gsx750es stator mm.
Fra : Ukendt

Dato : 16-10-08 18:38

Hej

Det drejer sig om en gsx750es med det efterhånden
sædvanlige stator og eller ensretter/regulator problem.

Har fundet ud af at enten stator eller regulator eller måske begge dele er
defekte.
Men undrer mig over noget jeg læste i min haynes manual:

Der står at der ud af AC generator/stator skal kunne måles 80 VAC mellem
alle 3 ledninger.
Jeg syntes 80VAC er en temmelig høj spænding for at lave 13 - 16 VDC.
Eller er der noget jeg glemmer ???

Ud af min kan jeg måle ca. 25 VAC ved 5000 rpm uden ensretter/ reg.
tilkoblet,
og det syntes jeg jo burde være nok: 25 gange kvadratrod 2, minus et par
diode strækninger = rigelig DC til batteriet... Eller hva´ ?? En ohm-måling
på generatoren viser ca 1-2 ohm mellem alle 3 ledninger, så det burde være
ok...

Ud af ensretter/regulator får jeg 12 VDC i tomgang, men den falder til ca 0
V når den får noget gas, så et eller andet er ikke ok.

Hælder mest til at det er ensretter/regulator der fejler, men som nævnt
siger Hayens 80 VAC ud af generator så det må vel passe ??

Håber forklaringerne er til at forstå.
Idéer er velkomne :)

MVH

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-08 19:45

On Thu, 16 Oct 2008 19:38:07 +0200, GSX wrote:

> Der står at der ud af AC generator/stator skal kunne måles 80 VAC mellem
> alle 3 ledninger.
> Jeg syntes 80VAC er en temmelig høj spænding for at lave 13 - 16 VDC.
> Eller er der noget jeg glemmer ???

Naeh, ikke for en permanentmagnet generator.

> Ud af min kan jeg måle ca. 25 VAC ved 5000 rpm uden ensretter/ reg.
> tilkoblet,

Så der er en kortsluttet vinding, alternativt dårligt magnetfelt i rotoren.
Tjek også for overgang til stel.

> Ud af ensretter/regulator får jeg 12 VDC i tomgang, men den falder til ca 0
> V når den får noget gas, så et eller andet er ikke ok.

Det må jo så være uden akkumulator tilkoblet, og det lyder ikke helt tosset
endda. Reguleringen foregår netop ved kortslutning af viklingerne. De sker
tidligere ved høje omdrejninger på grund af den højere spænding fra
generatoren. Måling med et oscilloskop vil vise nogle flotte forkanter af
en sinuskurve, som brat skæres af når spændingen når 14 - 15 volt.

Mål i stedet spænding med en frisk akkumulator tilkoblet.

Jeg aner en defekt rotor á tabt magnetisme. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 12:51

Tak for de forskellige råd. Og på din hjemmeside var der et link til en god
forklaring på generators virkemåde.

Jeg vil prøve at lave de forskellige målinger, og vende tilbage med
resultatet.
Både stator og regulator er dyre, så det var rart om man kunne lokalisere
hvilken der fejler - hvis ikke det er defekt rotor med tabt magnetisme
istedet :(

MVH