Vinterforberedelse m.m.
Fra : John Quist

Dato : 15-10-08 12:33

Er netop blevet indehaver af mc-kortet og en super dejlig Suzuki
Bandit 600 fra '98 med 32000 km på bagen. Jubii En 20 år gammel
drøm,der endelig er gået i opfyldelse!

Nu vil jeg jo gerne passe så godt på den som muligt. Både hvad angår
den forestående vinter men også almindelig service.

Er der en venlig sjæl, som kan give nogle gode hints (eller links)
til, hvordan den klargøres til vinteren?

Og derudover vil jeg mægtig gerne læse ´noget om, hvordan jeg
forholder mig med service. Altså noget med hvor lang tid der må gå
eller hvor mange km der må køres, før der skal skiftes olie og
lignende. Så jeg vil blive rigtig glad for vejledning herom også.

Og sluttelig vil jeg høre, om der findes et forum / site specifikt for
Bandit 600 - maskiner. Gerne på dansk, men ikke et must...

Ja - det er altså en helt grøn mc'ist, der spørger om gode råd.

Kh. John

Fra : Ulvir

Dato : 15-10-08 20:02

"John Quist" <gertbent@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Til lykke med cyklen!

Batterier er dyre- og skal passes på under vinter opbevaringen:
http://www.mcinternet.dk/asp/batteri.asp

Udover det...
http://www.tenere.dk/Artikler/vinteropbevaring/vinteropbevaring.htm

Mvh- Ulvir. (der er blevet helårsforsikret for sjov..)

Fra : Armand

Dato : 15-10-08 20:55

Ulvir skrev:
> [...]
>
> Til lykke med cyklen!
>
> Batterier er dyre- og skal passes på under vinter opbevaringen:

Tjaeh :-/
Barbien har et 300,-kr's T-Hansen batteri der har klaret foreløbigt tre
lavsæsoner uden nogen form for forberedelse eller vedligeholdelse - Hvis
det ikke klarer næste vinter på samme måde er det IMO som sådan en
sliddel der er billig at fornye for de næste fire sæsoner!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-08 16:19

> Udover det...
> http://www.tenere.dk/Artikler/vinteropbevaring/vinteropbevaring.htm

Min version af "Hvis den skal stå i onkel Børges opvarmede garage":

Vask cyklen, smør kæden og tøm tanken.
Lad lidt på batteriet 1 gang om måneden, og skub den 10 cm frem eller
tilbage så den ikke står samme sted.
Når foråret kommer hælder du benzin på og kører.

End of story.

Jeg har været på den der med tømme kaburator, hælde olie i cylindre osv.
Giver bare en masse bøvl, og så kan den ikke starte når foråret kommer fordi
tændrørene er sovset ind i olie.

Det første år lavede jeg hele baduljen inc. stillede den på egeparket og alt
muligt andet unødvendigt.
Første maskine - uha - sådan en MC er nok konstrueret således at den falder
fra hinanden når man ikke kører på den.
Siden har jeg brugt ovenstående model på 4 forskellige cykler. Uden
problemer.

Hvis man så har lyst kan man jo pudse og polere osv. når den nu står stille
alligevel.

Kig ind hos en der handler med brugte MC'er. Tror i han hælder olie i
cylindrene, tømmer kaburatorer osv. Nix. Og deres cykler står ofte længere
end en vinteropbevaring.

/Allan

Fra : John Quist

Dato : 15-10-08 13:47

> [...]
>
> Udover det...http://www.tenere.dk/Artikler/vinteropbevaring/vinteropbevaring.htm
>
> Mvh-  Ulvir.  (der er blevet helårsforsikret for sjov..)

Hej Ulvir.

Tak for et hurtigt svar.

Jeg skal lige spørge, hvordan man lukker bezin ud af karburatoren?

Kh. John

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-10-08 06:55

John Quist wrote:

> Jeg skal lige spørge, hvordan man lukker bezin ud af karburatoren?

Der sidder en skrue på skrå i bunden af hver karburator - de 2 kan nås
med en lang skruetrækker fra højre - de 2 andre.. nå ja.

Sæt benzinhanen på OFF hvis den har sådan en stilling - ellers på alt
andet end "PRI" der betyder prime (*1).

Hold et glas eller en frysepose under karburatoren - luk op med en
skruetrækker der PASSER. Spænd ikke for hårdt når du skruer den i - det
er messing (blødt materiale!), og den tætnes med en o-ring. Gentag for
de 4 andre.

(*1) Det er bare en åben stilling når benzinen skal flyde frit til
karburatorerne (når de skal fyldes efter tørløb eller til foråret). ON
åbner først når motoren skaber vacuum - og det dur ikke at skabe det med
startermotoren til karburatorerne er fyldt.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 16-10-08 08:13

Fra : Glavind

Dato : 16-10-08 22:02

John Quist skrev:

> Hej Ulvir.
>
> Tak for et hurtigt svar.
>
> Jeg skal lige spørge, hvordan man lukker bezin ud af karburatoren?
>
> Kh. John

Hejsa og tillykke med cyklen.

Jeg har 3 motorcykler og tømmer aldrig benzin af tank eller
karburatorer. På den sidste tur fylder jeg ½ liter karburatorvæske på og
fylder tanken op. Dette forhindre kondens i tank / karburatorer og jeg
har aldrig problemer med at starte til foråret.
Hvis tanken er tom (uden oliebahandling)kommer der ilt til og den vil
begynde at ruste. Dette undgår du med en fyldt tang.
Mvh
Glavind
Triumph Thunderbird 1996
BSA Lightning 1970
Suzuki GS450L 1987

Fra : Steen E.

Dato : 16-10-08 22:41

> [...]
> På den sidste tur fylder jeg ½ liter karburatorvæske på og fylder tanken
> op. Dette forhindre kondens i tank / karburatorer og jeg har aldrig

ja, jeg er så autoritetstro at jeg tapper benzinen af karburatorerne som
servicehåndbogen foreskriver

Efter 4 mdr. er det hele jo alligevel fordampet i dem, og så er det kun et
spørgsmål om hvor fri benzinen er for fordampningsrester, og om de sidder på
bunden af svømmerhusene som belægning eller hvor ?

Og da det kun ta'r 5 minutter så synes jeg ikke det er risikoen værd for
belægninger i de små kanaler og dyser.

Derudover er jeg enig i et skvæt karburatorvæske på sidste tur og fuld tank,
samt olie- og filterskift.

Men jeg hører også til dem som tager batteriet ind og sætter det til en
vedligeholdelseslader hele vinteren

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Niels Pein

Dato : 17-10-08 21:51

"Steen E." skrev ...

> Men jeg hører også til dem som tager batteriet ind og sætter det til en
> vedligeholdelseslader hele vinteren

Er der noget i vejen for at vedligeholdelseslade det mens det sidder på?
Jeg købte en CTEK XS 800 lader sidste efterår, og den virker tilsyneladende
fint for dovne folk som mig.
--
Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Gimbal

Dato : 17-10-08 22:41

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in message
> [...]
> Jeg købte en CTEK XS 800 lader sidste efterår, og den virker
> tilsyneladende fint for dovne folk som mig.

Det handler vel bare om at undgå frost. Hvis din garage er lun, er det vel
lige meget om batteriet sidder på, står på en stol eller ligger under
hovedpuden.

Fra : N/A

Dato : 18-10-08 07:41

Fra : N/A

Dato : 18-10-08 07:41

Fra : N/A

Dato : 16-10-08 06:55

Fra : John Quist

Dato : 16-10-08 00:44

On 16 Okt., 07:54, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> åbner først når motoren skaber vacuum - og det dur ikke at skabe det med
> startermotoren til karburatorerne er fyldt.

Hej Torben.

Tak for detaljen!

Kh. John

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-10-08 08:13

John Quist wrote:

> Tak for detaljen!

Velbekomme - og beklager fejlen - en Bandit er vist ikke en R5'er

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 16-10-08 14:48

Torben Scheel skrev:

> Velbekomme - og beklager fejlen - en Bandit er vist ikke en R5'er

Nej, for dé er fandeme sjældne sådan nogle 5'ere!

--
Armand.

Fra : Gimbal

Dato : 16-10-08 11:02

"John Quist" <gertbent@gmail.com> wrote in message
> [...]
> skruetrækker der PASSER. Spænd ikke for hårdt når du skruer den i - det
> er messing (blødt materiale!), og den tætnes med en o-ring. Gentag for

Husk at kryds-spænde (bare i tilfælde af, at du ikke har rodet så meget med
mekanik før).

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 16-10-08 12:16

Gimbal skrev den 16 okt 2008 i

> Husk at kryds-spænde (bare i tilfælde af, at du ikke har rodet så
> meget med mekanik før).

Hvorfor?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Gimbal

Dato : 16-10-08 14:31

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message
> Gimbal skrev den 16 okt 2008 i

> Hvorfor?

For at minimere slid på bløde gevind.

Havde for mange år siden en Yamaha 4 gears knallert. Min, og alle mine
venners havde næsten ingen gevind tilbage i motorblok og lignende, p.g.a.
slitage, uens spænding, etc.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-10-08 14:41

Gimbal wrote:
> [...]
>
> Havde for mange år siden en Yamaha 4 gears knallert. Min, og alle mine
> venners havde næsten ingen gevind tilbage i motorblok og lignende, p.g.a.

Det er bundskruen vi taler om.

--
vh
Torben

Fra : Gimbal

Dato : 16-10-08 14:54

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> Det er bundskruen vi taler om.

Mange gange sorry. Troede der var 4 skruer.

Fra : Grunnet

Dato : 16-10-08 15:53

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Mange gange sorry. Troede der var 4 skruer.
Det er der også - en i hver karburator

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Gimbal

Dato : 16-10-08 21:51

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> wrote in message

> "Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> Det er der også - en i hver karburator

D'oh. Jeg har elektronisk indsprøjtning, så jeg aner ikke en pind om
karburatorer. Kender bare bløde gevind, og troede det jeg sagde var
væsenligt ;)

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 16-10-08 20:07

> Det er bundskruen vi taler om.

Hvis det er en phillips- eller en pozidriveskrue, kan man med god vilje
krydsspænde !

--
Michael D
(Der undskylder, men altså........)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-10-08 12:29

John Quist <gertbent@gmail.com> writes:

> Er netop blevet indehaver af mc-kortet og en super dejlig Suzuki
> Bandit 600 fra '98 med 32000 km på bagen. Jubii En 20 år gammel
> drøm,der endelig er gået i opfyldelse!

Tillykke. Sådan en kørte jeg lidt over 3 sæsoner og 33.000 km på. Jeg
var rigtig glad for den.

> Er der en venlig sjæl, som kan give nogle gode hints (eller links)
> til, hvordan den klargøres til vinteren?

Jeg skiftede de originale bremseslanger ud med nogle stålarmerede. Det
gav meget bedre føling med bremserne.

Jeg skiftede også fjedrene i forgaflen og bagdæmperen. Det gjorde rigtig
gode ting for køreegenskaberne. Den originale affjedring (særligt
bagdæmperen) er alt for blød på sådan en Bandit.

> [...]
> eller hvor mange km der må køres, før der skal skiftes olie og
> lignende. Så jeg vil blive rigtig glad for vejledning herom også.

Den skal have service for hver 6.000 km. Særligt besværligt er det at
den også skal have checket ventilspillerum ved hvert service. Den gode
ting er så at det til gengæld er med stilleskruer, så det tager ikke så
lang tid.

Første gang jeg gjorde det var jeg ret grøn i at skrue på motorcykler,
og fik lidt hjælp af nogle klub-kammerater, men det tog alligevel det
meste af en dag.

Sidste gang jeg stillede ventiler på den tog det ikke mere end et par
timer. Man bliver hurtigt øvet.

Men spring over den del der står i den originale service-bog om at løsne
og krydsspænde topstykket for hvert service. Det får du formentlig flere
problemer ud af end du løser. Enten med ødelagte bolte/møtrikker eller
en utæt toppakning.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : TWL

Dato : 16-10-08 18:14

John Quist wrote:
> [...]
>
> Og sluttelig vil jeg høre, om der findes et forum / site specifikt for
> Bandit 600 - maskiner. Gerne på dansk, men ikke et must...

Det er nok her du hører til :

http://www.banditforum.de/

mvh Thomas

Fra : John Quist

Dato : 17-10-08 17:05

Hej Alle...

Hold da helt op... Har været på efterårsferie i et par dage og har her
til aften (fredag) tjekket tråden igen - og tak for alle indlæggene!

Maskinen skal stå i en garage, hvor der sikkert ikke kommer frost
(stor garage i Århus indre i kælder i stor bygning), men den er heller
ikke opvarmet.

Tror jeg vil gøre som følgende:

- vaske og vokse og tørre cyklen i en klud med WD40. (Dog ikke
skiverne. Hvad skal jeg egentlig gøre ved disse for at de ikke skal
ruste?!?)
- på sidste tur fyldes tanken inkl. ½ liter karburatorvæske
- tage batteriet med ind i varmen og klatlade lidt på den. (Kan jeg
lade batteriet sidde på, hvis cyklen blev tændt 5 - 10 min. hver 14.
dag?!? Er det nok til at holde batteriet opladet?!?)
- inden første tur skal køres tappes benzinen ud af karburatorerne

Jeg glæder mig allerede til foråret! Synes jeg har fået kørt for lidt
i dette våde efterår...

Tak igen for alle indlæggene...

Kh. John Quist

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-10-08 07:41

John Quist skrev:
> - tage batteriet med ind i varmen og klatlade lidt på den. (Kan jeg
> lade batteriet sidde på, hvis cyklen blev tændt 5 - 10 min. hver 14.
> dag?!? Er det nok til at holde batteriet opladet?!?)

Du kan for nærmest ingen penge få en lille MC lader (eller lave en selv
af en gammel mobiltelefonlader)

Lad være med at starte motorcyklen, det er unødigt slid a koldstart, til
ingen verdens nytte.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 18-10-08 13:40

J.C.Kløve skrev:

> Du kan for nærmest ingen penge få en lille MC lader (eller lave en selv
> af en gammel mobiltelefonlader)
>
> Lad være med at starte motorcyklen, det er unødigt slid a koldstart, til
> ingen verdens nytte.

.. . . . . Endsamt medfører kun dannelse af kondensvand i såvel motorens
indre som udstødningen :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 08:21

> vaske og vokse og tørre cyklen i en klud med WD40.

Vær OBS på, at hvis du sprøfter motor/udstødning i WD 40, så sker der det
når du starter til foråret, at du står i en stor blå røgsky 5 minutter efter
du har starter op.
Bare så du ikke bliver forskrækket. Det kan faktisk ryge ret meget.

> inden første tur skal køres tappes benzinen ud af karburatorerne

Det behøver du ikke - det er fordampet af sig selv i løbet af vinteren.

/Allan

Fra : Gimbal

Dato : 18-10-08 10:26

"AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> wrote in message

> [...]
> efter du har starter op.
> Bare så du ikke bliver forskrækket. Det kan faktisk ryge ret meget.

Gimbal havde WD40 på sin undstødning, efter at ha gjort klar til
efterårsvejret. Meget imponerende røgsky. Troede motorcykel var ved at
brænde op.

Fra : Niels Pein

Dato : 18-10-08 15:51

"Gimbal" skrev ...
> "AW" wrote ...

> Gimbal havde WD40 på sin undstødning, efter at ha gjort klar til
> efterårsvejret. Meget imponerende røgsky. Troede motorcykel var ved at
> brænde op.

"I just love the smell of WD40 in the morning!"
--
Niels
Bandit 1250 SA

Fra : N/A

Dato : 20-10-08 07:37

Fra : N/A

Dato : 20-10-08 07:37

Fra : John Quist

Dato : 18-10-08 12:56

> "I just love the smell of WD40 in the morning!"

Har sågar hørt efterlysninger af WD40 på deo...

Når jeg skal skifte olie+filter her til vinter, er det så ligegyldigt
om jeg køber ProCycle 10W-40 (kortlink.dk/5w46) eller Castrols 10W-40
(kortlink.dk/5w45)?

Der er jo en ret stor prisforskel...

Kh. John

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 23:50

> Når jeg skal skifte olie+filter her til vinter, er det så ligegyldigt
> om jeg køber ProCycle 10W-40 (kortlink.dk/5w46) eller Castrols 10W-40
> (kortlink.dk/5w45)?

Hvis den har været til 30.000 km service inden for det sidste halve år, så
ville jeg ikke bøvle med at skifte olien.
Men det er min holdning, andre har en anden.

/Allan

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-10-08 07:37

John Quist wrote:

> Har sågar hørt efterlysninger af WD40 på deo...

Er det ikke deo? Den kan også fås som Eau de Toilette i 5 liters dunke
hos Harald Nyborg, hvis man er bekymret for drivgasserne

--
vh
Torben

Fra : John Quist

Dato : 20-10-08 03:02

On 20 Okt., 08:36, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Er det ikke deo? Den kan også fås som Eau de Toilette i 5 liters dunke
> hos Harald Nyborg, hvis man er bekymret for drivgasserne

> [...]

LOL