for højt blodtryk?
Fra : sigurno

Dato : 09-10-08 14:13

Hvilke årsager kan der være til for højt blodtryk? Det er ikke
kolesteroltallet. det er lavt 1,3. Damen er 65 år, men har det ellers godt.

Mvh.

Sigurno

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-08 14:49

On Thu, 9 Oct 2008 15:13:02 +0200, "sigurno" <siggy@invalid.dk> wrote:

>Hvilke årsager kan der være til for højt blodtryk? Det er ikke
>kolesteroltallet. det er lavt 1,3. Damen er 65 år, men har det ellers godt.

Der ligger en Nobel pris i medicin venter på den, der kan komme med
det rigtig gode svar !!

For et lille mindretal (5 %) kan man finde en forklaring i f.eks
nyresygdom. Men for den store hovedpart af patienterne finder man
ingen god medicinsk forklaring, og man kan derfor kun behandle
symptomatisk.....

<mlr>

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-10-08 19:25

"sigurno" <siggy@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke årsager kan der være til for højt blodtryk? Det er ikke
> kolesteroltallet. det er lavt 1,3. Damen er 65 år, men har det ellers
> godt.

Der kan være flere årsager.
Indvendige belægninger i blodårene forårsager større modstand -
derfor kræves større tryk. Årsagen er oftest for megen af den dårlige
form for kolesterol - LDL - i modsdætning til det gode kolesterol
HDL.
Små muskler udenpå blodkarrene tgrækker blodårene sammen med
samme resultat som ovenstående. En del midler virker ved at få
musklerne her til at slappe af.
Blodet kan blive tykkere af forskellige årsager. Hertil bruges
blodfortyndende midler
- det har noget med blodets evne til at koagulere kan ændre sig.

Per A. Hansen

Fra : sigurno

Dato : 20-10-08 08:54

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> blodfortyndende midler
> - det har noget med blodets evne til at koagulere kan ændre sig.

Tak, det var faktisk noget jeg ikke vidste, at der kan være
tryk/sammentrækninger udefra.

Mvh.

Sigurno