Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Produktbilleder til hjemmeside
Fra : Simon - [8230]

Dato : 16-10-08 07:54

Hej Alle

Min kone har i længere tid taget billeder af produkter til hendes
hjemmeside, og kvaliteten er altså ikke altid imponerende.
Derfor har jeg sat mig for at indhente lidt viden om hvilket udstyr
man, for rimelige pengene, kan anskaffe sig til at tage
produktbilleder - jeg kunne forstille mig at man skal bruge noget lys,
et stativ og underligt nok et kamera(pt benyttes et Canon Ixus 750)

Produkterne som generelt er af mindre karakter max 30x30cm skal tages
på hvid baggrund og af en sådan kvalitet at det ser 'ordentligt' ud på
en hjemmeside.

Håber der er nogen der kan pege mig i retning af hvad vi skal vælge,
da jeg ikke kender til hvilket udstyr der findes, hvilken kvalitet de
forskellige mærker står inde for, og hvad jeg behøver for, at det ikke
bliver det vilde professionelle overkill.

Tak for hjælpen.

Mvh

Simon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-10-08 15:44

Simon - [8230] skrev bl.a.:

> [...]
> produktbilleder - jeg kunne forstille mig at man skal bruge noget lys,
> et stativ og underligt nok et kamera(pt benyttes et Canon Ixus 750)

Søg efter de rigtige emner på Youtube, der er en million videoer om
produktfotografering og om hjemmelavet udstyr/opsætning. Mange af videoerne
er overraskende gode og informative. Når du så har fundet en forfatter, du
synes om, så er det nemt at se alle han tidligere.

Ulempen er naturligvis, at det er på engelsk, men der er altså en guldgruppe
af informationer på youtube.

Eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=-zARqGgHjNc

Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-10-08 15:51

On 2008-10-16 15:54:22 +0200, "Simon - [8230]" <aabyhoej@gmail.com> said:

> Håber der er nogen der kan pege mig i retning af hvad vi skal vælge, ...cut...

Det er den sædvanlige historie, du og en masse andre tror, at det er
udstyret der laver billederne, men sandhedden er, at det ikke kræver
ret meget udstyr at lave nogle smadder flotte produktfotos, det du/I
mangler er know-how...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Hauge

Dato : 16-10-08 16:05

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]
> udstyret der laver billederne, men sandhedden er, at det ikke kræver
> ret meget udstyr at lave nogle smadder flotte produktfotos, det du/I

Det er så samme undskyldning du bruger, når du selv tager billeder?

/Hauge

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-10-08 18:57

On 2008-10-16 17:05:22 +0200, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> said:

> Det er så samme undskyldning du bruger, når du selv tager billeder?

Ha-ha hauge... du er jo bar en af svanserne, der elsker at ha' ondt i
rø... mon ikke du ka' finde ud af noget med Claus Tersgov, han ka' også
li' at ha' ondt bagi...

Fra : Hauge

Dato : 17-10-08 17:05

Niels Riis Ebbesen wrote:
> .. han ka'
> også li' at ha' ondt bagi...

Men du er sur, fordi du ikke kan give det mere, eller?

/Hauge

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-08 17:18

Niels Riis Ebbesen skrev bl.a.:

> Ha-ha hauge... du er jo bar en af svanserne, der elsker at ha' ondt i
> rø... mon ikke du ka' finde ud af noget med Claus Tersgov, han ka'
> også li' at ha' ondt bagi...

Hvis ovenstående også er udtryk for det intellektuelle niveau, når du
forsøger at drive virksomhed, så er det næppe nogen overraskelse, at du har
måttet lukke biksen så mange gange på så kort tid..

Det paradoksale er bare, at mens du i nyhedsgrupperne gir' den som
superfotograf og "grafiker", er du i det virkelige liv en tilbagevendende
fallent og arbejdsløs.

Det er så absurd, at det næsten er tragisk. Når man ikke engang er i stand
til at forsørge sig selv med sit "fag", hvad er man så?

Jeg er ikke spor overrasket over, at du er gået på røven så mange gange på
så kort tid. Ovenstående forklarer alt...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-10-08 16:19

> [...]

> udstyret der laver billederne, men sandhedden er, at det ikke kræver
> ret meget udstyr at lave nogle smadder flotte produktfotos, det du/I

Korrekt, den samme manglende know-how der gjorde, at du på en periode på
4-5 år har måttet lukke din virksomhed hele tre gange!

Det må sgu være surt for en selvudråbt stjernefotograf at have så lidt
know-how, at man ikke engang er i stand til at drive sin egen virksomhed,
uden at gå på røven med faste intervaller

Det er egentligt utroligt, at du ikke kan lære noget mere af alle de
aktiveringskurser, du som arbejdsløs "fotograf" antageligvis bliver tvunget
til at være med i...

Claus

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-10-08 16:31

Claus Tersgov skrev:
> Det må sgu være surt for en selvudråbt stjernefotograf at have så lidt
> know-how, at man ikke engang er i stand til at drive sin egen virksomhed,
> uden at gå på røven med faste intervaller

Det kan der jo være nogle andre gode grunde til, men diskussionen giver
jo ingen mening.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Rainman

Dato : 16-10-08 17:10

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> udstyret der laver billederne, men sandhedden er, at det ikke kræver ret
> meget udstyr at lave nogle smadder flotte produktfotos, det du/I mangler

Ja, og nej. Jeg personligt fotograferede en del i min glade ungdom med
spejlrefleks hvor man kunne styre eksponering med blænde/lukkertid og
sågar fokusere manuelt. Idag er de fleste (billige) kameraer så
automatiske at fotografen er koblet helt ud. Så problemet er i lige så
høj grad at finde noget udstyr som giver fotografen en vis kontrol over
dybdeskarphed, fokusering, belysning, hvidbalance og blitz.

Personligt er jeg - trods min min baggrund hvor jeg ved en del om
fotografering - på herrens mark med dagens digitale kameraer, og kan
ligesom spørgeren ikke lave gode produktfotos med mit kompaktkamera.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-10-08 18:53

On 2008-10-16 18:10:06 +0200, Rainman <rainman@rainman.com> said:

> Personligt er jeg - trods min min baggrund hvor jeg ved en del om
> fotografering - på herrens mark med dagens digitale kameraer, og kan
> ligesom spørgeren ikke lave gode produktfotos med mit kompaktkamera.

Tja... et kamera hvor der er mulighed for manuel kontrol over focus,
blænde og tid, samt et stativ og en extern blitz er naturligvis en
forudsætning, hvis man vil lave noget seriøst...

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-10-08 17:38

"Simon - [8230]" <aabyhoej@gmail.com> wrote:

> [...]
>forskellige mærker står inde for, og hvad jeg behøver for, at det ikke
>bliver det vilde professionelle overkill.

Hvad skal i opnå og er det tit der skal teges nye billeder?

For hvis man rykker udenfor en let skyet dag, så kan næsten alle kameraer tage
brugbare billeder.

Giv Canon Ixus 750'eren en chance, gerne på et fornuftig stativ. Kameraet har
absolut opløsning nok til WEB brug, kan fokusere tæt nok på til det meste, man
kan slippe for flashen, der er eksponeringskompensation osv.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Kenneth

Dato : 17-10-08 17:03

"Simon - [8230]" <aabyhoej@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Simon, den super fede måde at gøre det på er at bruge en cubelite eller
tilsvarende
http://www.cubelite.dk/
tal med Ole på www.obt.dk

Du kan eventuelt lave ombygge en stor papkasse, komme hvidt materiale på
alle sider og sætte et par lamper til at lyse ind.
Synes jeg husker at der på nettet er adskillige versioner af papkassen til
produkt foto.

Kameraet spiller ingen synderlig rolle, så længe det bare er til internet
brug hvor du vel bare skal have billeder i 600 x 600 / 72dpi eller noget i
den stil.
Kvaliteten af lamperne og "kassen/teltet" er ikke afgørende, men det er ret
let at bruge cubelite, med lamper som passer til

Hvis du får oplyst den hvide baggrund ordentligt er det ret let at frilægge
billederne bagefter

// Kenneth

Fra : BRSF-DK

Dato : 17-10-08 17:59

"Kenneth" <kisbye-taichichuan@mail.dk[FJERN CHUAN]> skrev i en meddelelse

> [...]
> ret let at bruge cubelite, med lamper som passer til
>
> Hvis du får oplyst den hvide baggrund ordentligt er det ret let at

God aften Simon

Prøv også at se lystelt hos Kenro her:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-link.htm#Studieudstyr

Der finder du også diverse vejledning for produktfotografering

Bjarne
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk