Bærbar pc...
Fra : Ukendt

Dato : 08-10-08 22:36

Jeg har et spørgsmål om en bærbar pc, og håber dette er den rette gruppe.

Jeg står for at skulle købe en ny bærbar pc, og regner med at det bare skal
være en billig Fujitsu-Siemens til omkring 3000 kr. inkl. Windows.
Men jeg vil gerne kunne se TV og gå på nettet. Jeg kender ikke ret meget til
bærbare pc'er. Men hvad skal jeg bruge? Jeg har i forvejen Fullrate 5 / 1
Mbit internet til min stationære pc via et kabelmodem, tror jeg det hedder
(Zyxel Prestige 2602R). Men jeg vil gerne have trådløs internet til den
bærbare. Hvad skal jeg bruge? Gerne links til nogle produkter. Jeg vil gerne
kunne gå på nettet fra begge pc'er stadigvæk.

Og hvad med TV? Kan man få et ordenligt tv-kort til bærbare pc'er? Også
gerne link til produktet.

Fujitsu-Siemens Esprimo Mobile V5535 har 3 USB stik, RJ-45, ExpressCard 54,
trådløs LAN understøttelse: JA, Gigabit Ethernet IEEE 802.11, lydkort
Realtek ALC268, Win Vista Home Basic.
De tre USB-porte skal nok bruges til ekstern mus og en ekstern harddisk og
et ekstern lydkort.

Tusind tak.

Mvh Peter

Fra : jk

Dato : 09-10-08 08:32

On Wed, 8 Oct 2008 23:36:12 +0200, "Peter S" <ingen mail> wrote:

> [...]
>Realtek ALC268, Win Vista Home Basic.
>De tre USB-porte skal nok bruges til ekstern mus og en ekstern harddisk og

Bortset fra at bærbare har sin egen gruppe 'dk.edb.hardware.baerbar'
så:

802.11 er ikke præcist. Der er 3 standarder: 11b/g/n.

Til TV over internet er 11n velegnet. Så behøver du intet tv-kort.

Afprøv selv på www.zattoo.com om det er godt nok til dig. Det er
digitalt, men ikke HD. Faktisk er det lidt ringere kvalitet end
analogt TV. Men det koster kun 280 kr/år, hvor kabel-TV koster mere
pr. måned.
Vista er noget hø med mindre den bærbare forsynes med mindst 2
gigabyte ram. Køb hellere XP.

Skal du virkelig have en 15" skærm. Hvad vejer det dyr ?

Ca. 20. oktober kommer der en Asus Eee 1000:

Den har 6-cellet batteri, rigtig harddisk, 10" (1024x600). 11n og
vejer 1.45 kg, XP på.

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2168667;c:36159

eller en asus Eee 901 med 8" skærm med samme opløsning:
http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=6659
med XP for knap 3000.

Andre netbooks har generelt kun 11g trådløst.

;-/ ??

mvh

John

Fra : jk

Dato : 09-10-08 08:45

Mine erfaringer med usb2 tv-tunere for digital modtagelse (DVB-T) er
meget ringe. Jeg købte en sandberg med en lille antenne på et kabel
for ialt knap 500 kr. Hvor jeg bor (Kgs. Lyngby) kunne den ingen
kanaler finde. På mit job i det indre Kbh. kunne den finde kanal
København. Det kan jeg ikke bruge til noget. Så det bliver en løsning
med en rigtig antenne tilsluttet, og det har jeg ikke, da jeg har
kabel-TV. Bærbart er det heller ikke. Derfor zattoo.

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-10-08 08:55

jk wrote:
> Mine erfaringer med usb2 tv-tunere for digital modtagelse (DVB-T) er
> meget ringe. Jeg købte en sandberg med en lille antenne på et kabel

Jeg har erfaringer med Asus My Cinema U3000 Mini. Den skal have en
rigtig antenne og Linux. Har prøvet den i Win XP, men driverne kunne
slet ikke findet enheden. I Linux virker den til gengæld upåklageligt og
optagelse af 4 programmer på samme tid er ikke noget problem.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-08 15:50

jk wrote:
> Bortset fra at bærbare har sin egen gruppe 'dk.edb.hardware.baerbar'
> så:

Sorry, jeg spurgte endda i dk.velkommen om der var en gruppe for bærbar
pc'er

> 802.11 er ikke præcist. Der er 3 standarder: 11b/g/n.
> Til TV over internet er 11n velegnet. Så behøver du intet tv-kort.

Jeg har Fullrate internet med kabelmodem (Zyxel Prestige 2602R) til min
stationære pc, men overvejer at skifte den til en anden model (Zyxel
Prestige 2602HW) der både har trådløs og alm. udgang. Det er 811.02g.
Det koster 499 kr. at ombytte.

> Vista er noget hø med mindre den bærbare forsynes med mindst 2
> gigabyte ram. Køb hellere XP.

Jeg regner med at den bærbare skal bruges meget til musikafspilning af
wave-filer fra en ekstern harddisk eller NAS, og havde Win Media Edition
2005 i tankerne pga. brugerfladen.

> Skal du virkelig have en 15" skærm. Hvad vejer det dyr ?

Jeg er gået over til en Acer i stedet for. Den har bedre specs:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=456134&Specs=true
Den vejer 2,9 kg. Er det slemt da? Jeg skal jo ikke bære rundt på den imens
jeg ser tv eller hører musik.

> Ca. 20. oktober kommer der en Asus Eee 1000:

Den har ikke DVD-drev og bliver for lille. Men ellers et ok bud.

Mht. tv-kort, så vil jeg kun bruge min lejligheds antennekabel.

Men ellers har jeg kigget lidt på tilbehøret, og fundet frem til flg.:
Zyxel 2602HW trådløs modem/router 802.11g
Zyxel NWD-170N netkort Cardbus II 300 mbps, 200 kr.
Hauppage WinTV HVR-900 USB tv-kort, 409 kr.
LaCie Ethernet Disk Mini NAS USB 750 Gb, 1328 kr. (til mine 550 Gb musik)
den burde kunne tilsluttes Zyxel routeren direkte med RJ-45.