linux på minibærbare presses ud
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 17-10-08 13:57

En nyhed om Asus eee minibærbare, de nye modeller skal kun sælges med
Windows.
http://www.computerworld.dk/art/48476/asus-paa-vej-med-trykfoelsom-
designer-eee?a=block&i=205&pos=4

Hvorfor nu det? Asus siger at deres kuner fortrækker windows.
Jeg har snakket lidt med nogen asus sælgere i Expert, der siger at de
sælger flest linux-maskiner, så det kan være det er en tilsnigelse. Der
var tale om at Asus eee 901 kun blev solgt med Linux i Expert, og med
stort batteri. Det kan også være at der er tale om noget markedsføring
fra en eller anden kant...

Fona sælger Acer maskiner, her sælger de en maskine med 1 GB RAm og 120
GB harddisk + windows, for kun ca 400 kr mere end Linux-versionen, der
kun har 510 MB RAM, og ingen harddisk (kun sd disk). Noget mærkeligt, for
120 GB disken er vel alene de 400 kr værd. Man mærker en hensigt emd at
undgå salg af Linux-versionerne.

Jeg synes ellers det er meget spændende med markedet for de minibærbare,
fordi det her er første gang at linux kommer præinstalleret ud i større
målestok til forbrugerne.

Hilsen
keld

Fra : isteen

Dato : 18-10-08 13:18

Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg synes ellers det er meget spændende med markedet for de minibærbare,
> fordi det her er første gang at linux kommer præinstalleret ud i større

MSI Wind sælges vist også kun med Windows herhjemme, til trods for der
er valgfrihed i udlandet mht. styresystem.
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-08 19:01

Keld Jørn Simonsen wrote:

> [...]
> tale om at Asus eee 901 kun blev solgt med Linux i Expert, og med stort
> batteri. Det kan også være at der er tale om noget markedsføring fra en

Det gavner heller ikke Linux udbredelsen at Expert/Elbodan kæden har fået
dansk eneret på at sælge eee 901 med Linux, mens Windows versionen kan
sælges frit. Den almindelige konkurrence kommer let til at betyde at
Windows versionen er billigere end Linux versionen, trods afgiften til
Microsoft (der skal dog korrigeres for de ekstra 8 GB flash i Linux
versionen).

> [...]
> kun har 510 MB RAM, og ingen harddisk (kun sd disk). Noget mærkeligt,
> for 120 GB disken er vel alene de 400 kr værd. Man mærker en hensigt emd

Hvis der er tale om flash/SSD af god kvalitet (SLC i stedet for MLC), vil
prisen være omkring 75 kr per GB. Alt andet lige bør det derfor være et
fordyrende element at der er valgt SSD i stedet for HDD (og hvis det ikke
er fordyrende pga billig MLC flash, er det et forringende element..).

--
Jesper Lund