Ældre hunde og vorter
Fra : Lars Jensen

Dato : 12-10-08 20:07

Jeg har en 15 år gammel hund der i de sidste 3-4 år er begyndt at få vorter,
er det almindeligt at ældre hunde får vorter og bør jeg få den behandlet og
i så fald med hvad.

Fra : Anette

Dato : 12-10-08 22:59

Lars Jensen wrote:
> Jeg har en 15 år gammel hund der i de sidste 3-4 år er begyndt at få
> vorter, er det almindeligt at ældre hunde får vorter og bør jeg få
> den behandlet og i så fald med hvad.

Min gamle labrador fik også vorte-lignende udvækster de sidste par år han
levede.
Dyrlægen synes ikke man skulle gøre noget ved det, så længe det ikke
generede hunden, så vi gjorde ikke noget.
Jeg tror det er meget almindeligt hos gamle hunde.
Men - når I alligevel er ved dyrlægen til den årlige vaccination, så vis
vorterne til dyrlægen og spørg.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 12-10-08 23:20

Anette skrev:

> Min gamle labrador fik ogs� vorte-lignende udv�kster de sidste par �r han
> levede.

Det samme med min gamle dreng her. En af dem ligner til forveksling en
skovflåt. Hvis han alligevel skal i narkose af en eller anden grund
kan de godt blive fjernet, men narkose på en gammel hund er ikke uden
risiko, og det skal vejes op imod at vorterne som regel er harmløse.

Hilsen Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-10-08 09:05

"Lars Jensen" <jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
vorter,
> er det almindeligt at ældre hunde får vorter og bør jeg få den behandlet

Kig godt på dem, for det kunne jo være tilstoppede talgkirtler, som kan
klemmes ud, næsten som bumser.
Dog skal man sommetider hjælpe huden med at briste, og det man klemmer ud,
er i regelen hvidt, og i modsætning til bumser, rimeligt fast. Er det
sådanne, vil hunden som regel nyde at få det tømt ud, da det, som eventuelt
gør dem ømme, modsat bumsen, er presset under huden... Så en eventuel
smertelindring sker omgående... Jeg ved ikke om det hjælper, men normalt
giver vi dem et solidt lag pattesalve efter behandlingen, med den tanke, at
hjælper det ikke, gør det i hvert fald ingen skade.... Og nu har vi gjort
det på både hund og vædder.... Og selv om vædderen var rimeligt
parringslysten, var det noget, der kunne få ham til at stå stille, medens
det stod på.... Så ingen tvivl om, at det var noget der bekom ham vel.

M.V.H....Benny..

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-10-08 12:13

In news:48f30279$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Benny Mortensen <ingen@brugbar.inv> typed:
> [...]
> noget, der kunne få ham til at stå stille, medens det stod på.... Så
> ingen tvivl om, at det var noget der bekom ham vel.

Vorter plejer som regel at ligne "blomkål" på overfladen. Det skal man nok
lige checke inden man begynder at få huden til at briste. Så vidt jeg husker
er vorter fremkaldt af virus, og hvis de bløder kan de smitte omgivelserne,
og spredes helt uhæmmet. Hvis det var min hund, ville jeg lade det være og
se om der bliver tale om en spredning. Dyrlægen kan da evt. spørges til råds
over telefonen. Det er jo en ret gammel hund, så jeg tror ikke at der vil
ske noget ved at lade som ingenting, eller i hvert fald holde øje med det.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ager

Dato : 13-10-08 12:02

"Lars Jensen" <jensen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg har en 15 år gammel hund der i de sidste 3-4 år er begyndt at få
> vorter, er det almindeligt at ældre hunde får vorter og bør jeg få den
> behandlet og i så fald med hvad.

Det er ganske normalt for især ældre hunde, det vil næsten være synd at
sende ham i narkose for at få lavet skønhedsoperationer hvis det bare er
vorter.
lad dyrlægen vurdere dem næste gang du kommer forbi.

Mvh. Marie