Thunderbird "syg"
Fra : Rainman

Dato : 14-10-08 14:53

Min TB er syg, eller rettere jeg har observeret at jeg ofte ikke
modtager emails sendt til mig. Og det er ikke fordi de havner i
junk-folderen.

I går bestilte jeg en flyrejse (ordrebekræftelse er ikke kommet),
automatiske ordrebekr.emails fra en af mine websites tabes for ca.
20-30%'s vedkommende og en kollega sendte en email i går som jeg ikke
modtog.

Det er dybt utrygt at dette kan ske, og at man ikke aner hvor disse
mails havner (de ligger ikke på mailserveren).

Igennem en længere periode har jeg også observeret at jeg får gamle
emails som jeg har modtaget for eks. 2-3 mdr. siden genfremsendt. Dette
sker sporadisk, og det er måske kun 10% af gamle emails som pludselig
kommer igen, men dybt underligt. For hvor i alverden kan de komme fra?
Når disse emails dukker op bliver de ikke behandlet efter de sædvanlige
filtre, men alle lander i indbakken selv om en identisk og "frisk"
førstegangsemail ville blive sluset ud i en given folder efter en regel.

En anden mystisk forteelse er når jeg er på rejse med min portable
harddisk hvorpå min Portable TB ligger (jeg bruger kun denne). Når jeg
så tømmer emails via en anden ISP end min sædvanlige så vælter der en
flod af spam mails ind, som tilsyneladende har ligget et eller andet
sted og gemt sig.

Er ved at være voldsomt utryg ved TB, men kan ikke gennemskue hvad det
er som går galt. Håber der er en venlig sjæl for hvem summen af disse
observationer får en "klokke" til at ringe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-08 15:44

Rainman skrev:

> [...]
> automatiske ordrebekr.emails fra en af mine websites tabes for ca.
> 20-30%'s vedkommende og en kollega sendte en email i går som jeg ikke

Har du adgang til webmail?

--
Bertel

Fra : Rainman

Dato : 14-10-08 15:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Har du adgang til webmail?

Ja, eller rettere hvad mener du lige med det? I mit cpanel på den apache
server der styrer mails kan jeg tilgå konti på mailserveren via eks.
Squirrel eller Horde.

Fra : Rainman

Dato : 14-10-08 15:56

Rainman wrote:

> Ja, eller rettere hvad mener du lige med det? I mit cpanel på den apache
> server der styrer mails kan jeg tilgå konti på mailserveren via eks.
> Squirrel eller Horde.
Nu bliver det mere og mere åndsvagt. Har lige prøvet at starte min
bærbare op der kører Turbo3G fra 3 som ISP, og når jeg her starter
TB-portable op så henter den fint emails. Men når jeg prøver at sende så
får jeg en fejl om at min mailserver evt. ikke understøtter SMTP? Og
hvorfor dog det - der bør vel ikke være forskel på om TB snakker med
mailserveren via min fastnet ISP eller via 3?

Bør nok nævne at jeg har McAfee Internet Security kørende på alle mine
PC'ere. Kan det være her hunden ligger begravet?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-10-08 16:54

Rainman wrote:

> TB-portable op så henter den fint emails. Men når jeg prøver at sende så
> får jeg en fejl om at min mailserver evt. ikke understøtter SMTP? Og

Har CC et filter på indgående port 25?

> hvorfor dog det - der bør vel ikke være forskel på om TB snakker med
> mailserveren via min fastnet ISP eller via 3?

Mailserveren står ikke hjemme hos dig?

Jesper Poulsen

Fra : Rainman

Dato : 14-10-08 17:06

Jesper Poulsen wrote:

> Har CC et filter på indgående port 25?
Aner det ikke, men jeg kan da forsøge at spørge dem. Ikke at de har for
vane at svare på kundehenvendelser, men håbet er da lysegrønt

> Mailserveren står ikke hjemme hos dig?

Nej den står fysisk i England.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-08 17:49

Rainman skrev:

> [...]
> TB-portable op så henter den fint emails. Men når jeg prøver at sende så
> får jeg en fejl om at min mailserver evt. ikke understøtter SMTP?

Udbyderne låser SMTP til port 25 så man med normal opsætning kun
kan sende ud via deres mailserver.

Hvis du vil benytte en anden mailserver end den der er bundet på
denne måde, skal du sætte op at porten skal være 587.

Jeg gætter på at det er det der udløser fejlen.

--
Bertel

Fra : Rainman

Dato : 15-10-08 08:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> denne måde, skal du sætte op at porten skal være 587.
>
> Jeg gætter på at det er det der udløser fejlen.

Mine emailkonti er sat op til POP i øjeblikket, og jeg kan se at for at
ændre dette til IMAP skal jeg oprette kontiene på ny. Men giver det
umiddelbart nogle fordele (har 25 konti)?

Jeg bruger defaultporten 25 for SMTP, men prøver jeg at ændre dette til
587 kan jeg ikke sende emails. Kan det være CC der blokerer for dette,
eller skal jeg ændre portopsætning andre steder også?

P.f.t.f.h.!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-08 20:47

Rainman skrev:

> Mine emailkonti er sat op til POP i øjeblikket, og jeg kan se at for at
> ændre dette til IMAP skal jeg oprette kontiene på ny. Men giver det
> umiddelbart nogle fordele (har 25 konti)?

Næ, ikke hvis du ikke kender IMAp og ved hvad det kan.

> Jeg bruger defaultporten 25 for SMTP, men prøver jeg at ændre dette til
> 587 kan jeg ikke sende emails. Kan det være CC der blokerer for dette,

Ja, naturligvis. Hvis du er koblet op hos CC og vil sende mails
via deres server, skal du bruge standardporten (25). Hvis du vil
bruge en vilkårlig anden mailserver til at sende mails med, skal
du bruge port 587.

Hvis du er på en fremmed opkobling, kan du slet ikke komme til at
sende via CC's mailserver.

--
Bertel

Fra : Rainman

Dato : 16-10-08 02:16

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> du bruge port 587.
>
> Hvis du er på en fremmed opkobling, kan du slet ikke komme til at

Jeg ville egentlig rigtig gerne bruge min egen mailserver, men det du
skriver med port 587 virker bare ikke. Jeg får fejlen: "Connecting to
SMTP server failed" når jeg ændrer porten i TB.

Har ikke kunnet find anden info om emnet hos cc end dette:
http://www.webhosting.dk/DKK/smtpinfo.php, men jeg har nu svært ved at
se hvordan jeg skal sætte det op.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-10-08 09:06

Rainman wrote:

> Jeg ville egentlig rigtig gerne bruge min egen mailserver, men det du
> skriver med port 587 virker bare ikke. Jeg får fejlen: "Connecting to
> SMTP server failed" når jeg ændrer porten i TB.

Port 587 er ikke en port som mailservere lytter på som standard. Du skal
opsætte din MTA til at lytte på port 587.

> http://www.webhosting.dk/DKK/smtpinfo.php, men jeg har nu svært ved at
> se hvordan jeg skal sætte det op.

Du skal have en udgående mailserver som passer til det netværk du er
koblet op på. TB kan uden problemer håndtere flere udgående mailservere.
Nå du så skal sende en email går du ind og vælger udgående mailserver og
derefter sender du din email.

Du kan også sætte din egen mailserver op til at lytte på port 587, men
du bør tilføje et sikkerhedslag for at undgå et åbent relay.

Jesper Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-08 17:47

Rainman skrev:

> Ja, eller rettere hvad mener du lige med det?

Jeg mener om du kan tjekke din mailboks i en browser? Den
mulighed tilbyder mange udbydere.

> I mit cpanel på den apache
> server der styrer mails kan jeg tilgå konti på mailserveren via eks.
> Squirrel eller Horde.

Ja, det er webmail. Så kan du i det mindste se hvad der rent
fysisk ligger på serveren. Det kan måske mindske forvirringen?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-08 15:52

Rainman skrev:
> Min TB er syg, eller rettere jeg har observeret at jeg ofte ikke
> modtager emails sendt til mig. Og det er ikke fordi de havner i
> junk-folderen.

Så har din udbyder sikkert et spamfilter, eller du har et
sikkerhedsprogram installeret, som sletter mailene, fordi
programmet tror, det er spam.

> [...]
> sker sporadisk, og det er måske kun 10% af gamle emails som pludselig
> kommer igen, men dybt underligt. For hvor i alverden kan de komme fra?

Har du tjekket, at de ikke ligger på mailserveren? Hvis du
har adgang til webmail, kan du prøve at tjekke, om der
ligger noget på serveren, inden du henter mails med
Thunderbird. Du kan så tjekke, om der er forskel på mailene
på serveren, og dem du modtager i Thunderbird.

Bruger du for øvrigt pop eller IMAP?

En anden mulighed er, at du har flere end én profil, og at
du nogle gange får startet den forkerte profil, hvor de
gamle mails ligger. Hvis du kan se, at mailene bliver
hentet, er det dog ikke dette, der er tilfældet.

> Når disse emails dukker op bliver de ikke behandlet efter de sædvanlige
> filtre, men alle lander i indbakken selv om en identisk og "frisk"
> førstegangsemail ville blive sluset ud i en given folder efter en regel.

Hvilket kunne tyde på, at de ikke bliver modtaget, men
allerede er hentet - altså det jeg nævner ovenfor med den
ekstra profil.

> [...]
> så tømmer emails via en anden ISP end min sædvanlige så vælter der en
> flod af spam mails ind, som tilsyneladende har ligget et eller andet

Et tegn på, at du har et spamfilter et eller andet sted, som
ikke bremser, når du henter via en fremmed udbyder.

> Er ved at være voldsomt utryg ved TB, men kan ikke gennemskue hvad det
> er som går galt. Håber der er en venlig sjæl for hvem summen af disse
> observationer får en "klokke" til at ringe

Umiddelbart tror jeg, at problemerne skyldes noget andet end
Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis bridgeprogram, så du kan øve dig uden at blive udsat

Fra : Rainman

Dato : 14-10-08 16:06

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> inden du henter mails med Thunderbird. Du kan så tjekke, om der er
> forskel på mailene på serveren, og dem du modtager i Thunderbird.
Jeg har checket via webmail at kontiene på serveren er og bliver tømte.
Så der ligger ingen mails og gemmer sig her.

> Bruger du for øvrigt pop eller IMAP?
Øhh - er det noget der indstilles på mailserveren eller via TB? Det er
Linux der ligger på webserveren.

> [...]
>
> Hvilket kunne tyde på, at de ikke bliver modtaget, men allerede er
> hentet - altså det jeg nævner ovenfor med den ekstra profil.
Når jeg ser i TB-portables folder, så ligger der en folder under /Data
kaldet /profile. Herunder er der også en folder benævnt "1q7xyipi.EGO ny
profil". Denne er tom pånær en folder benævnt "News"

> Et tegn på, at du har et spamfilter et eller andet sted, som ikke
> bremser, når du henter via en fremmed udbyder.
Som jeg skrev i anden email, gad vide om det kan være McAfee? Men
egentlig har jeg - modsat Norton - kun hørt godt om McAfee.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-10-08 16:52

Rainman wrote:

> Øhh - er det noget der indstilles på mailserveren eller via TB? Det er
> Linux der ligger på webserveren.

Du skriver et andet sted at du har Squirrel. Så har du vel også en
IMAP-server som Squirrel kan kommunikere med.

Men TB kan køre både IMAP og POP3 - det afhænger af det du har sat den
op til - TB, altså.

> Som jeg skrev i anden email, gad vide om det kan være McAfee? Men
> egentlig har jeg - modsat Norton - kun hørt godt om McAfee.

Det kan sagtens være noget antivirus der driller.

Jeg kender ikke McAfee. Det sidste antivirus jeg har rodet med var
Avast! og det virker ganske glimrende med TB og IMAP.

Sår der ikke noget i en log-fil på din mailserver?

Jesper Poulsen

Fra : Rainman

Dato : 15-10-08 09:13

Rainman wrote:
> Når jeg ser i TB-portables folder, så ligger der en folder under /Data
> kaldet /profile. Herunder er der også en folder benævnt "1q7xyipi.EGO ny
> profil". Denne er tom pånær en folder benævnt "News"

Kim, kan jeg uden risiko slette ovennævnte profil, eller er det ikke en
rigtig profil i og med at den ligger som en subfolder under hovedprofilen?

Iøvrigt kan jeg se at jeg har Thunderbird installeret også på
desktoppen, men jeg starter altid op i TB-Portable på mit eksterne drev,
og starter aldrig den windows installerede TB. Men kan de evt.
forstyrre/forvirre hinanden?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-10-08 13:43

Rainman skrev:

> Kim, kan jeg uden risiko slette ovennævnte profil, eller er det ikke en
> rigtig profil i og med at den ligger som en subfolder under hovedprofilen?

Jeg har ikke styr på den portable version, så det tør jeg
ikke sige noget om. Du bør i hvert fald ikke prøve dig frem
uden en backup!

> [...]
> desktoppen, men jeg starter altid op i TB-Portable på mit eksterne drev,
> og starter aldrig den windows installerede TB. Men kan de evt.

Hvis det var den almindelige Thunderbird, du havde på
USB'en, så ville den automatisk prøve at bruge profilen på
harddisken. Det burde den dog ikke gøre, når det er den
portable Thunderbird.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-10-08 13:40

Rainman skrev:

> Jeg har checket via webmail at kontiene på serveren er og bliver tømte.
> Så der ligger ingen mails og gemmer sig her.

Ok, så er problemet lokalt.

> Øhh - er det noget der indstilles på mailserveren eller via TB? Det er
> Linux der ligger på webserveren.

Det er to forskellige metoder til at tilgå mails, og det har
ikke noget at gøre med Windows/Linux. Ved POP3 hentes
mailene normalt ned på din egen computer, mens de ved IMAP
normalt forbliver på serveren. Jeg kan regne ud, at du
bruger POP3, eftersom du ikke har mails liggende på serveren.

> Når jeg ser i TB-portables folder, så ligger der en folder under /Data
> kaldet /profile. Herunder er der også en folder benævnt "1q7xyipi.EGO ny
> profil". Denne er tom pånær en folder benævnt "News"

Jeg er ikke lige klar over, hvordan det virker i en portable
Thunderbird. Normalt skulle du også have en mappe med navnet
Mails liggende i profilen.

Der kan være flere fejlkilder til at de gamle mails dukker
op, fx:
Du kan som tidligere nævnt have mere end én profil.
Du kan have kommet til at vælge forskellige visninger (Vis
=> Meddelelser).
Eller du kan have en fejl i mailfilen, prøv at optimere dine
mapper: Filer => Optimer mapper.

> Som jeg skrev i anden email, gad vide om det kan være McAfee? Men
> egentlig har jeg - modsat Norton - kun hørt godt om McAfee.

Tjek dine indstillinger i McAfee. Hvis det er McAfee, der
bremser dine mails, er det ikke ensbetydende med, at
programmet er dårligt. Det gør måske bare det, det har fået
besked på i indstillingerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : Rainman

Dato : 05-11-08 05:32

Rainman wrote:
> [...]
> er som går galt. Håber der er en venlig sjæl for hvem summen af disse
> observationer får en "klokke" til at ringe

I fortsættelse af denne historie har jeg nu observeret at der
tilsyneladende sker det at en ny email - engang imellem - sætter sig i
halen af en gammel email, således at den lander i indbakken fremstående
som den gamle email med dennes datostempling men med den nye email i bunden.

Da man jo modtager et utal af spammails, blev jeg først idag opmærksom
på fænomenet hvor jeg ved et tilfælde kom til at kigge i bunden af en af
disse gamle emails.

Jeg begriber ganske enkelt ikke hvordan dette kan sek, men det må være
en defekt/malfunktion hos Thunderbird.

Håber nogen kan bidrage til at kaste lys over fænomenet!