Primitiv bremse-tuning
Fra : Armand

Dato : 16-10-08 17:10

Endnu en gang(!) er jeg blevet overrasket over hvor fast at forbremsen
er blevet af at der er kommet et nyt fordæk på!
Hvor usammenhængende at dét end kan lyde, så sker der det ved dækskiftet
at jeg for at lette afmonteringen af bremsecaliberne giver dem et langt
sejt tryk med et knæ for at tvinge stemplerne i caliberen ind så
klodserne bliver løse omkring skiven. Barbie'n har begge stempler på den
ene side af skiven og dermed bevægelig caliber der muliggør tricket og
fidusen er således brugbar for alle modeller med flydende calibere!

Efter genmontering af forhjulet, hvilket lettes betragteligt af den
fremkomne løse pasning mellem klodserne, bliver bremsen atter pumpet op
så klodserne sidder tæt på skiven, som de skal, og allerede på vej
hjemefter kan man spore at hydraulikken er blevet langt fastere end
vanligt
Hvad der er sket er at givne mikro-bobler i bremse-slangerne er blevet
transporteret tilbage i reservoiret sammen med den bremse-vædske der er
blevet fortrængt fra caliberne

Mange vil sikkert køre rundt med en forbremse der "er som den plejer" og
vil kunne overraskes over hvor meget forskel der kan være efter sådan en
simpel "knæ-operation" på begge calibere, så jeg kan kun opfordre til at
prøve det så snarligt som muligt!!
For de der har stempler på begge sider af skiverne, skal der
nødvendigvis lidt værktøj til for at afmontere caliberen og presse
klodserne fra hinanden, men selv dét besvær kan være ganske givtigt!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 16-10-08 17:31

Armand wrote:
> sejt tryk med et knæ for at tvinge stemplerne i caliberen ind så ..
> Hvad der er sket er at givne mikro-bobler i bremse-slangerne er blevet
> transporteret tilbage i reservoiret sammen med den bremse-vædske der er

Lyder checket... må jeg prøve.
Har du separate slanger fra reservoiret til hver kaliber? Min slange til
højre kaliber kommer via venstre kaliber, så der er måske 'for langt' til
at det kan gøres med effekt i højre side?

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : olle

Dato : 16-10-08 17:40

Armand wrote:
> [...]
> nødvendigvis lidt værktøj til for at afmontere caliberen og presse
> klodserne fra hinanden, men selv dét besvær kan være ganske givtigt!

Utrolig at du med din erfaring først nu
har fundet ud af at vedligeholdelse af bremserne
er et must..

Ole som laver øvelsen 2 gange om året.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-08 17:56

On Thu, 16 Oct 2008 18:09:49 +0200, Armand wrote:

> For de der har stempler på begge sider af skiverne, skal der
> nødvendigvis lidt værktøj til for at afmontere caliberen og presse
> klodserne fra hinanden, men selv dét besvær kan være ganske givtigt!

Eller blot den simple á o-ringen om styr/bremsegreb natten over. Dét er
blevet hyppig rutine på det noget mere kringlede ABS system på "makita".

Orla Pedersen, nu med http://www.hexcode.co.za/ "diagnose/service" dims.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08