støvlepleje
Fra : dw

Dato : 08-10-08 20:00

Jeg har et par støvler med læder udenpå og membran inden i.
Hvordan skal de bæster plejes?
Jeg har lige haft et par, samme type, som blev passet med læderolie og
læder fedt, og alligevel var det somom læderet langsomt men sikkert
tørrede ud og revnede (ca 1 år).
De er blevet vasket indvendigt ved at blive fyldt med vand og noget sæbe
et par gange, efterfulgt af påføring af læderolie.

Nu har jeg så fået et par nye uden beregning, og vil lige høre om der er
nogen med gode ideer?

Fra : Bo

Dato : 08-10-08 21:14

"dw" <dw@sletheleadressenogforventenmassesvar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gange, efterfulgt af påføring af læderolie.
>
> Nu har jeg så fået et par nye uden beregning, og vil lige høre om der er nogen

Til Daytona støvler med Goretex bruger jeg deres eget Lederpflege; en lille tube
med gennemsigtig pasta
der får støvlen til at se helt ny ud lige efter det er smurt på. Glansen falmer
dog hurtigt til det niveau som
læderet havde før påsmøringen.

Jeg har brugt det igennem flere år og ikke mærket udtørret læder eller nedsat
funktion af membranen.

Har dog ikke prøvet at fylde støvlen med vand og sæbe. Kunne det tænkes at
læderolien forsegler
fugten inde i læderet hvis støvlen ikke er ordentlig tør efter gennemskylning med
vand og sæbe ?
Som jeg forstår disse membraner, lader de fugt passere UD (den overdrevne mængde
sokkeøl fra
vask med vand og sæbe), men fugten slipper ikke IND (og væk fra læderet) igen;
forudsat at min
tese om at læderolien/fedtet forsegler læderet så fugten heller ikke slipper
videre ud i verden.

Produktet som jeg bruger, er bestillingsnr. 10038849 hos Louis. Prisen er 7.95
EUR for 75 ml.
Det er drøjt i brug. Den første tube købte jeg hos Aagesen i Hvidovre; men det er
mange år siden.

/Bo

Fra : BoA

Dato : 09-10-08 00:48

dw skrev:
> [...]
> et par gange, efterfulgt af påføring af læderolie.
>
> Nu har jeg så fået et par nye uden beregning, og vil lige høre om der er

Lige i al hast :

Brug IKKE læderolie !!!
Det er noget som fanden har skabt i et
muntert øjeblik. Tilsyneladende bliver
læderet fint blødt, men det der sker er
i virkeligheden at olien er hygroskopisk
(vandsugende) så at læderet altid er
lidt vådt (og derfor blødt) hvilket får
det til at revne på et eller andet
tidspunkt.

Hvis du køber støvler med en membran som
fx. Goretex, så SKAL de passes med
smørelse, der er specielt egnet til brug
sammen med membranerne. Almindelig
skocreme med voks og læderfedt stopper
langsomt men sikkert membranens
virkning, og pokker da betale høj pris
og så få ødelagt virkningen !

med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Thore Jensen

Dato : 12-10-08 09:29

BoA skrev:

> [...]
> er hygroskopisk (vandsugende) så at læderet altid er lidt vådt (og
> derfor blødt) hvilket får det til at revne på et eller andet tidspunkt.

Rigtigt.. Læderet rådner simpelthen...

> [...]
> Almindelig skocreme med voks og læderfedt stopper langsomt men sikkert
> membranens virkning, og pokker da betale høj pris og så få ødelagt

Collonil laver en sværte beregnet til fodtøj med goretex (o.l.) membran.
Det kan fåes i mange friluftsbutikker o.l.. Det er den samme sværte
forsvaret bruger nu om dage..

Thore