eeePC og USB-memory card
Fra : Kim Schroeder

Dato : 10-10-08 20:25

Hvorfor kan den ikke detektere et 8 GB usb memory-card (usb-stick) ??
Putteren kører Linux.

Kortet fungerer fint i andre computere (win).

Kim

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-10-08 20:42

fre, 10 10 2008 kl. 21:24 +0200, skrev Kim Schroeder:
> Hvorfor kan den ikke detektere et 8 GB usb memory-card (usb-stick) ??
> Putteren krer Linux.
>
> Kortet fungerer fint i andre computere (win).

Det kan skyldes filsystemet - hvis det er NTFS så kan der være problemer
- specielt hvis den ikke er afmonteret korrekt.

Hvad skriver dmesg efter du sætter den i?

/andreas

Fra : Kim Schroeder

Dato : 10-10-08 21:05

"Andreas Lorensen" <andlo@fita.dk> skrev i en meddelelse news:1223667741.6535.14.camel@minipade...
fre, 10 10 2008 kl. 21:24 +0200, skrev Kim Schroeder:
[klip]

<Det kan skyldes filsystemet - hvis det er NTFS så kan der være problemer
<- specielt hvis den ikke er afmonteret korrekt.

Hvad mener du med afmonteret ?

>Hvad skriver dmesg efter du sætter den i?

Hvor finder jeg det ?

Kim

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-10-08 00:23

Kim Schroeder skrev:
> [...]
>
> <Det kan skyldes filsystemet - hvis det er NTFS så kan der være problemer
> <- specielt hvis den ikke er afmonteret korrekt.

Jeg har problemer med at når et NTFS system ikke er lukket ordentligt
inden det blev pillet af maskinen (som fx når man bare hiver dimsen ud)
så skal det kontrolleres inden det kan bruges igen. Det gør Windows
automatisk, men det kan Linux vist ikke hitte ud af.

Prøv at omformattere den i Windows, og så sæt filsystemet til FAT32.

:)

/Thorbjørn

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-10-08 21:14

fre, 10 10 2008 kl. 22:05 +0200, skrev Kim Schroeder:
> [...]
> <Det kan skyldes filsystemet - hvis det er NTFS s kan der vre problemer
> <- specielt hvis den ikke er afmonteret korrekt.

På windows trykker du ikon i hjørnet og vælger sikker fjernelse eller
sådan noget.
På Linux kan du højrekklikke og vælge afmonter (lidt forskeligt fra
distribution til dristibution)

> Hvor finder jeg det ?

Åben en terminal og skriv dmesg - så ser du en masse interesante
systemmedelelser, og de sidste linier vil fortælle hvad der sker når du
sætter usb-dimsen i.

Jeg må dog indrømme jeg ikke kender eee'en og den linux der er på der.
Men de fleste linuxer er næsten ens.

/A

Fra : Kim Schroeder

Dato : 10-10-08 22:19

Tak for hjælpen - men jeg må indrømme, at jeg er helt blank.

Hvad er det, som jeg skal afmontere og hvorfor ?

Hvordan åbner jeg en terminal ?

Undskyld de ubegavede spørgsmål - win kender jeg, men Linix
er ubetrådt land.

Kim

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-10-08 12:32

Kim Schroeder wrote:
> Hvordan åbner jeg en terminal ?

Det står i manualen, der fulgte med computeren. Hvis du vil bruge Linux
(og lignende), kommer du (stadig) ikke udenom at foretage lidt læsning¹.

¹) ...og gudskelov for det!

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 10-10-08 22:34

fre, 10 10 2008 kl. 23:18 +0200, skrev Kim Schroeder:
> Tak for hjlpen - men jeg m indrmme, at jeg er helt blank.
>
> Hvad er det, som jeg skal afmontere og hvorfor ?

Når man tager usb enheder ud af en windows bør man afmontere dem med
windows afmonterings mulighed. Altså inden du tager en usb-dims ud af
windows bør du bruge sikker fjernelse eller hvad det heder på windows.
Dermed bliver filsystemet på usb-dimsen lukket ordentligt.

Linux kan have problemer med at montere diske med NTFS som ikke er
afmnteret - lukket - ordentligt.

> Hvordan bner jeg en terminal ?

Der må jeg være dig svar skyldig - kender ikke linux'en på eee, men er
der ikke en program menu eller sådan noget hvor der er en terminal
(kommandoprompt)?

> Undskyld de ubegavede sprgsml - win kender jeg, men Linix
> er ubetrdt land.

Jeg er bare misundelig - ville gerne have en eee selv.

/A

Fra : Mogens Krage

Dato : 11-10-08 06:11

Kim Schroeder skrev bl.a:

> Hvorfor kan den ikke detektere et 8 GB usb memory-card (usb-stick) ??
> Putteren kører Linux.
>
> Kortet fungerer fint i andre computere (win).
>
> Kim

Har du presset kortet helt ind i soklen? Det skal så langt ind, at det
næsten ikke kan ses ovenfra.

--
Mogens

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-10-08 13:26

Mogens Krage wrote:

> Har du presset kortet helt ind i soklen? Det skal så langt ind, at det
> næsten ikke kan ses ovenfra.

En USB stick? Så skal der trykkes hårdt.

I øvrigt, terminalen finder man ved at trykke ctrl-alt-T

Mogens

--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Mogens Krage

Dato : 11-10-08 14:11

Mogens Kjaer skrev bl.a:

> En USB stick? Så skal der trykkes hårdt.

Ups. Jeg kiggede for meget på "card" og for lidt på "USB".

--
Mogens