> hjælpemiddel. Lige så lidt som jeg synes det er rimeligt at kræve at
> alle folk lægger brillerne inden de går ind på en restaurant.

Sådan er der forsklige regler, som man må efterleve der er
også"slipseresaturanter.

Men der findes jo en del restauranter hvor hunde må medbringes:.
fx. din egen, men har alle hunde frit slag alle steder i din egen B&B,
eller har du nogle restriktioner der, må de komme i køkkenet, i
spisestuen, i sengende osv?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 16:04

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> [...]
> fx. din egen, men har alle hunde frit slag alle steder i din egen B&B,
> eller har du nogle restriktioner der, må de komme i køkkenet, i

Har folk lejet lejligheden, har de brugsretten i den periode. Og hvor
de har deres hund henne blander vi os ikke i.

Min egen hund må også gerne være i mit køkken.

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 16:13

> Har folk lejet lejligheden, har de brugsretten i den periode. Og hvor
> de har deres hund henne blander vi os ikke i.
>
> Min egen hund må også gerne være i mit køkken.

Men ikke andres, hvorfor ?

Har du i disse allergi-tider, tænkt på hvordan hunde kan påvirke folk?

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 14:49

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse
> Jeg synes det er ok, hvis den handlende vælger et hundeforbud - og det
> gælder alle hunde,
> uden at skulle hænges ud i medierne..

Ligesom visse restauranter kræver slips eller smoking for at komme ind,
kunne man kræve hunden pakket ind i plastic.

Man kunne så vælge at gøre det, eller forlade stedet,
sådan er verden nu engang indrettet.

Alle har ikke medfødte rettigheder til alt, som nogle synes tro.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-10-08 15:13

"/Peter" skrev

> Alle har ikke medfødte rettigheder til alt, som nogle synes tro.
Det er da altid noget at regeringen har en mere nuanceret holdning til
spørgsmålet
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/20072/spoergsmaal/S1640/index.htm

Fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
"Det er min vurdering, at det kun helt undtagelsesvist vil kunne give
anledning til risiko for forurening af fødevarer, at en fører- eller
servicehund hjælper sin bruger med at komme rundt i butikken eller
restauranten eller hjælper sin bruger med at samle personlige genstande op."

- Peter

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 15:40

> [...]
> servicehund hjælper sin bruger med at komme rundt i butikken eller
> restauranten eller hjælper sin bruger med at samle personlige

Hvordan vurderes det at det at en førerhund sviner mindre end en hvilket
som helst anden hund,
hvorfor er alle hunde så ikke bare tilladt?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 16:06

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

> Hvordan vurderes det at det at en førerhund sviner mindre end en
> hvilket som helst anden hund, hvorfor er alle hunde så ikke bare
> tilladt?

En førerhund og en servicehund har en uddannelse og er opdragede til
at opføre sig på en bestemt måde. Og de hunde er altså et hjælpmiddel
for nogle mennesker, som måske ikke kunne komme ud ellers.

Men jeg tror bare jeg holder her, for du kan/vil ikke forstå hvad det
er jeg mener.

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 16:17

> [...]
> for nogle mennesker, som måske ikke kunne komme ud ellers.
>
> Men jeg tror bare jeg holder her, for du kan/vil ikke forstå hvad det

Jeg ved skam godt hvad du mener.

Men det handler i bund og grund om at nogle prøver
påberåbe sig rettigheder de ikke har, på andres beskostning.

Gensidig respekt er måske nøgleordet.

Fra : /Peter

Dato : 17-10-08 15:50

> [...]
> "/Peter" skrev

> Det er da altid noget at regeringen har en mere nuanceret holdning til

Du og andre angriber rettigheden til at FRAVÆLGE hunde,
for virksomheddrivende, og det er det jeg ikke synes om.

Virksomheddrivende er i deres fulde ret til at afvide hunde førehnde
eller ej.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-10-08 21:04

> "- Jeg synes det er diskriminerende. Det kan ikke passe,
> at jeg ikke kan få min førerhund med ind. (på cafeteriea ved Hjørring
> [...]

Tja, hvad skal man sige til dette....

Efter +40 år med hunde, og de fleste af årene, med mere end 1 hund.

Men jeg har til dato, aldrig kunnet sige, at hundene har smittet mig med
andet, end fysisk bedre form, og mentalt bedre afbalanceret, end jeg sikkert
ville have været uden hunde....

De har fået skyld for at have slæbt lopper med hjem, ( Men det var nu nok
alligevel katten(e) )....

Så alt i alt, måske skulle Cafeteriaet i Hjørring, beholde hundene inde, og
smide gæsterne ud i ventesalen.

Jeg tør godt garantere, at de ikke spørger kunderne, om de har vasket
hænder, siden de sidst var på toilettet.... Så altså alt i alt, hans
menneskelige kunder, er ikke så lidt farligere, end hundene...

I øvrigt mente jeg nu, at en Førerhund, i den korrekte påklædning, måtte gå
overalt, så længe den førte den blinde.
Hvorimod Service hunden, ikke nyder særlige privilegier uden for hjemmes
vægge.

M.V.H....Benny..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-10-08 11:25

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> writes:

> [...]
> overalt, så længe den førte den blinde.
> Hvorimod Service hunden, ikke nyder særlige privilegier uden for hjemmes

Det er ikke rigtigt. Servicehunde skal også gennem en
offentlighedsprøve og har derefter samme rettigheder som en førerhund.

Fra bekendtgørelse om fødevarehygiejne: Ved servicedyr forstås i denne
bekendtgørelse fører- og servicehunde, der er specielt trænet til at
udføre en eller flere nytteopgaver for blinde eller stærkt svagsynede
personer eller personer med fysisk funktionsnedsættelse.