MS Windows
briani 27239
Flytte fra C: til D:
Fra : Mort1s1

Dato : 16-10-08 18:39

Mit C-drev er ved at være fyldt op, men jeg har oceaner af plads på
D.drevet - Det forekommer mig, at det er muligt at flytte et/flere
programmer fra et drev til et andet uden at geninstallere, men hvordan gøres
det?
C og D drevene er på samme HD. - Styresystemet er VISTA

Mort1s1

Fra : Ole C

Dato : 16-10-08 20:20

Mort1s1 skrev blandt andet:

> [...]
> hvordan gøres det?
> C og D drevene er på samme HD. - Styresystemet er VISTA

Visse trediepartsprogrammer kan i hvert fald øvelsen, men mon ikke det
snarere er dine data der fylder op?
De kan uden videre flyttes til d-drevet.
Ikke mindst billeder fylder en masse, men dokumentmappen kan også nemt
flyttes - og lagringsmappen i Outlook Express, Windows Mail eller hvad du
bruger, kan også flyttes til den anden partition.
Og så kan det være en god idé at rydde op på c-drevet med Windows
diskoprydningsprogram - og af-installere de programmer su ikke længere
bruger.

--
vh
Ole C

Fra : Lars

Dato : 16-10-08 22:19

Mort1s1 skrev
> [...]
> gøres det?
> C og D drevene er på samme HD. - Styresystemet er VISTA

Du burde kunne formindske dit D-drev, og så udvide dit C-drev med det du har
formindsket dit D-drev med.
Dette kan gøres under Computeradministration. Du højreklikker først på
D-drev, og vælger formindsk diskenhed osv. med C-drev som du udvider.
Mvh.

Fra : Ole C

Dato : 16-10-08 23:05

Lars skrev blandt andet:

> [...]
> Dette kan gøres under Computeradministration. Du højreklikker først på
> D-drev, og vælger formindsk diskenhed osv. med C-drev som du udvider.

Det er dog stadig en god idé at placere data på et andet drev end
systemdrevet......

--
vh
Ole C

Fra : Lars

Dato : 17-10-08 05:43

Ole C skrev

> Det er dog stadig en god idé at placere data på et andet drev end
> systemdrevet......

Kommer jo anpå, hvor vigtige filerne er, og hvor ofte man tager backup.

En anden løsning, hvis det fx er billeder og/elller musik der fylder meget,
er at flytte den fysiske placering af disse to mapper til D-drevet.

Fra : Ole C

Dato : 17-10-08 08:01

> Kommer jo anpå, hvor vigtige filerne er, og hvor ofte man tager
> backup.

Egentlig ikke.

> En anden løsning, hvis det fx er billeder og/elller musik der fylder
> meget, er at flytte den fysiske placering af disse to mapper til
> D-drevet.

Ja, netop - som jeg foreslog allerede i mit første indlæg til OP.....

--
vh
Ole C

Fra : Lars

Dato : 17-10-08 15:07

Ole C skrev

> Egentlig ikke.

Hvis man har plads nok på ens systemdrev, hvorfor skulle man så ikke placere
data dér, når man har backup?

Fra : Ole C

Dato : 17-10-08 16:13

Lars skrev blandt andet:

> Hvis man har plads nok på ens systemdrev, hvorfor skulle man så ikke
> placere data dér, når man har backup?

Der er flere argumenter - men her er det vigtigste for mig:
Hvis systemdrevet går ned af en eller anden årsag, så kan jeg med et image
have et perfekt system kørende igen i løbet af 20-25 minutter - og alle data
er up to date, fordi de ligger på et andet drev. Og det image kan være
måneder gammelt - jeg skal bare en tur forbi Windows Update, naturligvis.
Hvis jeg derimod har mine data liggende på systemdrevet, vil jeg
sandsynligvis miste de seneste (og måske vigtigste) breve, mails, billeder
etc., fordi det nok er nogle dage siden, jeg har taget en backup/lavet et
image.

--
vh
Ole C

Fra : Lars

Dato : 17-10-08 20:59

Ole C skrev

> [...]
> etc., fordi det nok er nogle dage siden, jeg har taget en backup/lavet et

Men hvis det er dit D-drev der går ned, så går dine data jo også tabt.

Jeg ved ikke om du mener, at der er større sandsynlighed for, at dit C-drev,
med system, går ned, end dit D-drev, med data. Da jeg går ud fra, at vi
taler sammen fysiske hdd, så må det være din omgang med dit system, der
skulle gøre det drev mere sårbart!

Altså en fysisk defekt på hdd, kan vel optræde lige så ofte på det ene som
det andet drev. Hvis det er selve (operativ-)systemet, du er "bange" for,
går ned, så kan data skam også genskabes der.

Min point er, at det er underordnet hvor dine data ligger, så længe du har
plads nok. Det vigtigste er, at du har en backup, svarende til vigtigheden
af de data du ønsker genskabt.

Fra : Ole C

Dato : 17-10-08 21:46

Lars skrev blandt andet:

> Men hvis det er dit D-drev der går ned, så går dine data jo også tabt.

Korrekt - meeen det er nu ikke ret tit et rent datadrev går ned - medmindre
harddisken fysisk går i stykker.
I øvrigt har jeg jo ikke anbefalet at man skal undlade at tage backup af
sine data. Det bør man da - for eksempel på et eksternet drev.

> Jeg ved ikke om du mener, at der er større sandsynlighed for, at dit
> C-drev, med system, går ned, end dit D-drev, med data.

Jo - se ovenfor.

> Da jeg går ud
> fra, at vi taler sammen fysiske hdd, så må det være din omgang med
> dit system, der skulle gøre det drev mere sårbart!

Vrøvl.
Jeg er for eksempel ikke ansvarlig for fejl i Windows eller fejl i
programmer.

> Altså en fysisk defekt på hdd, kan vel optræde lige så ofte på det
> ene som det andet drev. Hvis det er selve (operativ-)systemet, du er
> "bange" for, går ned, så kan data skam også genskabes der.

Ja, men det tager betydeligt længere tid end den metode jeg omtalte i et
andet indlæg.
Men OK - hvis du kan fortælle mig hvordan Windows kan installeres på 20
minutter præcis som jeg vil have den, er jeg da lutter øre

> Min point er, at det er underordnet hvor dine data ligger, så længe
> du har plads nok. Det vigtigste er, at du har en backup, svarende til
> vigtigheden af de data du ønsker genskabt.

Nej, sådan ser jeg ikke på det.
Men du har da lov til at gøre som du vil.......

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-08 18:59

Ole C wrote:

> Der er flere argumenter - men her er det vigtigste for mig:
> Hvis systemdrevet går ned af en eller anden årsag, så kan jeg med et
> image have et perfekt system kørende igen i løbet af 20-25 minutter -

Kører du det i langsom gengivelse, for både
Ghost og Acronis kan da køre en backup
tilbage i løbet af 5 min (incl. genstart)

Fra : Ole C

Dato : 19-10-08 19:53

Just skrev blandt andet:

> Kører du det i langsom gengivelse, for både
> Ghost og Acronis kan da køre en backup
> tilbage i løbet af 5 min (incl. genstart)

Hvordan?

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 08:08

Ole C wrote:

> Hvordan?

Ved at nøjes med et systemdrev på mellem 10 - 25
GB og så undlade at installere mere på dette drev
end "det der ikke kan undgåes"

Bruger WinXP Pro, Acronis Trueimage Home 10,0
og tager ugentlig backup hvoraf jeg gemmer mindst
de seneste 2 uger. Så min opsætning tager ikke
mere en 5 min. at genskabe.

Fra : Ole C

Dato : 20-10-08 09:08

Just skrev blandt andet:

> [...]
>
> Bruger WinXP Pro, Acronis Trueimage Home 10,0
> og tager ugentlig backup hvoraf jeg gemmer mindst
> de seneste 2 uger. Så min opsætning tager ikke

OK - og yderligere et argument for at lade være med at lægge data på
systemdrevet.
Det svarer lidt til at opbevare de rene sokker i værktøjskassen

--
vh
Ole C

Fra : Rado

Dato : 19-10-08 22:08

On Sun, 19 Oct 2008 19:58:53 +0200, <Just> wrote:

>Kører du det i langsom gengivelse, for både
>Ghost og Acronis kan da køre en backup
>tilbage i løbet af 5 min (incl. genstart)

Det afhænger helt af størrelsen på systemet. Er det på 50 GB tager det
10 gange så lang tid som hvis det er på 5.

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Anders

Dato : 17-10-08 08:17

"Mort1s1" <mortensensfjern@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøres det?
> C og D drevene er på samme HD. - Styresystemet er VISTA

Total Commander, som efter min mening, burde installeres på alle computere,
findes i version til
Vista.

Den kan flytte stort set alt mellem to harddiske, eks. billeder og musik
filer men også rigtigt meget andet.

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 17-10-08 09:42

> [...]
> gøres det?
> C og D drevene er på samme HD. - Styresystemet er VISTA

Du kan ændre systemvariablen %ProgramFiles% til at pege på et andet drev, i
registreringsdatabasen. Virker fint.