MS Windows
briani 27239
reatebelering af XP
Fra : Per H

Dato : 08-10-08 20:20

Hvordan er det lige at man reateblerer XP dk.
så indstillinger og programmer ikke slettes.

Er det noget med at man skal taste "R" to gange???

( jeg har problemer med mit netværk, og kan ikke finde fejlen, derfor
denne løsning)?

per

Fra : Peter

Dato : 08-10-08 22:21

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan er det lige at man reateblerer XP dk.
> så indstillinger og programmer ikke slettes.

Det gør du på følgende måde:
Smid din XP skive i cd-drevet og genstart computeren så den booter på
skiven.
Tryk på install ved første skærmbillede.
Tryk F8 for at acceptere betingelserne ved andet skærmbillede.
Tryk R for reparation ved tredje skærmbillede.
Følg derefter instrukser på skærmen.

Alle programmer du har installeret bibeholdes ved denne proces, men alle
drivere bliver fornyet, så drivere til hardware, som Win XP ikke kan
genkende, skal geninstalleres.
Ligeledes skal ALLE Win XP updates geninstalleres via Windows update.

Hvis du ikke er bag en router, skal du sørge for at Win XP firewall er slået
til og antivirus program er installeret, da din computer er åben som en si
for Blaster virus, indtil du får lukket sikkerheds hullerne. (10 min
ubeskyttet på nettet og du har Blaster)

Skulle din computer poppe op med et lille vindue om, at computeren lukker om
60 sek (Blaster Virus), så går du blot i kør og skriver "shutdown -a" (uden
citationstegn) - Klik på "OK".

Hvis din computer bliver ved med at genstarte, så gentag ovenstående, indtil
din computer er opdateret.
Når dine sikkerheds opdateringer er installeret fjerne du så bare Blaster
virus.

PeterB.

Fra : Per H

Dato : 08-10-08 22:45

On Wed, 8 Oct 2008 23:20:53 +0200, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

>Det gør du på følgende måde:

Super.
jeg er bag en router :_)

per

Fra : O. Skjold

Dato : 08-10-08 23:30

Per H skrev i news:deaqe4546h834j8st3afpjbpbssku5pk5r@4ax.com

<klip>

> jeg er bag en router :_)

.... og routeren sikrer dig altså IKKE mod virus.

Menm hvis den XP-CD du bruger til reparetion er med Service Pack
2, så er det med Blaster o.lign. heller ikke et issue.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Peter

Dato : 09-10-08 20:42

"O. Skjold" <skjold5260dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> ... og routeren sikrer dig altså IKKE mod virus.

Den er sikkert ikke 100% effektiv, men har den en indbygget firewall, er der
normalt lukket for de porte, som bl.a. Blaster normalt benytter, og dermed
beskytter den mod virus.

PeterB

Fra : Jørgen

Dato : 12-10-08 22:45

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lukket for de porte, som bl.a. Blaster normalt benytter, og dermed beskytter den mod

En hjemme-router har normalt ikke indbygget en firewall mig bekendt. Jeg
tvivler også på den som standard blokerer for nogle porte, det mener jeg
ikke at have bemærket på dem jeg har haft og det ville heller ikke være
særlig smart.
Derimod er ingen porte forwardet af gode grunde, hvilket er noget andet,
men med samme effekt mod Blaster.

Fra : emj

Dato : 13-10-08 01:34

Jørgen skrev:

>En hjemme-router har normalt ikke indbygget en firewall mig bekendt.

Jo, hvis det er en router, så har den da, men er det bare en scwitch,
eller man har sat den forkert op, så den kører sim en scwitz, så har
den naturligvis ikke.

>Jeg
>tvivler også på den som standard blokerer for nogle porte, det mener jeg
>ikke at have bemærket på dem jeg har haft og det ville heller ikke være
>særlig smart.

Hvorfor ikke?
Man må bare ikke aktivere windows firewall, hvis der er firewall i
routeren.

>Derimod er ingen porte forwardet af gode grunde, hvilket er noget andet,
>men med samme effekt mod Blaster.

Faktisk kan man have alle de porte åbne, som man vil, hvis der er
firewall i routeren.
Der er firewall i D-link routerne.

Hilsen emj

Fra : Per H

Dato : 13-10-08 02:13

On Mon, 13 Oct 2008 02:33:53 +0200, emj <emj@> skrev:

> [...]
>routeren.

>Faktisk kan man have alle de porte åbne, som man vil, hvis der er

Jeg har en D-link router, men også xp firewall sat til,
Hvad sker der ved det??

per

Fra : emj

Dato : 13-10-08 15:33

Per H skrev:

>Jeg har en D-link router, men også xp firewall sat til,
> Hvad sker der ved det??

Aner det ikke, men holder mig til min søns anvisning desangående. Han
er civilingeniør i edb og software, så hans ord er lov for mig
Jeg får altid en forklaring, men den glemmer jeg straks. Det er ikke
vigtigt for mig, hvorfor man skal slå windows firewall fra, hvis man
har en firewall i routeren. Den firewall, der er i routeren virker
begge veje, hvilket windows firewall jo ikke gør, men det er ikke det
tekniske svar på spørgsmålet. Jeg skal prøve at finde ud af et bedre
svar.

Hilsen emj

Fra : Jørgen

Dato : 13-10-08 22:55

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse news:of55f4df97fg1hq28ab7ulf81v5r33or93@4ax.com...

> Jo, hvis det er en router, så har den da, men er det bare en scwitch,
> eller man har sat den forkert op, så den kører sim en scwitz, så har
> den naturligvis ikke.

Jeg vil stadigvæk påstå, at det ikke er tilfældet og er ret overbevist om,
at du blander nogle begreber sammen.
Måske du kunne komme med nogle få eksempler på de routere du henviser til ?

Fra : emj

Dato : 14-10-08 01:02

Jørgen skrev:

>Jeg vil stadigvæk påstå, at det ikke er tilfældet og er ret overbevist om,
>at du blander nogle begreber sammen.

Jamen det gør jeg nu ikke

>Måske du kunne komme med nogle få eksempler på de routere du henviser til ?

Jeg har kun selv kendskab til D-link, hvor jeg har haft 3 af slagsen.

Hilsen emj

Fra : Peter

Dato : 14-10-08 12:47

"Jørgen" <of2@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at du blander nogle begreber sammen.
> Måske du kunne komme med nogle få eksempler på de routere du henviser til

Jeg kører med en 3Com, som også har indbygget firewall, og hvor jeg i øvrigt
også skal åbne de porte jeg har brug for.

PeterB

Fra : emj

Dato : 16-10-08 16:02

Jørgen skrev:

>Jeg vil stadigvæk påstå, at det ikke er tilfældet og er ret overbevist om,
>at du blander nogle begreber sammen.
>Måske du kunne komme med nogle få eksempler på de routere du henviser til ?

OK, nu har jeg fod på det Fik spurgt min søn.
Der ER en firewall i en router (formodentlig i alle routere) og da
internettet kun kan se routeren, så er det ret fjollet, hvis man også
aktiverer windows firewall, da man jo så også sætter firewall op
mellem router og PC.

Routerens firewall virker præcis som windows firewall, sålænge vi
holder os til Winxp og ældre styresystemer.

Det er muligt at Vista har en indbygget firewall, som virker begge
veje, hvilket routerens og winxps firewall ikke gør. Hvordan det skal
sættes op i Vista ved jeg ikke noget om. Jeg kender intet til Vista.
Hvis Vista har en firewall, der virker begge veje, kan man sikkert
vælge at den skal aktiveres for udgående trafik, således at man f.eks.
bliver spurgt om et givet program må gå på nettet.

Hilsen emj

Fra : Per H

Dato : 09-10-08 14:48

skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

>Det gør du på følgende måde:

Syndtes lige jeg ville fortælle at det var det der skulle til.

:-=)

per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-10-08 10:19

Peter skrev:

> Den er sikkert ikke 100% effektiv, men har den en indbygget
> firewall, er der normalt lukket for de porte, som bl.a. Blaster
> normalt benytter, og dermed beskytter den mod virus.

Blaster er bare ikke en virus i den forstand. Det er en orm :)

Se evt.: <http://cns.esf.edu/virusvworm.htm>

--
Hilsen
Madsen