RF'eren hakker
Fra : Anders Nyvang (RF 90~

Dato : 13-10-08 23:48

Jeg er ellers super glad for min RF 900 fra 2000. Kører som en drøm.
Og især har den en herlig moment udvikling fra 4 til 5000 omdr.
så jeg kører selvfølgelig primært i det område, når jeg kører
hyggetur.

Men i senere tid (de sidste par år. Har kørt meget lidt) har jeg
opdaget at den ligesom hakker og ikke rigtig vil tage gassen.
Netop i 4-5000 området. Meget, meget irriterende. Det opleves mest i
lave gear (anden primært).

Var på mestersvinger kursus i foråret og bane kørsel (hvor man alt
andet lige presser den lidt mere) gjorde problemet mere udtalt.

Jeg har haft den hos mekanikker som gave mig ret i at han også kunne
mærke "noget". Men han kunne intet finde i vejen med den
og endte med at pille "varmen" fra karburatorerne. Noget med at det
ikke var nødvendigt med mindre man decideret kørte vinter kørsel
og at det ellers kunne få benzinen til at koge. Men det har ikke
hjulpet.

Da den var helt ny tilbage i 2000 oplevede jeg noget tilsvarende, og
Enghave Motor havde den på en testbænk og målte den til
at levere effekten fuldstændig som den skulle. De mente de måske kunne
være kæden som gjorde at jeg følte nogle ryk i bestemte
hastigheder under bestemt gasgivning. Men jeg synes nu det var en
underlig historie, da det meget tydeligt føles og høres som motoren
der ikke tager gassen.

Jeg har ikke noget imod at købe reservedele selv og skifte ting på må
og få, men jeg aner ikke hvor jeg skal starte og slutte. Nogen bud!?

Eller hvor finder man et værksted der kan finde fejlen. Det kan vel
ikke være helt umuligt. Og jeg gider køre den til værksted efter
værksted
uden resultat.

Kører kun meget lidt hver år, og de få turer jeg kører skal den fandme
levere varen. Ellers skal den sælges, og jeg må ha' en ny der duer.

Fra : Ped

Dato : 14-10-08 15:51

Anders Nyvang (RF 900) skrev:
<snip>

Et par bud:
- Har du prøvet at tømme svømmerhusene for nylig? Hvis ikke så prøv det,
og mens du har bundventilerne åbne, så sæt benzinhanen på 'Prime' og lad
svømmerhusene skylle igennem. (Det gør jeg altid med min hvis den har
stået nogle uger - af en eller anden grund kommer der altid urenheder
(bitte-bittesmå metalpartikellignende flager) ud efter længere tids
stilstand. Fra knallerten ved jeg, at benzin der har stået i et
svømmerhus i lang tid, kan blive nærmest geleagtig).

- Kan der komme falsk luft ind et sted?

- Hvis det er mere udtalt i blæsevejr eller ved hastighed, så check at
udluftningsslangerne fra karburatorerne (hvis der er sådan nogen på en
RF'er) ligger hvor de skal. Min er MEGET følsom overfor netop det. Når
din leverer poweren som den skal i en testbænk kunne mistanken godt
rettes imod dette, eller:

- Kan der komme turbulent luft til indsugningsområdet når du kører? (På
GSX 750 ES'eren, som jeg havde tidligere, opstod der en sprække mellem
den forreste del af sædet og bagerste del af tanken, lige ned til
indsugningen - men kun når man sad i sædet. Det var nok til at forstyrre
luften ved kørsel, så der opstod 'huggeri'.)

- Fra en GPZ 1100 mailing liste, som jeg er medlem af, har jeg også hørt
at aldrende tændkabler kan forårsage lignende symptomer. Jeg kender en
tysker, der udskiftede sine, og 'det var som at få en ny motor'.
(Modellen er fra 95-97, og jeg hørte første gang om det for 3-4 år siden)

Det lyder som om det er en eller anden lille ting - eller i værste fald
en kombination af flere små ting - som bør kunne løses. Håber du finder
den og får køreglæden tilbage!

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100 ABS

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-10-08 16:05

"Anders Nyvang (RF 900)" <nanders@gmail.com> writes:

> [...]
> opdaget at den ligesom hakker og ikke rigtig vil tage gassen.
> Netop i 4-5000 området. Meget, meget irriterende. Det opleves mest i

Det første du bør prøve er at tømme svømmehusene. Hvis du tømmer dem i
en klar frysepose, så kan du tydeligt se, hvis der skulle være små
vandperler i. Sådan en frysepose kan holde benzin i 10-15 minutter.

Husk at flyde nyt benzin på svømmehusene (med PRI indstillingen på din
benzinhane) før du kører igen.

Hæld også lidt karburatorsprit i tanken, da det også binder eventuelt
forekommende vand i tanken. Kør gerne en tur, så du også når at få kørt
lidt sprit gennem karburatorerne, og se om det ikke hjælper. Men er den
først begyndt at hakke, så kommer du ikke uden om at tømme svømmehusene
som det første.

> [...]
> ikke var nødvendigt med mindre man decideret kørte vinter kørsel
> og at det ellers kunne få benzinen til at koge. Men det har ikke

Det lyder totalt fjollet at du ikke kan have varme på dine karburatorer.
Det har jeg aldrig hørt skulle give problemer. Jeg ville nok overveje at
finde en anden mekaniker.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*