Install på usb drive.
Fra : Bjarne K.

Dato : 17-10-08 20:25

Jeg har fået fingre i en skrottet bærbar uden harddisk, og harddisken er en
1.8" disk, der ikke laves mere (Af Hitachi). Den kan købes på ebay o.l for
250$, men da jeg ikke ved om pc'en i det hele taget er ok, havde jeg tænkt
mig først at prøve at installere winxp på et usb drev. (PC'en kan boote fra
usb)

Install af XP forløber uden problem, men under efterfølgende boot får man
bsod. (selv jer unix gutter ved hvad det betyder)

Næste skridt er at prøve med ubuntu, men jeg er ikke sikker på at man under
install sekvensen kan se USB drev.

Kan man det ?

Bjarne k.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-10-08 20:30

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 20:48

Bjarne K. skrev:
> [...]
> mig først at prøve at installere winxp på et usb drev. (PC'en kan boote fra

XP kan ikke køre fra USB. Driveren er ikke aktiv når den skal bruges
første gang.

Ubuntu kan sagtens køres fra USB.

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-10-08 20:59

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse

> XP kan ikke køre fra USB. Driveren er ikke aktiv når den skal bruges
> første gang.

OK, troede bare at når bios kunne se USB drev, kunne XP også, men åbenbart
ikke.

> Ubuntu kan sagtens køres fra USB.

Vil det sige, at jeg ikke behøver det som Michael foreslår. (jeg har nu
brugt 25 min. på at at finde ud af hvad jeg egentlig behøver at downloade,
men stadig ikke fundet ud af det)

Bjarne K.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 17-10-08 21:03

Bjarne K. skrev:
> "Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> OK, troede bare at når bios kunne se USB drev, kunne XP også, men åbenbart
> ikke.

Hele pointen med moderne operativsystemer er at de ikke bruger BIOS men
deres egne drivere. XP er ikke bygget til USB.

> Vil det sige, at jeg ikke behøver det som Michael foreslår. (jeg har nu
> brugt 25 min. på at at finde ud af hvad jeg egentlig behøver at downloade,
> men stadig ikke fundet ud af det)

Det ved jeg ikke. Jeg har flere gange hentet og installeret til et
USB-drev.

Fra : isteen

Dato : 18-10-08 13:59

> XP kan ikke køre fra USB. Driveren er ikke aktiv når den skal bruges
> første gang.
>
> Ubuntu kan sagtens køres fra USB.

Er der ikke noget med, at man manuelt skal sidde og rette nogle ting,
ved install fra usb-stick?
Det fik i hvert fald mig til at opgive projektet
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-10-08 14:07

isteen skrev:

> Er der ikke noget med, at man manuelt skal sidde og rette nogle ting,
> ved install fra usb-stick?

Indtil videre forholder jeg mig til en ekstern USB-disk. USB-flash er
bedst til skrivebeskyttede medier, da flash har et maks antal gange man
kan skrive samme sted (som fx swapområde og den slags).

Det kan man naturligvis komme udenom men jeg vil foreslå at man bruger
harddisk via USB (de er også større).

Fra : isteen

Dato : 18-10-08 15:15

> [...]
> kan skrive samme sted (som fx swapområde og den slags).
>
> Det kan man naturligvis komme udenom men jeg vil foreslå at man bruger

Okay, på den måde. Jeg havde også først "kun" et usb-stick til rådighed,
men det var åbenbart lidt kringet at installere på den måde - så jeg har
nu fået fat i et usb-drev, som jeg håber at kunne installere Ubuntu med
-- http://isteen.wordpress.com

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 17-10-08 20:55

Bjarne K. <snøffe@øf.dl> wrote:

> [...]
> mig først at prøve at installere winxp på et usb drev. (PC'en kan boote fra

Prøv at kigge på

http://dealextreme.com/details.dx/sku.10310 eller en af de relaterede
produkter (jeg ved ikke lige hvilken der passer i din maskine).

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"But this is no place for a reunion." Claudius Marcus

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-10-08 09:29

"Allan Willems Joergensen" <allan@nowhere.dk> wrote in message

> [...]
> Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk
>
> "But this is no place for a reunion." Claudius Marcus

Det var faktisk også det jeg havde overvejet. Men jeg er som sagt bare ved
at teste om dyret er i live. Kan være at jeg bare skulle prøve med en omgang
ubuntu live, og hvis det spiller, kan jeg jo gå videre.

Tak for tips og input til alle.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-10-08 09:32

"Bjarne K." <not@nej.ni> wrote in message

> [...]
> at teste om dyret er i live. Kan være at jeg bare skulle prøve med en
> omgang ubuntu live, og hvis det spiller, kan jeg jo gå videre.

Eller rettere jeg havde tænkt mig at købe et pcmcia > sata kort, og så
smække en e-sata disk på. (i håbet om at der kan bootes derfra)

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-10-08 11:16

"Bjarne K." <snøffe@øf.dl> skrev i en meddelelse
> Næste skridt er at prøve med ubuntu, men jeg er ikke sikker på at man
> under install sekvensen kan se USB drev.
>
> Kan man det ?

Vil da bare lige sige, at jeg nu kører Ubuntu 8.04 på en 40gb sata disk
forbundet via et USB kabel.

Det var pærelet at få op at spille netværksmæssigt (wifi), og den er nu
igang med at trille opdateringer på.

Endnu engang tak for hjælp til alle.

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 11:35

Bjarne K. skrev:

> [...]
> forbundet via et USB kabel.
>
> Det var pærelet at få op at spille netværksmæssigt (wifi), og den er nu

Skulle behovet opstå på ny kan jeg varmt anbefale
http://www.pendrivelinux.com

De har nogle meget udførlige guides til de mest populære distroer.

Mvh. Jon

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-10-08 11:44

""Jon Mørch (5592)"" <moerch13SPAM@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Skulle behovet opstå på ny kan jeg varmt anbefale
> http://www.pendrivelinux.com
>
> De har nogle meget udførlige guides til de mest populære distroer.
>
> Mvh. Jon

Det er noteret. I første omgang havde jeg faktsik prøvet at installere XP på
min 8gb usb key, men da den gik i sort (blåt) under opstarten, fandt jeg en
gammel hd jeg havde til at ligge.
Det gjorde jo som tidligere nævnt ingen forskel.

Men skal da lige prøve det samme med en omgang Ubuntu.

Bjarne K.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-10-08 11:55

> [...]
> http://www.pendrivelinux.com
>
> De har nogle meget udførlige guides til de mest populære distroer.

Lige et tillægsspørgsmål. Hvad er forskellen på det pendrivelinux
foreslår, og så bare at køre en installation på min usb key, fra en CD (som
jeg lige har gjort til en hdd) ?

Bjarne K.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-10-08 12:43

"Bjarne K." <> skrev i meddelelsen

> Lige et tillægsspørgsmål. Hvad er forskellen på det pendrivelinux
> foreslår, og så bare at køre en installation på min usb key, fra en CD
> (som jeg lige har gjort til en hdd) ?

Pendrivelinux laver et system så du kører livcd'en fra en USBpen istedet
og får højere hastighed. Man kan også lave en hvor det er muligt et gemme,
men ikke et rigtigt installeret system, som du har lavet.

Har været ved at leje med pendrivelinux. Fik ikke skidtet til at virke.
Kunne
ikke boote på sticken.

mvh
Hennnig

Fra : Bjarne K.

Dato : 18-10-08 15:06

On Fri, 17 Oct 2008 21:24:55 +0200, Bjarne K. wrote:

Nu har jeg også prøvet at installere på en USB Key, og det virker
upåklageligt. Det kører faktisk bedre en jeg havdet turde håbe på.

Som Thorbjørn er inde på er det nok ikke en holdbar løsning p.g.a. den
måde der skrives, men det virker.

Nu kan jeg rigtig blære mig med min nye bærbare

Det er forøvrigt en tablet udgave, som vist også skulle bruges under
Linux. Men det er en helt anden historie..

--

Med venlig Hilsen

Bjarne K.