Råd ang. køb af Engelsk Bulldog
Fra : Hund ønskes

Dato : 14-10-08 16:19

Jeg og min familie ønsker snarligt at købe en fantastisk Engelsk Bulldog. Vi
er blevet forelsket i den stædige, charmerende "grimme" hund. Men jeg
mangler lidt råd fra nogle af de mere kyndige folk herinde.

Først lidt om mig... Jeg er vokset op med hunde som barn, Schæfer, Briard
(staves det sådan?), Grand Danois har alle været i mit barndomshjem og nu
vil jeg gerne have at mine børn også oplever at have en hund som
familiemedlem.

Vi har besøgt et par opdrættere af Engelske Bulldogs og fået svar på mange
spørgsmål ang. racen, men en ting synes jeg er svær at få et objektivt svar
på. Selvom det er det sidste vi snakker om ved de lejligheder, så er der
åbenbart stor forskel på hvad man skal give for sit nye familiemedlem.
Selvfølgelig er det ikke den afgørende faktor, da jeg ikke vil sætte en
"pris" på vores nye hund, men på den anden side har vi ikke en økonomi som
tillader os at bruge penge uden at tænke os om

Hvad er jeres vurdering af en fair pris for en Engelsk Bulldog? Og hvad skal
jeg være opmærksom på i forbindelse med opdrætterne? Hvordan spotter man
"hundehandlerne"?

Umiddelbart svinger priserne fra 5.000,- til 20.000,- og jeg er absolut
heller ikke interesseret i at give "for lidt". Vores nye hvalp skal have
haft en fornuftigt opvækst samt være helbredsmæssigt i orden. Jeg har det
absolut bedst med at købe hund hvor den har levet som en del af familien,
dermed er store opdræt som har præg af "hundefabrik" udelukket. Men er det
forkert af mig?

Jeg ved godt at nogle ubegrundet kan blive provokeret når man spørger om
priser i disse situationer, men jeg synes det er meget svært som ny kommende
hundeejer at komme fornuftigt igennem sådan et køb her, hvis man ikke må
kende markedet inden.

Jeg håber på kyndig vejledning...

Den kommende hundeejer...

Fra : ager

Dato : 14-10-08 20:19

"Hund ønskes" <dukanikkemailemig@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg og min familie ønsker snarligt at købe en fantastisk Engelsk Bulldog.
> Vi er blevet forelsket i den stædige, charmerende "grimme" hund. Men jeg
> mangler lidt råd fra nogle af de mere kyndige folk herinde.

hold dig fra alt hvad der ikke har en DKK stambog. så er du sikker på, ikke
at få en "hundehandlerhund" eller en af de jammerlige østeuropæsiske
importerede hunde osv.
Sørg for at se kennelen an først, har de mange racer på en gang, så hold dig
væk.
se på forældredyrene, ser de sunde og raske ud, er deres hud pæn (her tænker
jeg allergier) osv.
Spørg til sundeheden.

Det er en race der er plaget af alt muligt skidt, så det er meget vigtigt at
få en god hund fra sunde forældre.

Når det så er sagt, så kan jeg godt følge dig, de er nogle finurlige
størrelser der kun kan bringe smilet frem!.

Mvh. Marie -hvis ene boxer har en eng. bulldog som bedste-ven.

Fra : Lene Nielsen

Dato : 15-10-08 00:33

Den kommende hundeejer

On 14 Okt., 21:19, "ager" <b...@city.dk> wrote:

> hold dig fra alt hvad der ikke har en DKK stambog. så er du sikker på, ikke
> at få en "hundehandlerhund" eller en af de jammerlige østeuropæsiske
> importerede hunde osv.

Hundehandler import hvalpe fra Østeuropa kan godt få DKK stamtavle,
hvis de fra hjemlandet har en FCI godkendt stamtavle, så det er ikke
nogen garanti.
Hvis du vil undgå hundehandlerhvalpe, så køb kun direkte fra en
opdrætter, hvor du kan se i hvert fald moderen og de forhold hvalpene
lever under. Det er jo ikke altid opdrætteren har faderen til kuldet,
og det er der ikke noget negativt i.
Hundehandlere kan sige nok så meget, at hvalpen kommer fra en seriøs
opdrætter, men tag for givet, at en seriøs opdrætter ikke sælger sine
hvalpe via mellemmand, men insisterer på den direkte kontakt med
køber.

> Sørg for at se kennelen an først, har de mange racer på en gang, så hold dig
> væk.

Jeg foretrækker også en kennel, hvor de koncentrerer sig om en enkelt
eller et par enkelte racer. Og ikke alt for mange hunde.

> [...]
> Spørg til sundeheden.
>
> Det er en race der er plaget af alt muligt skidt, så det er meget vigtigt at

Helt enig i ovenstående.

Held og lykke med det kommende familiemedlem
Lene

Fra : ager

Dato : 15-10-08 11:30

"Lene Nielsen" <lnsandybear@gmail.com> skrev i meddelelsen
Den kommende hundeejer

> [...]

Hundehandler import hvalpe fra Østeuropa kan godt få DKK stamtavle,
hvis de fra hjemlandet har en FCI godkendt stamtavle, så det er ikke

nja.. det er næppe disse hunde, med godkendt stambog "hjemmefra" der er det
største problem, det er også den vej mange racer får nyt blod fra. Så det
kan i og for sig være ok, men igen, det kommer an på så meget.
Jeg tænker mere på de illegale importer hvor du ikke har en jordisk chanse
for at se hvad forældredyrene er for nogen.
Er der stor handel med importerede hvalpe, med salg for øje, der har en
gyldig FCI stambog med hjemmefra?
jeg har endnu ikke stødt på nogen.

men jeg ved at der er stor import af netop den eng. bulldog (og fransk) fra
specielt polen og tjekkiet og de er ofte nogle jammerlige skravl.

Mvh. Marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-10-08 11:15

ager skrev:

> hold dig fra alt hvad der ikke har en DKK stambog. s� er du sikker p�, ikke
> at f� en "hundehandlerhund" eller en af de jammerlige �steurop�siske
> importerede hunde osv.

Og DKK har jeg så ikke gode erfaringer med.
Der findes to slags hundefabrikker, dem der ikke fabrikerer med DKK
stamtavle, og dem der gør.
Ingen af stederne bør man købe hund, men DKK ser gerne gennem fingrene
med deres egne hundefabrikker, og fremhæver fejlene ved de andre. En
stamtavle, uanset hvem der har udstedt den giver ingen garanti for
noget som helst, medmindre man vil bruge hunden til udstilling.

Der er muligvis mennesker der køber en stamtavle vedlagt ét stk hund
som bilag, det virker plausibelt når man ser de store udstillinger.
Almindelige mennesker har lidt andre behov.

Det eneste man som almindelig hundekøber kan gøre er at bruge sin egen
fornuftige sans. Folk man ikke ville købe en brugt bil af, skal man
naturligvis helle rikke købe en hund af, uanset hvor mange papirer de
kan jonglere med!

Hilsen Kim

Fra : Hund ønskes

Dato : 15-10-08 23:49

Takker meget for alle rådene.

Men hvordan kan jeg så nu vurdere om en pris er fair?

Vi havde regnet med at kunne anskaffe en hund fra fornuftig kennel for
omkring 10.000,- men det tyder måske på at det er i underkanten?

Kan det passe og er det så fordi Engelsk Bulldog er dyrere i
dyrlægeomkostninger for opdrætter, eller er der andre udgifter for opdrætter
som gør at denne race skal være så dyr?

Den kommende hundeejer...

Fra : ager

Dato : 16-10-08 06:30

"Hund ønskes" <dukanikkemaile@mig.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> dyrlægeomkostninger for opdrætter, eller er der andre udgifter for
> opdrætter som gør at denne race skal være så dyr?

efterspørgsels, antal hunde der kan bruges i avl i landet, om der er flere
dyrlægeregninger, det kan der da godt være, det er ikke så sjældent at tæven
må have kejsersnit feks. Men ofte hænger prisen sammen med udbud og
efterspørgsel. og årsagen til at der importeres så mange østeuropæiske til
en lidt billigere penge.
10.000 er ganske "billigt" for en sådan.
Har en kammerat der lige har købt en west highland white terrier til
12.000!. så omregnet i kilopris får du mere for pengene ((-;

Mvh. Marie

Fra : Lene Nielsen

Dato : 16-10-08 00:35

On 15 Okt., 12:29, "ager" <b...@city.dk> wrote:
> [...]
> for at se hvad forældredyrene er for nogen.
> Er der stor handel med importerede hvalpe, med salg for øje, der har en

Jeg ved ikke, om der ligefrem er stor handel med hunde med FCI
stamtavle fra østeuropa, men der er handel med dem.

DKK lavede for et par år siden en procedure med kontrol af
importtilladelserne, når de skulle omregistrere udenlandske hvalpe,
netop fordi der var et problem med hundehandlerhvalpe, som var taget
alt for tidligt fra moderen og sendt til DK med videresalg for øje,
men som havde FCI stambog. Den procedure er stoppet, fordi det viste
sig, at de brugte en masse ressourcer på det og de der "gik i fælden"
var alm. hunde-ejere, der ikke havde forsøgt at snyde nogen, men bare
ikke helt havde fattet indførselskravene. De professionelle havde i
højere grad papirerne i orden.

Det er derfor, jeg mener det vigtigste er at se på forædrene (moderen)
og forholdene og kun købe direkte fra opdrætter.

VH Lene