Fri mobil på arbejde - regler for anskaffe~
Fra : Ukendt

Dato : 09-10-08 21:46

Hej,

Jeg har fri mobiltelefon på min arbejdsplads, så jeg beskattes 3000 kr
årligt.

Reglerne er jo, at skatten reduceres med husstandens øvrige private
telefonudgifter. Overstiger den samlede private telefonregning 3.000 kr.
årligt, bliver der således intet at selvangive

Jeg har fået udleveret en gammel mobiltelefon fra arbejdspladsen.
Jeg vil gerne have en bedre telefon.

Spørgsmålet er om jeg f.eks. kan anskaffe en anden telefon, f.eks. telefon
til kr 1,-, abo kr 2500,- over 6 mdr.
Hermed kan jeg fratrække de 2501 kr fra de 3000 kr, så jeg kun skal angive
499 kr på selvangivelsen?
Eller er det kun for abo. så det er 500 kr på selvangivelsen?

Men kan man købe telefon på den måde og trække fra skattegrundlaget?

vh
Thomas

Fra : Jesper Hedeegaard

Dato : 10-10-08 00:51

Hej Thomas

Svjh er fremgangsmåden at din arbejdsgiver afholder alle udgifter - dvs han
skal betale fin nye mobil for at det går rigtigt til.
Du skal også aflevere dine private regninger og få dem refunderet, da fri
telefon jo dækker hele husstandens telefon-forbrug.

Du sidder vel ikke på et kontor i Horsens med udsigt til det gamle
statsfængsel ?
Situationen lyder ret bekendt

--

Jesper Hedegaard

BMW F659ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spil.der

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 10-10-08 15:20

> Svjh er fremgangsmåden at din arbejdsgiver afholder alle udgifter - dvs
> han skal betale fin nye mobil for at det går rigtigt til.

Hvorfor skal han det? hvis den udleverede ikke fejler noget

> Du skal også aflevere dine private regninger og få dem refunderet, da fri
> telefon jo dækker hele husstandens telefon-forbrug.

Nu skriver Thomas ikke fri telefon, men fri mobil.

Fra : Jesper Hedeegaard

Dato : 10-10-08 16:07

Hans arbekdsgiver "skal" ikke betale - men hvis ikke Thomas selv vil og
ellers kan overtale sin arbejdsgiver - så er det jo måden. Arbejdsgiveren
stiller til rådighed - og afholder rimelige udgifter.

Det virker overflødigt at præcisere at det er fri mobiltelefon - har du fri
telefon så har du fri telefon, og det dækker faktisk hele husstanden.
Har du fået stillet en mobil til rådighed og underskrevet en erklæring om at
du kun bruger den i arbjedsøjemed - så har du ikke fri telefon

--

Jesper Hedegaard

BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 10-10-08 18:31

> [...]
> Har du fået stillet en mobil til rådighed og underskrevet en erklæring om
> at du kun bruger den i arbjedsøjemed - så har du ikke fri telefon

Du påstår at hvis man har fået stillet en mobil-telefon tilrådighen, og må
brugen den privat ub,
kan man pålægge arbejdsgiveren alle udgifter til mobiltelefoner, som
medarbejderen selv ønsker at købe,
på trods af at arbejdsgiveren har udleveret en mobil telefon som virker.
Og udgifter til ungernes mobil regning.

Kan du ikke selv se det det er helt galt. Fri mobil betyder at man må ringe
ub fra den mobil/mobilnr, fom man har fået udleveret.

JJ

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-08 18:41

> [...]
>
> Kan du ikke selv se det det er helt galt. Fri mobil betyder at man må
> ringe ub fra den mobil/mobilnr, fom man har fået udleveret.

Teknisk set hører "fri mobiltelefon" under reglerne for "fri telefon", dvs
alle husstandens telefonregninger kan trækkes fra de skattemæssige kr 3000,-
Så nej, jeg kan ikke se den er gal. I praksis kan man ringe frit fra alle
husstandens telefoner indtil man når regning for abo. og samtaler på kr
3000,-
Nå, men nogen herinde, som kan bekræfte på, om mit spørgsmål om abo og
samtaler på ny telefon også hører under de kr. 3000,- hvilket jeg regner
med, men vil checke med jer. Kan i hjælpe?

Fra : Jesper Hedeegaard

Dato : 10-10-08 23:26

JJ - hvorfor klippede du følgende af mit svar fra ??

"Hans arbekdsgiver "skal" ikke betale - men hvis ikke Thomas selv vil og
ellers kan overtale sin arbejdsgiver - så er det jo måden. Arbejdsgiveren
stiller til rådighed - og afholder rimelige udgifter."

Du redigerer mit svar øjensynligt for at kunne brokke dig over din halve
gengivelse af mit svar.
Ikke om jeg forstår den fremgangsmåde - det kan da ikke være for at fremme
forståelsen.

Thomas - måske dette link kan hjælpe dig:
http://www.tax.dk/pjecer/telefonudgifter.htm
Ellers er der masser at finde på Google

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 10-10-08 15:21

"Thomas" <rt> wrote in message
> [...]
> Eller er det kun for abo. så det er 500 kr på selvangivelsen?
>
> Men kan man købe telefon på den måde og trække fra skattegrundlaget?

Hej
det er kun abo, og forbrug du kan trække fra de 3000 kr.

JJ

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-08 18:34

> Hej
> det er kun abo, og forbrug du kan trække fra de 3000 kr.
>
> JJ

Hvis man tager dette her som eksempel:
Minimumspris i bindingsperioden
Bindingsperioden er på 6 måneder.
Oprettelse Kr. 199,00
Abonnement kr. 0,- pr. md. Kr. 0,00
Minimumsforbrug kr. 299,- pr. md. Kr. 1.794,00
Telefonens pris Kr. 99,00

I alt Kr. 2.092,00

Ovenstående kan man jo så trække forbruget fra, dvs. kr 299 om måneden
minimum.
Oprettelsen af abo på kr 199 kan jeg vel også trække fra som del af
husstandens teleabonnementer.
Så eneste jeg selv skal betale i ovenstående er vel kr 99,00

De kr 1794 og kr 199 kan vel trækkes fra de skattemæssige kr 3000 på
selvangivelsen.

Helt ærligt, jeg kan da ikke være eneste her i landet med dette spørgsmål?