Island på vej ind i EU
Fra : Jesper

Dato : 13-10-08 18:27

Islændinge længes nu efter Euro frem for islandske pesetas.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16761232.html

--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : David Konrad

Dato : 13-10-08 20:10

Jesper wrote:
> Islændinge længes nu efter Euro frem for islandske pesetas.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16761232.html

Jeg tvivler på at islændingene ude fra den absolutte frontier af ingenting,
der handler mere med ikke-eurolande end vi f.eks gør i Danmark, det land de
importerer mest fra er USA, i sidste ende ønsker at lade sig regelstyre og
lovregulere fra Bruxelles. Det er nok den sædvanlige kortsigtede panik,
ligesom det pludselig igen er blevet et tema i Danmark. Men det kan kun
fremtiden jo vise.

Fra : kjaer

Dato : 13-10-08 20:50

David Konrad typed:

> [...]
> sædvanlige kortsigtede panik, ligesom det pludselig igen er blevet et
> tema i Danmark. Men det kan kun fremtiden jo vise.

Island går ikke i panik så let. De har kørt randen af en bankerot i årevis,
alligevel har de en imponerende levestandard. Kan nogen forklare hvordan de
gør? Den krise andre lande oplever nu har de prøvet før, og altid klaret
den.

Fra : David Konrad

Dato : 15-10-08 02:09

kjaer wrote:
> [...]
> årevis, alligevel har de en imponerende levestandard. Kan nogen
> forklare hvordan de gør? Den krise andre lande oplever nu har de

FYI : Dit svar/spørgsmål er fuldkommen umuligt at besvare, da det rummer
indbyrdes modsætninger. Derfor svarer ingen.

Fra : Jesper

Dato : 13-10-08 21:39

David Konrad <dadk@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> lovregulere fra Bruxelles. Det er nok den sædvanlige kortsigtede panik,
> ligesom det pludselig igen er blevet et tema i Danmark. Men det kan kun

Den islandske peseta er faldet lodret ned, også overfor US Dollar.
Hvormeget var valutaen faldet på Island, hvis de havde været medlem af
EU og ØMUens 3. fase (Euroland)?

Overfor kronen er den islandske peseta faldet fra 0,15 kr til 0,051 kr
siden foråret. Prøv at forestille dig hvis Euroen overfor danske kroner
på et halvt år steg fra 7,46 kr til 22,38 kr og US Dollar fra 5,00 kr
til 15,00 kr, det er den virkelighed de lever med på Island, som kunne
have været undgået, hvis de havde været medlem af EU og Euroen.

Fra : David Konrad

Dato : 13-10-08 22:21

Jesper wrote:

> Den islandske peseta

Drop nu den billige retorik. Det hedder kroner.

> er faldet lodret ned, også overfor US Dollar.
> Hvormeget var valutaen faldet på Island, hvis de havde været medlem af
> EU og ØMUens 3. fase (Euroland)?

Ja, så havde de aldrig kunne forgælde sig mange gange
bruttonationalproduktet, lade inflation styre lån, have rente flydende rente
på mere end 15% osv - for det er bandlyst ift konvergenskravene, men så
havde islændingene aldrig haft den kæmpe vækst og det store boom i køb af
alt fra russiske bryggerier til danske banker og netbutikker. Igen bider det
sig selv i halen - din "kur" eller "what if" rummer fundamentale
modsætninger. Jeg synes da - og det synes mange islændinge sikkert også,
selvom det ser sort ud lige nu - at den eksplosive vækst de seneste 10-20 år
har været fantastisk og enestående, naturligvis er der krise - og Island har
lang tid før finanskrisen været under observation, og haft inflation osv,
men de har stadig genereret en masse værdier. Island er ikke gået
statsbankerot, og jeg tror bestemt ikke de ender tilbage på "fåreavl og
aluminium", som det meget vittigt blev påstået i DRs TV-Avis i aftes. Nogle
er gået ned, staten har genovertaget bankerne, og en del islændinge ser vi
ende i en klassisk gældsspiral pga risikable lån - vi så et yngre ægtepar
have taget lån i Schweizerfranc og var det Yen (?) - og her er en regning
der skal betales; men det handler da nok mere om at der nu er et "bo" der
skal genfordeles, end at man kan sige, at Island havde stået bedre hvis de
for 10 år siden havde bundet sig til euro.

Jeg mener at alle eksperter kan fortælle, at kriser og krak i sidste ende
medfører en værdistigning, når krisen er genoprettet, det viser erfaringen
vist, ift sunde værdier - efter de usunde foretagener har lidt døden og er
luget væk. Magasin er næppe mindre værd om 2 år, end i dag, men nok mere
værd - det samme er FIH-bank osv.

> [...]
> 5,00 kr til 15,00 kr, det er den virkelighed de lever med på Island,
> som kunne have været undgået, hvis de havde været medlem af EU og

Den islandske økonomi havde naturligvis ikke kunne devaluere sådan, hvis de
var med i ØMU, men omvendt ville den jo aldrig have vokset, så den KUNNE
devaluere, hvis de havde været med i ØMU. Altså de havde allesammen været
lidt mere fattige, der havde været højere arbejdsløshed, handlen med USA
havde været dyrere osv osv. Argumentet bider sig selv i halen.

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-08 02:57

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> været lidt mere fattige, der havde været højere arbejdsløshed, handlen med
> USA havde været dyrere osv osv. Argumentet bider sig selv i halen.

Island er vist deres egen ulykkes smed p.t. de behøver ikke EU udover som
en feberredning i sil med og i konkurrence med det russiske tilbud

Hvad betyder det at handelen bliver dyrere - får Island mere for deres
fåreskind?
Kan nogen pinpointe økonomisk logik om Islands salg af danske stormagasiner
m.m. - har det at gøre med "derivater" ? og hængsler det om vekselkurs altså
ØMU ?

Fra : Jesper

Dato : 15-10-08 17:04

David Konrad <dadk@webspeed.dk> wrote:

> Drop nu den billige retorik. Det hedder kroner.

Du ved godt hvad jeg hentyder til!

> [...]
> lang tid før finanskrisen været under observation, og haft inflation osv,
> men de har stadig genereret en masse værdier.

Islændingene har kørt med investering med en meget høj gearing, det
giver muligheder for store fortjenester i opgangstider. I krisetider kan
det gå ned - meget, meget hurtigt. Alene i går mistede det islandske
aktieindex 77,4% af sin værdi, den islanske peseta har i år mistet over
2/3 af sin værdi (nogen præcis værdi kan ikke længere fastslås, fordi
der er ingen der længere vil købe islandske pesetas), samlet har
aktieindexet i faste priser mistet 99% af sin værdi på Island. Ved
børskraket på Wall Street i 1929 mistede aktierne "kun" 90% af deres
værdi frem til 1932, så det islandske børskrak er nærmest en total
udradering.

> [...]
> skal genfordeles, end at man kan sige, at Island havde stået bedre hvis de
> for 10 år siden havde bundet sig til euro.

Island havde stået meget bedre hvis de havde fået euro for 10 år siden,
de ville have haft en meget mere harmonisk vækst pga konvergenskravene,
de ville have haft meget lavere rente på Island og det i sig selv
medfører mere vækst.

> [...]
> luget væk. Magasin er næppe mindre værd om 2 år, end i dag, men nok mere

Og hvor lang tid gik der før det amerikanske aktieindex var på højde med
det det var før børskrakket i 1929 fra det nåede minimum i 1932?
Svar: 22 år
Og der er meget, meget længere vej op for det islandske index!

> [...]
> lidt mere fattige, der havde været højere arbejdsløshed, handlen med USA
> havde været dyrere osv osv. Argumentet bider sig selv i halen.

Hvad får du hvis du devaluere og har en stor udlandsgæld?
Svar: Ægte Anker "Ødeland" Jørgensen økonomi.

Fra : Michael Weber

Dato : 13-10-08 21:30

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> Islændinge længes nu efter Euro frem for islandske pesetas.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16761232.html

Og deres nye nationalmelodi :
Tom Petty - Free falling.

Fra : Kim2000

Dato : 15-10-08 19:56

> Islændinge længes nu efter Euro frem for islandske pesetas.
>
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-16761232.html

Udover det er ren panik, så er der vel ingen fornuftige økonomier, der kunne
drømme om at indlemme den islandske lige nu?

Ja, okay, de er sikkert velkomne i euroland.

Fra : Jesper

Dato : 15-10-08 20:22

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Udover det er ren panik, så er der vel ingen fornuftige økonomier, der kunne
> drømme om at indlemme den islandske lige nu?
>
> Ja, okay, de er sikkert velkomne i euroland.

Turen til Euroland går nok om IMF først.

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-08 22:41

> Turen til Euroland går nok om IMF først.

Island havde valuta - men hvad har de nu?