Bearbejdning af output fra f.eks. CAT.
Fra : LJ

Dato : 10-10-08 10:01

Hej.
Jeg har en tekstfil med nogle lange linier.
Hvis jeg f.eks. med 'cat' vil have den udskrevet til skærmen, men kun de
første 32 karakterer,
hvordan gør jeg så lige det???

På forhånd tak.
Mvh. Leif.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-10-08 10:12

LJ wrote:
> Jeg har en tekstfil med nogle lange linier.
> Hvis jeg f.eks. med 'cat' vil have den udskrevet til skærmen, men kun de
> første 32 karakterer,
> hvordan gør jeg så lige det???

Bruger cut:

cut -c 1-32 filnavn

--
Lars Kongshøj
Oracle- og Unix-konsulent søger opgaver

Fra : LJ

Dato : 10-10-08 10:38

Perfekt. Tak.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-10-08 10:50

LJ wrote:
> Perfekt. Tak.

cat fil | cut -c 1-32

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-10-08 11:00

Jørgen Heesche wrote:
> cat fil | cut -c 1-32

Kan overhovedet ikke forstå, hvad denne ændring skulle gøre godt for?
Du nomineres hermed til "Useless Use of Cat Award":
http://partmaps.org/era/unix/award.html

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-10-08 17:05

Lars Kongshøj skrev:

> Kan overhovedet ikke forstå, hvad denne ændring skulle gøre godt for?
> Du nomineres hermed til "Useless Use of Cat Award":
> http://partmaps.org/era/unix/award.html

Fordelen ved at have noget der passer mellem to pipe-tegn, er at så er
det nemmere at sætte ind i en større pipe hvis man måtte have behov for
at sætte "legoklodser" sammen.

Jeg synes det er fint

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-10-08 21:12

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Fordelen ved at have noget der passer mellem to pipe-tegn, er at så er
> det nemmere at sætte ind i en større pipe hvis man måtte have behov for
> at sætte "legoklodser" sammen.
>
> Jeg synes det er fint

Tak.
Hvis Lars havde læst linket http://partmaps.org/era/unix/award.html
ordenligt, ville han have set flg. om
'Useful Use of Cat on a lone file':
In a recent thread on comp.unix.shell, the following example was posted
by Andreas Schwab as another Useful Use of Cat on a lone file:

   { foo; bar; cat mumble; baz } | whatever

Here, the contents of the file mumble are output to stdout after the
output from the programs foo and bar, and before the output of baz. All
the generated output is piped to the program whatever. (Read up on shell
programming constructs if this was news to you

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-10-08 21:41

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> the generated output is piped to the program whatever. (Read up on shell
> programming constructs if this was news to you

Lad mig lige fremhæve fra 'man cat':
DESCRIPTION
Concatenate FILE(s), or standard input, to standard output.

Det er således helt legitimt at bruge cat til at liste indholdet af en
fil på stdout og pipe til et program, der bearbejder outputtet.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-10-08 22:47

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
>
> Det er således helt legitimt at bruge cat til at liste indholdet af en
> fil på stdout og pipe til et program, der bearbejder outputtet.

Legitimt er et lidt bombastisk ord at bruge i denne sammenhæng.
Programmet (cat) er overflødigt, når data alligevel skal læses af et
andet program (cut).

/Lars

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-10-08 02:55

Jørgen Heesche wrote:

> Det er således helt legitimt at bruge cat til at liste indholdet af en
> fil på stdout og pipe til et program, der bearbejder outputtet.

Du bruger også "cat filnavn | less" ?

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-10-08 22:43

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
> the generated output is piped to the program whatever. (Read up on shell
> programming constructs if this was news to you

Ja, men det drejer sig jo om en helt anden situation end den aktuelle -
nemlig at man gerne vil have en fil flettet ind mellem uddata fra nogle
programmer.

/Lars