hunde og sverige
Fra : Mike

Dato : 13-10-08 20:30

Hvad sker der hvis man tager en ikke-rabies vaccineret hund med til sverige
og tolderne stopper en?

karantæne?
eller kan man vende om?

Hvor hurtigt kan man få en vaccine?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-10-08 20:34

On Mon, 13 Oct 2008 21:30:09 +0200, "Mike" <mike@spam.nothanks> wrote:

>Hvad sker der hvis man tager en ikke-rabies vaccineret hund med til sverige
> [...]

Jeg ved ikke præcist, hvad der sker - men det kan blive en dyr
fornøjelse.
Du kan hurtigt få kræet vaccineret og skal du i transit til Bornholm
skal du så have en ormekur, skal kræet decideret ind og opholde sig i
Sverige skal du efter vaccinationen have taget en blodprøve som viser
vaccinen virker. Så det tager måneder og en ganske pæn udskrivning,
hvis hunden skal opholde sig i Sverige.

Fra : Mike

Dato : 13-10-08 20:44

> [...]
> Sverige skal du efter vaccinationen have taget en blodprøve som viser
> vaccinen virker. Så det tager måneder og en ganske pæn udskrivning,

Det skal den ikke. Skal ligge i bilen mens jeg er på kundebesøg.
Bliver selvf. luftet men skal ikke decideret opholde sig der.

Men på netdyredoktor snakker de om seks måneder :-/

Fra : Lone

Dato : 13-10-08 21:05

Mike skrev:

> Det skal den ikke. Skal ligge i bilen mens jeg er på kundebesøg.
> Bliver selvf. luftet men skal ikke decideret opholde sig der.
>
> Men på netdyredoktor snakker de om seks måneder :-/

Din hund skal rabiesvaccineres, det er en god ide at gentage
vaccinationen efter 4 uger for at være sikker på at der dannes
antistoffer nok.
Tidligst 120 dage efter sidste vaccination tages en blodprøve. Der er
ca. 7 -14 dages svartid på blodprøven.
Hvis din hund har dannet antistoffer nok, kan du få indrejse tilladelse
i Sverige. Hunden skal så have en ormekur umiddelbart inden indrejsen.
Ormekuren kan "holde" i 4uger hvis du husker at bede om et 4-veckors betyg.
Dette gælder om du og hunden opholder jer i bil i kortere eller længere
tid i Sverige, den eneste læmpelse der findes er i forbindelse med
transit til Bornholm.
Jeg skal måske lige nævne at der desværre er nogle hunde der aldrig
danner antistoffer nok uanset hvor mange gange man forsøger at vaccinere
dem.

Hele affæren kan nemt tage op mod 6 måneder eller længere, hvis man er
så uheldig at måtte revaccinere.

Håber det bragte lidt klarhed - ellers vil jeg gerne forsøge igen.

Lone - med fritidshus i Sverige - og hund

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-10-08 21:16

On Mon, 13 Oct 2008 21:43:48 +0200, "Mike" <mike@spam.nothanks> wrote:

>Det skal den ikke. Skal ligge i bilen mens jeg er på kundebesøg.
>Bliver selvf. luftet men skal ikke decideret opholde sig der.
>
>Men på netdyredoktor snakker de om seks måneder :-/

Du MÅ ikke lufte hunden i Sverige, hvis ikke den har den rabies-test.
Det samme gælder hunde i transit via Ystad.

Fra : Birgit

Dato : 14-10-08 18:31

du kan læse alt om det her: /www.foedevarestyrelsen.dk/

Det tager mindst 21 dage før du kan rejse...

Fra : Lene Nielsen

Dato : 15-10-08 00:39

On 14 Okt., 19:30, "Birgit" <mort...@hotmail.com> wrote:
> du kan læse alt om det her:  /www.foedevarestyrelsen.dk/
>
> Det tager mindst 21 dage før du kan rejse...

Til Sverige kan det ikke gøres på 21 dage, hvis det er en voksen hund
og den ikke er rabies-vaccineret. Der skal gå 120 dage fra sidste
rabies vaccine, til der kan tages blodprøve for at kontrollere, at
vaccinen er slået an. Den test kan tage op til et par uger, så man
skal regne med ca. 5 mdr. fra man starter med at rabies vaccinere