Meteornedslag og kraterstørrelse
Fra : Geffe

Dato : 09-10-08 18:20

Det afhænger selvfølgelig af hastigheden, men er der nogen tommelfingerregel
for forholdet mellem diameteren af en meteor og diameteren af
nedfaldskrateret?
Genemsnitshastigheden på en stor meteor på vej gennem atmosfæren ligger vel
på 30 km/t(?)
Geffe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-10-08 18:42

Geffe skrev bl.a.:

> Genemsnitshastigheden på en stor meteor på vej
> gennem atmosfæren ligger vel på 30 km/t(?)

Gid de alle var så langsomme. Du mener nok 30 km/s?

Men det er vel ikke lige meget om meteoren indhenter
Jorden bagfra i sin bane om Solen, eller om den kommer
lige forfra eller fra siden?

--
Herluf :·)

Fra : Geffe

Dato : 10-10-08 05:09

Jo, jeg mente selvfølgelig pr. sekund. Tak for hjælpen!
Geffe

Fra : N. Foldager

Dato : 11-10-08 19:26

Herluf Holdt:

>Gid de alle var så langsomme. Du mener nok 30 km/s?

>Men det er vel ikke lige meget om meteoren indhenter
>Jorden bagfra i sin bane om Solen, eller om den kommer
>lige forfra eller fra siden?

Meteorer kan have mange forskellige energier, men et legeme, som har
hastigheden 0 uendeligt langt væk fra Solen, vil, når den passerer en
given planetbane, have undvigelseshastigheden for den pågældende
afstand fra Solen; nemlig kvadratrod(2) gange banehastigheden for den
(cirkel)bane.

Ved passage af Jordbanen, vil legemet således have kvadratrod(2) gange
30 km/s = 42 km/s.

De færreste legemer vil have større hastighed i den afstand fra Solen,
for så ville de være undveget.

Kommer Jorden et sådant legeme i møde, er den relative hastighed 42 +
30 = 72 km/s. Bliver Jorden derimod indhentet, bliver den relative
hastighed 42 - 30 = 12 km/s.

Så et godt skøn for de fleste meteorer vil ligge et sted dér imellem.
(Meter store meteorer bremses ikke væsentligt af atmosfæren.)

Mvh

Niels Foldager

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-10-08 21:08

Geffe skrev:

> Det afhænger selvfølgelig af hastigheden, men er der nogen
> tommelfingerregel for forholdet mellem diameteren
> af en meteor og diameteren af nedfaldskrateret?

Jeg kender ikke tommelfingerreglen, men kan da nævne
at krateret ved Flagstaff i Arizona, som måler 1200 m
i diameter, blev dannet af en jernmeteorit på 50 m,
som ramte jorden med 11 km/s.

Om et krater bliver cirkelrundt eller ovalt, afhænger
af om indfaldsvinklen er over eller under 15°.

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-10-08 21:00

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Jeg kender ikke tommelfingerreglen, men kan da nævne
> at krateret ved Flagstaff i Arizona, som måler 1200 m
> i diameter, blev dannet af en jernmeteorit på 50 m,
> som ramte jorden med 11 km/s.

Man skulle tro at der var en tabel eller en tommelfingerregel,
men jeg kan ikke finde sådan en. Jeg kan dog supplere med at
den asteroide, som dannede Rieskrateret i Bayern for 15 mio.
år siden (diam. 24 km) er beregnet til at måle cirka 1 km.

Den asteroide, som dannede Chicxulub-krateret i Mexico for
65 mio. år siden (diam. 180 km) målte cirka 50 km.

Her er en liste over kendte kratere på jorden, sorteret
efter diameter. P.s. der er uenighed om flere af de største
krateres rigtige diameter:

http://www.unb.ca/passc/ImpactDatabase/CIDiameterSort2.htm

--
Herluf ·

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-08 21:46

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Her er en liste over kendte kratere på jorden, sorteret
> efter diameter. P.s. der er uenighed om flere af de største

Der er en god database over meteoriter her:
http://tin.er.usgs.gov/meteor/index.php

Jeg ved ikke om det giver mening at søge efter særlig nøje overensstemmelse
mellem kraterstørrelse og masse - der er mange faktorer i spil.

Mvh
Martin