svindel fra +25 numre?
Fra : Spilopmager

Dato : 12-10-08 16:46

Har fået en SMS, som advarer mig om, at der for tiden er svindel fra +25
numre. Hvis man tager disse opkald koster det 160 kr. /min for modtageren.

Det kan da ikke være korrekt?? Eller..?

mvh
Spilopmager

Fra : Christen Fihl

Dato : 12-10-08 16:52

Den seneste tids svindel er, at der ringes op fra numre uden at afvente
svar.

Når man så ringer tilbage, så koster det. Så kontroller nummeret først.

Christen

Fra : Spilopmager

Dato : 12-10-08 17:04

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i meddelelsen
> Den seneste tids svindel er, at der ringes op fra numre uden at afvente
> svar.

Ja, men i dette tilfælde skulle det være nok bare at besvare opkaldet!
Lyder ikke sandsynligt at man på denne måde kan blive rippet. Men vil da
lige høre her i gruppen...

/Spilopmager

Fra : Jean

Dato : 12-10-08 18:10

Spilopmager skrev:
> Har fået en SMS, som advarer mig om, at der for tiden er svindel fra +25
> numre. Hvis man tager disse opkald koster det 160 kr. /min for modtageren.
>
> Det kan da ikke være korrekt?? Eller..?

Nej, det lyder ikke korrekt. Så vidt jeg ved kan man ikke blive takseret,
når man modtager opkald i Danmark med et dansk nummer.

Mvh Jean.

Fra : Kim

Dato : 12-10-08 19:37

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen

> Nej, det lyder ikke korrekt. Så vidt jeg ved kan man ikke blive takseret,
> når man modtager opkald i Danmark med et dansk nummer.

http://www.it-borger.dk/sikkerhed/virus-phishing-og-spyware/mobilsvindel-via-one-ring-fraud

Mvh, Kim

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-08 20:11

Kim skrev:

> http://www.it-borger.dk/sikkerhed/virus-phishing-og-spyware/mobilsvindel-via-one-ring-fraud

Jeg savner et aspekt:

Mig bekendt skal det aftales konkret hvis man skal blive pligtig
at betale andet end almindelig telefontakst. Man skal før
takseringen begynder have oplyst at fortsat samtale koster det
hvide ud af øjnene pr. minut, og man skal også have lidt tid til
at lægge på inden malkemaskinen starter.

Uden disse forhåndsoplysninger og en rimelig pause foreligger der
ikke nogen gyldig aftale, og man er ikke pligtig at betale andet
end normal opkaldstakst.

--
Bertel

Fra : Jean

Dato : 12-10-08 21:41

Kim skrev:
> http://www.it-borger.dk/sikkerhed/virus-phishing-og-spyware/mobilsvindel-via-one-ring-fraud

Ja, men igen.... det er mig der ringer op... og ikke mig der bliver takseret
ved at jeg modtager et opkald, som jeg besvarer med det samme.

Mvh Jean.

Fra : Snakee

Dato : 13-10-08 02:35

Jean skrev:

> Ja, men igen.... det er mig der ringer op... og ikke mig der bliver
> takseret ved at jeg modtager et opkald, som jeg besvarer med det samme.

Jeps. De lukrerer på at folk bare trykker på "det grønne rør" og ringer
op uden at tjekke nummeret. Ved ikke om man kan kalde det for en fraud
(dansk: Svindel) det er jo brugeren selv der er dum nok til bare at
ringe op. Man kan vel ikke frasige sig ansvaret for at blive bonnet for
det man ringer til, bare fordi man har købt sig en mobiltelefon.

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : Snakee

Dato : 13-10-08 02:30

Spilopmager skrev:

> Det kan da ikke være korrekt?? Eller..?

Hvis det er som du beskriver (modtage et opkald) så nej. Du kan aldrig
blive pålagt at betale for at modtage et opkald når du er på dit
hjemmenetværk (operatørens eget net i DK hvis du bor der). Faren er hvis
du forsøger at ringe tilbage til et nummer som har ringet. Så er det dig
der betaler. Du kan aldrig blive bonnet for at modtage hverken SMS, MMS
eller opkald hvis du er på din udbyders hjemmenetværk.

Snakee

Fra : MariaH

Dato : 13-10-08 16:40

http://ing.dk/artikel/92131