Bruge maskinkæde til mc'en???
Fra : Kristian Larsen

Dato : 07-10-08 17:55

Hej alle!

Jeg arbejder et sted hvor jeg adgang til regina-maskinkæde... Det er jo ikke
o-ring eller z-rings kæde men bare kæde... kan jeg bruge det til min Cb500??
Hvad er den egentligt forskel???

På forhånd manget tak!

Hilsen Kristian

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 07-10-08 19:20

"Kristian Larsen" <kristianblarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg arbejder et sted hvor jeg adgang til regina-maskinkæde... Det er
> jo ikke o-ring eller z-rings kæde men bare kæde... kan jeg bruge det

Formodentlig svarer den til en "gammeldags" motorcykelkæde. Den er ikke
tæt i leddene, og derfor kommer der vand og snavs i leddene. Den skal
renses oftere, og efter rengøringen smøre igen, ved at lægges i opvarmet
kædefedt (Opvarmet så det bliver tyndt som symaskineolie).
Så skal den hænge til tørre og afkøling. Imens den tørrer kan du jo
passende rengøre for - og bagkædehjul og kædeskærm samt bagfælg for
gammelt afslynget fedt.
Gentages ved behov, dog mindst for hver ca. 1000 Km.
Kæden udskiftes også hyppigere end nyere kæder, og husk at kæde og
kædehjul bedst skiftes som par!
Var det besparelse du tænkte på?
Mit råd er: Lad være.

Desuden skal du måske op i en tykkere dimension. Moderne kæder har
større trækstyrke end tidligere typer.

--
Michael D

Fra : Kristian Larsen

Dato : 07-10-08 20:01

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Mit råd er: Lad være.
>
> Desuden skal du måske op i en tykkere dimension. Moderne kæder har større

Hey!
Ja det var lige presis det jeg søgte! Så skal du have tak!

Hilsen Kristian

Fra : Armand

Dato : 08-10-08 22:00

Kristian Larsen skrev:

> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Hey!
> Ja det var lige presis det jeg søgte! Så skal du have tak!

Brug nu for hulen nettet! :

-Slå efter på DID's hjemmeside:
<http://www.didchain.com/hondapage3.htm>
CB500-twin'en skal have mindst en 525V!

-Slå så efter under "spec's" og se at en 525V har trækstyrke på 35,6kN.

-Undersøg dernæst hvad trækstyrken for de tilgængelige maskinkæder er!

Skulle de matche, er der stadig den tabte vedligeholdelses-komfort i
O-ringeneat overveje :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 10-10-08 16:42

On Wed, 08 Oct 2008 22:59:36 +0200, Armand wrote:

> Skulle de matche, er der stadig den tabte vedligeholdelses-komfort i
> O-ringeneat overveje :-|

Med en Loobman eller anden smøredingenot er tabet i komfort ret så
minimalt.

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-10-08 19:15

On Tue, 7 Oct 2008 18:55:28 +0200, "Kristian Larsen"
<kristianblarsen@hotmail.com> wrote:

Hej Kristian.

>Jeg arbejder et sted hvor jeg adgang til regina-maskinkæde... Det er jo ikke
>o-ring eller z-rings kæde men bare kæde... kan jeg bruge det til min Cb500??
>Hvad er den egentligt forskel???

I min læretid havde jeg nem adgang til maskinkæde, og da pengene var
små var det en nem løsning.
Min erfaring fra den gang er at maskinkæderne ikke er beregnet til det
omdrejningstal og den belastning MC kæder udsættes for, så kædeskift
var en hyppig forteelse, selv med de bovlamme motorer vi havde den
gang sammenlignet med en moderne MC.
Altså ganske kort: Maskinkæde er ikke egnet.
Nu er de erfaringer over 40 år gamle, og der kan være sket noget med
kædernes kvalitet, men alligevel

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 12-10-08 19:34

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Altså ganske kort: Maskinkæde er ikke egnet.
> Nu er de erfaringer over 40 år gamle, og der kan være sket noget med

Jeg delte en længde maskin-kæde, som en kammerat skaffede, i tre: Hán
fik én og jeg brugte de to til jævnlig skiftevis udskiftning hvor jeg
rensede og fedt-kogte(!) den afmonterede! På det "tørre"-brædt hvorpå
den ny-kogte hang til afkøling og senere brug havde jeg islået et søm ud
for original længden, og på ca. 10.000km (=2 X 5.000km) viste der sig
ingen forstrækning!
Men det var også på min bovlamme Yamaha XS360
<http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=258&m=full> :-|

Bl.a. Regina tog det noget tid at opfatte i hvilken grad at DID
forstærkede den klassiske 530-kæde så også kraftigere maskiner kunne
udnytte den bløde virkning af de korte led (et kædehjul er IKKE rundt
men kantet og jo finere led/tænder desto flere kanter => desto mindre
"femkant virkning"!) og jeg tror ikke at maskin-kæde fabrikanterne er
hoppet med på dén vogn, men det må de tørre tal jo afklare!

--
Armand.