| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Skal katalysatoren skiftes ? Fra : Boye Wildt | 
  Dato :  08-10-08 17:01 |  
  |   
            Jeg har en RAV4 2,0 VVT som har kørt 128.000 km.
 Når den "gule motorblok" begynder at lyse kan det være advarsel om at en af
 de fire lambdasonder er deffekt eller at katalysatoren skal udskiftes. Når
 den gule lampe har lyst, kører jeg til et autoriseret Toyota værksted, hvor
 man sættet testeren til og udlæser hvad fejlen er.
 samtidig nulstilles den gule lampe og jeg kører frygtløs videre indtil den
 igen begynder at lyse.
 Der kan nogle gange gå op til 7-10.000 km. før lampen igen begynder at lyse.
 For nogle måneder siden var den gal igen. Testeren viste at den forreste
 sonde var defekt. Den blev udskiftet. For et par dage siden, lyste den gule
 lampe igen.
 Testeren viste at katalysatoren skulle skiftes. Værkstedet gav en
 overlagsspris på ca. 7000 kr. Da værkstedet kun anvendte testeren, og ikke
 satte en CO 2 målesensor ind i udstødningsrøret, blev jeg i tvivl om den
 udledte udstødningsgas har en for høj CO2 % end tilladeligt.
 FDM testafdeling blev sat ind i sagen og foretog en CO2 måling som viste at
 CO2% var langt under grænseværdien.  Avensis 2,0 har samme motor. Skal man
 bare få skiftet katalysator eller lambdasonde kun fordi testeren siger det,
 når udstødningsgassen ligger langt under grænseværdien ?? Hvem har en seriøs
 mening om denne problematik??
 
 Med venlig hilsen
 Boye M. Wildt
 Odense S
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mikael (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mikael | 
  Dato :  08-10-08 10:04 |  
  |   
            On 8 Okt., 18:00, "Boye Wildt" <Bowi...@post7.tele.dk> wrote:
 > Jeg har en RAV4 2,0 VVT som har kørt 128.000 km.
 > Når den "gule motorblok" begynder at lyse kan det være advarsel om at en af
 > de fire lambdasonder er deffekt eller at katalysatoren skal udskiftes. Når
 > den gule lampe har lyst, kører jeg til et autoriseret Toyota værksted, hvor
 > man sættet testeren til og udlæser hvad fejlen er.
 > samtidig nulstilles den gule lampe og jeg kører frygtløs videre indtil den
 > igen begynder at lyse.
 > Der kan nogle gange gå op til 7-10.000 km. før lampen igen begynder at lyse.
 > For nogle måneder siden var den gal igen. Testeren viste at den forreste
 > sonde var defekt. Den blev udskiftet. For et par dage siden, lyste den gule
 > lampe igen.
 > Testeren viste at katalysatoren skulle skiftes. Værkstedet gav en
 > overlagsspris på ca. 7000 kr. Da værkstedet kun anvendte testeren, og ikke
 > satte en CO 2 målesensor ind i udstødningsrøret, blev jeg i tvivl om den
 > udledte udstødningsgas har en for høj CO2 % end tilladeligt.
 > FDM testafdeling blev sat ind i sagen og foretog en CO2 måling som viste at
 > CO2% var langt under grænseværdien.  Avensis 2,0 har samme motor. Skal man
 > bare få skiftet katalysator eller lambdasonde kun fordi testeren siger det,
 > når udstødningsgassen ligger langt under grænseværdien ?? Hvem har en seriøs
 > mening om denne problematik??
 
 Hvis katalysatoren virker som den skal, vil det da være dumt at
 udskifte den, det kunne da tyde på at det er elektronikken der måler
 om katten er defekt, som måler forkert og det er den der skal
 udskiftes.
 
 Mikael
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |