| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Olieskift på bil. Fra : Jesper Krogh | 
  Dato :  07-10-08 18:31 |  
  |   
            Hej. 
 
 Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
 første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996) selv. Men der er et par
 hjørner jeg er lidt i tvivl om. 
 
 * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
   praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
   godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
   uge). 
 
 Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar? 
 
 Jesper
 -- 
 ../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leif Langgaard (07-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leif Langgaard | 
  Dato :  07-10-08 18:55 |  
  |  
 
            "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse 
 news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
 > Hej.
 >
 > Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
 > første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996) selv. Men der er et par
 > hjørner jeg er lidt i tvivl om.
 >
 > * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 >  praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 >  godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 >  uge).
 >
 > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 >
 Hej
 Der er en detalje du skal være obs på, på "bundproppen" sidder der nok en 
 kobberskive som pakning, husk at få den på igen, ofte falder proppen ned i 
 den gamle olie og kobberringen kan falde af, og det er svært at se at den 
 mangler.
 Hvis motoren er lun løber olien hurtigere ud.
 Husk også at væde gummipakningen på filteret med olie inden det monteret, så 
 er det let at stramme til med hænderne, spænd ikke med værktøj.
 God fornøjelse
 -- 
 Langgaard
 www.megapixels.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Dak (07-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dak | 
  Dato :  07-10-08 19:04 |  
  |   
            
> God fornøjelse
 og husk at fjerne spildolien miljømæssigt forsvarligt.   
---
 Dak
 "ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Krogh (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Krogh | 
  Dato :  08-10-08 09:29 |  
  |   
            I dk.fritid.bil, skrev Leif Langgaard:
 > > * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 > >  praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 > >  godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 > >  uge).
 > >
 > > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 > > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 >  
 >  Der er en detalje du skal være obs på, på "bundproppen" sidder der nok en 
 >  kobberskive som pakning, husk at få den på igen, ofte falder proppen ned i 
 >  den gamle olie og kobberringen kan falde af, og det er svært at se at den 
 >  mangler.
 
 Sådan en ekstra må jeg heller lige have i baghånden så. Tak for svar.
 Har du nogen kommentarer til det med olien? 
 
 -- 
 ../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Havmøller (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Havmøller | 
  Dato :  08-10-08 04:26 |  
  |  
 
            > Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
 > første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996)
 Hvis den ikke har fået olien skiftet siden 1996 er det nok også p tide...
 Leo Havmøller    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Krogh (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Krogh | 
  Dato :  08-10-08 09:28 |  
  |  
 
            I dk.fritid.bil, skrev Leo Havmøller:
 > > Jeg er nået til det punkt i mit liv, hvor jeg er parat til at tage det
 > > første olieskift på bilen (en Golf Variant 1996)
 > 
 >  Hvis den ikke har fået olien skiftet siden 1996 er det nok også p tide...
 Åh, ja.. Bilen er "ny for mig"    
Jesper
 -- 
 ../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-10-08 08:17 |  
  |   
            
 "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse 
 news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
 
 > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 
 Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
 kan det svine gevaldigt.
 Læg også mærke til lyden de første
 sekunder efter du har startet bilen.
 Er der en mislyd ? 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Krogh (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Krogh | 
  Dato :  08-10-08 09:27 |  
  |   
            I dk.fritid.bil, skrev Eque:
 > 
 >  "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse 
 >  news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
 > 
 > > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 > > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 > 
 >  Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
 >  kan det svine gevaldigt.
 
 Tjek. 
 
 >  Læg også mærke til lyden de første
 >  sekunder efter du har startet bilen.
 >  Er der en mislyd ? 
 
 I så fald, hvad ville det så være? 
 
 Jesper
 -- 
 ../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Søren (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  08-10-08 09:43 |  
  |   
            
 
 Jesper Krogh skrev:
 > I dk.fritid.bil, skrev Eque:
 >>  "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse 
 >>  news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
 >>
 >>> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 >>> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 >>  Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
 >>  kan det svine gevaldigt.
 > 
 > Tjek. 
 > 
 >>  Læg også mærke til lyden de første
 >>  sekunder efter du har startet bilen.
 >>  Er der en mislyd ? 
 > 
 > I så fald, hvad ville det så være? 
 
 
 Det ville jeg sgu også gerne vide, for med mindre du har glemt at hælde 
 olie på igen .. eller at sætte bundproppen i - så kan et olieskift 
 simpelthen ikke fejle "de første sekunder efter du har startet bilen".
 
 
 > 
 > Jesper
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-10-08 11:23 |  
  |   
            
"Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse 
 news:gchqsc$4rv$1@shrek.krogh.cc...
 >I dk.fritid.bil, skrev Eque:
 >>  Læg også mærke til lyden de første
 >>  sekunder efter du har startet bilen.
 >>  Er der en mislyd ?
 >
 > I så fald, hvad ville det så være?
 En grim let rallen indtil der
 er en brugbar smørrefilm.
 Samme lyd kan du finde
 i biler som har stået stille
 en rum tid.
 Det er dog ikke sikkert du
 lægger mærke til det, hvis
 du ikke har hørt det før:   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Søren (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  08-10-08 16:23 |  
  |  
 
            Eque skrev:
 > "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse 
 > news:gchqsc$4rv$1@shrek.krogh.cc...
 >> I dk.fritid.bil, skrev Eque:
 > 
 >>>  Læg også mærke til lyden de første
 >>>  sekunder efter du har startet bilen.
 >>>  Er der en mislyd ?
 >> I så fald, hvad ville det så være?
 > 
 > En grim let rallen indtil der
 > er en brugbar smørrefilm.
 Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme 
 lette rallen?
 > Samme lyd kan du finde
 > i biler som har stået stille
 > en rum tid.
 > Det er dog ikke sikkert du
 > lægger mærke til det, hvis
 > du ikke har hørt det før:   
> 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-10-08 16:33 |  
  |   
            
 "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse 
 news:48ecd0b1$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme 
 > lette rallen?
 
 Leve med det.
 Det er ikke alle biler som gør det,
 men hvis det sker er det jo bare
 en ærgerlig ting med mindre man
 er ligeglad. Og - man kan så glæde
 sig over, skifteintervallerne blir'
 længere og længere... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Søren (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  08-10-08 18:19 |  
  |  
 
            Eque skrev:
 > "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse 
 > news:48ecd0b1$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 
 >> Og hvad ville du så foreslå Jesper at gøre hvis han oplever denne grimme 
 >> lette rallen?
 > 
 > Leve med det.
 > Det er ikke alle biler som gør det,
 > men hvis det sker er det jo bare
 > en ærgerlig ting med mindre man
 > er ligeglad. Og - man kan så glæde
 > sig over, skifteintervallerne blir'
 > længere og længere... 
 > 
 Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået 
 ny olie. Det er sgu noget slemt vås.   
Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte 
 olie på den. Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle 
 olie med en supertynd racerolie eller lign. Hvis du derimod hælder den 
 rette olie på bilen, så fjerner du netop mislyde som kan opstå med slidt 
 olie.
 mvh Søren
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-10-08 22:02 |  
  |   
            
"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse 
 news:48ecebdb$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået ny 
 > olie. Det er sgu noget slemt vås.   
Nej desværre.
 Det er den korte tid til der
 er fuld tryk og smøring i systemet
 efter et komplet skifte, og
 der er kommet 'balance' i systemet.
 Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*
 Ikke alle biler er lige sensitive hvad dêt angår.
 > Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte 
 > olie på den.
 Ja det kan den også.
 Men dette emne er mest fordi bilen
 har nogle sensitive hydrauliske løftere
 som kræver en bestemet viskositet.
 > Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle olie med en 
 > supertynd racerolie eller lign.
 Hvad er supertynd ?
 Mange biler kører på 0w-40.
 Min egen Polo fra 81 kørte på 5w40
 uden problemer. Og hvorfor bruger
 du racerprædikatet ? Er det fordi det
 giver indtryk af endnu større kontrast
 mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*
 > Hvis du derimod hælder den rette olie på bilen, så fjerner du netop 
 > mislyde som kan opstå med slidt olie.
 En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
 sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
 urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.
 Alligevel behøver dette ikke give mislyde da der som regel
 er tryk og smørring nok i de fleste tilfælde. De mislyde
 jeg tror du mener må jo så være fordi olien INGEN smørende
 effekt har lige inden skiftet. Og det er jo ikke godt, men jeg har
 dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte
 er årsag til ralle-lyde og andet godt.
 MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
 dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
 at støje i takt med oliens forurening. Men det
 er i såfald et andet emne som vel også er interessant. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Søren (11-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  11-10-08 07:40 |  
  |   
            
Eque skrev:
 > "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse 
 > news:48ecebdb$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > 
 >> Du er dælme langt ude. En bil der begynder at ralle fordi den har fået ny 
 >> olie. Det er sgu noget slemt vås.   
> 
 > Nej desværre.
 > Det er den korte tid til der
 > er fuld tryk og smøring i systemet
 > efter et komplet skifte, og
 > der er kommet 'balance' i systemet.
 Så langt så godt .. det er rimeligt at fonvente 2 sekunderes mislyd 
 imens pumpen lige får fyldt det nye oliefilter, men du har stadig ikke 
 forklaret hvorfor Jesper skal ligge mærke til om denne mislyd opstår de 
 første sekunder. Hvad kunne Jesper bruge den oplysning til?
 > Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*
 Aha .. så en forkert olie kan altså ikke forsage mislyd?
 > Ikke alle biler er lige sensitive hvad dêt angår.
 > 
 > 
 >> Bilen kan godt begynde at ralle - hvis du altså hælder den helt forkerte 
 >> olie på den.
 > 
 > Ja det kan den også.
 > Men dette emne er mest fordi bilen
 > har nogle sensitive hydrauliske løftere
 > som kræver en bestemet viskositet.
 Det gælder sørme ikke kun for ventilløfterne. Det hele bestemt også for 
 resten af motorens bevægelige dele.
 > 
 >> Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle olie med en 
 >> supertynd racerolie eller lign.
 > 
 > Hvad er supertynd ?
 > Mange biler kører på 0w-40.
 > Min egen Polo fra 81 kørte på 5w40
 > uden problemer. Og hvorfor bruger
 > du racerprædikatet ? Er det fordi det
 > giver indtryk af endnu større kontrast
 > mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*
 > 
 Hold dig evt. til emnet .. istedet for konsekvent at køre af sporet. Det 
 støjer.
 > 
 >> Hvis du derimod hælder den rette olie på bilen, så fjerner du netop 
 >> mislyde som kan opstå med slidt olie.
 > 
 > En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
 > sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
 > urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.
 Igen irrelevant information.. og især irrelevant for Jespers ønske om at 
 skifte olien på sin bil.
 > Alligevel behøver dette ikke give mislyde da der som regel
 > er tryk og smørring nok i de fleste tilfælde. De mislyde
 > jeg tror du mener må jo så være fordi olien INGEN smørende
 > effekt har lige inden skiftet. Og det er jo ikke godt, men jeg har
 > dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte
 > er årsag til ralle-lyde og andet godt.
 Så har du rodet for lidt med andre folks biler.
 > MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
 > dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
 > at støje i takt med oliens forurening. Men det
 > er i såfald et andet emne som vel også er interessant. 
 > 
 Et yderst alm. problem på f.eks Ford Escort Zetec varianter.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Ukendt (11-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  11-10-08 08:20 |  
  |   
            
 "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse 
 news:48f04abc$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Så langt så godt .. det er rimeligt at fonvente 2 sekunderes mislyd imens 
 > pumpen lige får fyldt det nye oliefilter, men du har stadig ikke forklaret 
 > hvorfor Jesper skal ligge mærke til om denne mislyd opstår de første 
 > sekunder. Hvad kunne Jesper bruge den oplysning til?
 
 For at gøre en lang forklaring kort, så kan han ikke
 bruge det til en skid. Han opdager sikkert ikke engang
 lyden er der, men for andre kunne det være et interessant emne.
 Hvorfor siger du ikke bare DIN mening om, hvorfor Jesper, sikkert,
 ikke kan bruge det til noget ?
 For mit vedkommende var det blot en oplysning, så må
 hver enkelt vurdere om de kan leve med det.
 
 >> Det er ikke den nye olie som sådan - doh ! *S*
 
 > Aha .. så en forkert olie kan altså ikke forsage mislyd?
 
 En moderne standard motorolie kan bruges i alle normale biler og behøver
 ikke være særlig speciel eller eksotisk for at kunne anvendes.
 DOG har der været snak om hydrauliske løftere, som er oversensible
 og kræver en "ikke forkert olie". Det er næppe oliens problem
 men konstruktionen om man vil.
 
 
 > Det gælder sørme ikke kun for ventilløfterne. Det hele bestemt også for 
 > resten af motorens bevægelige dele.
 
 Hvilke bevægelige dele ?
 Jeg har aldrig i gruppen tidligere hørt
 problemer mht. olien og støj andet
 end i knastsystemet.
 Men OK, hvis du tænker turbo, så er en fuldsyntetisk
 at foretrække. Men det af andre årsager end 'støj' i sig selv..
 
 
 >>> Hvis du f.eks tager en gammel slæde, og erstatter den gamle olie med en 
 >>> supertynd racerolie eller lign.
 >>
 >> Hvad er supertynd ?
 >> Mange biler kører på 0w-40.
 >> Min egen Polo fra 81 kørte på 5w40
 >> uden problemer. Og hvorfor bruger
 >> du racerprædikatet ? Er det fordi det
 >> giver indtryk af endnu større kontrast
 >> mellem 'gammel slæde' og en rendyrket 'racer' ? *S*
 >>
 >
 > Hold dig evt. til emnet .. istedet for konsekvent at køre af sporet. Det 
 > støjer.
 
 Jeg gjorde blot opmærksom på dine tillægsord
 og forsøgte virkemidler, men det støjer åbenbart
 når man ikke kan få et nogenlunde fornuftigt svar..
 
 >>
 >>> Hvis du derimod hælder den rette olie på bilen, så fjerner du netop 
 >>> mislyde som kan opstå med slidt olie.
 >>
 >> En olie betegnes ofte først slidt når den har nået
 >> sit mætningspunkt for at opslemme sod og andre
 >> urenheder, og selve smøreeffekten derfor er nedsat betydeligt.
 >
 >
 > Igen irrelevant information.. og især irrelevant for Jespers ønske om at 
 > skifte olien på sin bil.
 
 Se, istedet for lige at dyrke Jespers interesse, så var det
 blot et tilføjelse til emnet. Men hvis du opfatter det som
 støj burde jeg måske beklage ?
 
 
 >
 >> ... men jeg har
 >> dog aldrig hørt om en olie som er blevet så slidt, det direkte
 >> er årsag til ralle-lyde og andet godt.
 >
 >
 > Så har du rodet for lidt med andre folks biler.
 
 De 'andre folk' jeg kender er ikke svin med deres biler.
 De kører normalt og har aldrig kørt så længe på en olie
 den er blevet så uvirksom, der er kommet direkte mislyde.
 Eller også har bilen brændt al olien af før den blev så ringe.
 Så deet...
 
 
 
 >> MEDMINDRE nogen i gruppen har erfaret,
 >> dere hydrauliske ventilløftere vitterlig er begyndt
 >> at støje i takt med oliens forurening. Men det
 >> er i såfald et andet emne som vel også er interessant.
 >
 > Et yderst alm. problem på f.eks Ford Escort Zetec varianter.
 
 Som jeg skrev, så var disse en overgang netop meget sensible, og kunne
 derfor naturligvis ikke afvise, olien med tiden kunne ændre
 sig så meget, det blev et 'støjproblem'. Derfor mit ord "medmindre"...
 Men igen, olien var frisk og lyden fra det hydrauliske OK da
 det blev hældt på... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Friis (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  08-10-08 18:55 |  
  |  
 
            Den Wed, 8 Oct 2008 08:26:52 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:
 > I dk.fritid.bil, skrev Eque:
 >> 
 >>  "Jesper Krogh" <jesper@krogh.cc> skrev i en meddelelse 
 >>  news:gcg6c6$l2g$1@shrek.krogh.cc...
 >> 
 >> > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 >> > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 >> 
 >>  Vær opmærksom på at når du fjerner oliefilteret
 >>  kan det svine gevaldigt.
 >
 > Tjek. 
 >
 >>  Læg også mærke til lyden de første
 >>  sekunder efter du har startet bilen.
 >>  Er der en mislyd ? 
 >
 > I så fald, hvad ville det så være? 
 Så har man nok tappet olien af motoren, og hældt frisk olie på
 gearkassen   
Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 .... for katten.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Glerup (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Glerup | 
  Dato :  08-10-08 09:48 |  
  |   
            > * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 >   praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 >   godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 >   uge). 
 
 Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en 
 kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har 
 Bilka normalt også på tilbud.
 
 > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar? 
 
 Jeps, og eventuelt en nu pakning til bundproppen.
 Pas på når du spænder proppen igen, specielt hvis et af gevindene er af alu!
 
 /Kent Glerup
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Krogh (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Krogh | 
  Dato :  08-10-08 10:13 |  
  |  
 
            I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
 > > * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 > >   praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 > >   godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 > >   uge). 
 > 
 >  Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en 
 >  kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har 
 >  Bilka normalt også på tilbud.
 Eksempelvis er der en her: 
 http://www.oil-shop.dk/pi/Titan_SuperSyn_5W_40_4_ltr__1740_.aspx
http://shellservice.dk/productdocs/docs/720226.PDF
Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
 den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller? 
 Jesper
 -- 
 ../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Glerup (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Glerup | 
  Dato :  08-10-08 10:40 |  
  |  
 
            Jesper Krogh skrev:
 > I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
 >>> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 >>>   praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 >>>   godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 >>>   uge). 
 >>  Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en 
 >>  kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har 
 >>  Bilka normalt også på tilbud.
 > 
 > Eksempelvis er der en her: 
 > 
 >  http://www.oil-shop.dk/pi/Titan_SuperSyn_5W_40_4_ltr__1740_.aspx
>  http://shellservice.dk/productdocs/docs/720226.PDF
> 
 > Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
 > den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller? 
 Nu skriver du jo ikke voldsomt meget om hvilken motor der er i Golf'en, 
 men hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig 1,8 90HK, anbefaler Mobil 
 1 følgende olier:
 Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie, 
 mit valg.
 New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
 ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste 
 maskiner.
 Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har 
 formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse. 
 Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.
 /Kent Glerup
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jesper Krogh (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Krogh | 
  Dato :  08-10-08 10:44 |  
  |  
 
            I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
 >  Jesper Krogh skrev:
 > > I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
 > >>> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 > >>>   praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 > >>>   godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 > >>>   uge). 
 > >>  Hvis motoren ikke har et ekstremt forbrug af olie, ville jeg gå en 
 > >>  kvalitet op, og finde en 5W/40 fuldsyntetisk olie til den. Den slags har 
 > >>  Bilka normalt også på tilbud.
 > > 
 > > Eksempelvis er der en her: 
 > > 
 > >  http://www.oil-shop.dk/pi/Titan_SuperSyn_5W_40_4_ltr__1740_.aspx
> >  http://shellservice.dk/productdocs/docs/720226.PDF
> > 
 > > Men så har den ikke VW 500 00 godkendelsen mere. Er der nogen logik i at
 > > den ene godkendelse VW 502 00/505 00 bare er bedre eller? 
 > 
 >  Nu skriver du jo ikke voldsomt meget om hvilken motor der er i Golf'en, 
 >  men hvis vi tager udgangspunkt i en almindelig 1,8 90HK, anbefaler Mobil 
 >  1 følgende olier:
 Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
 motor kan bruge.
 >  Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie, 
 >  mit valg.
 >  New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
 >  ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste 
 >  maskiner.
 > 
 >  Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har 
 >  formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse. 
 De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
 fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her? 
 >  Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.
 Det var noget i den stil jeg gerne ville høre. 
 Jesper
 -- 
 ../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Kent Glerup (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Glerup | 
  Dato :  08-10-08 10:58 |  
  |   
            
 > Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
 > motor kan bruge.
 
 Næsten samme maskine. Nok rigtigt at den føles som 7.5HK :)
 
 >>  Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie, 
 >>  mit valg.
 >>  New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
 >>  ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste 
 >>  maskiner.
 >>
 >>  Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har 
 >>  formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse. 
 > 
 > De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
 > fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her? 
 
 Vores tidligere Fabia kørte oftest på Esso 5W-40 fra Bilka. Men Shell og 
 Texaco, Mobil1, Valvoline osv er fint fint.
 
 >>  Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.
 > 
 > Det var noget i den stil jeg gerne ville høre. 
 
 Motorer tager generelt ikke skade af at få en bedre olie på end 
 specificeret :)
 
 /Kent Glerup
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jesper Krogh (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Krogh | 
  Dato :  08-10-08 11:10 |  
  |  
 
            I dk.fritid.bil, skrev Kent Glerup:
 > 
 > > Det er en 1.8 7.5HK (55 KW), så det er nok det samme som ovenstående
 > > motor kan bruge.
 > 
 >  Næsten samme maskine. Nok rigtigt at den føles som 7.5HK :)
   
> >>  Super 3000 X1 5W-40 (502 00, 505 00), almindelig 5W-40 fuldsynt olie, 
 > >>  mit valg.
 > >>  New Life 0W-40 (502 00, 505 00), lidt tyndere når det er virkelig koldt.
 > >>  ESP Formula 5W-30 (504 00, 507 00), absurd dyr olie til VW's nyeste 
 > >>  maskiner.
 > >>
 > >>  Jeg ville finde et godt tilbud på en 5w-40 af anerkendt fabrikat. De har 
 > >>  formentlig allesammen mindst 500 00, 502 00 eller 505 00 godkendelse. 
 > > 
 > > De har typisk 502 00 og 505 00. Er Shell og Texaco ikke "anerkendte
 > > fabrikater". Eller er der noget man ska være opmærksom på her? 
 > 
 >  Vores tidligere Fabia kørte oftest på Esso 5W-40 fra Bilka. Men Shell og 
 >  Texaco, Mobil1, Valvoline osv er fint fint.
 Dejligt. 
 > >>  Jeg vil mene at 502 00er "bagudkompatibel" med 500 00, blot med højere krav.
 > > 
 > > Det var noget i den stil jeg gerne ville høre. 
 > 
 >  Motorer tager generelt ikke skade af at få en bedre olie på end 
 >  specificeret :)
 Jow, men det er jo ikke oplagt at 502 00 er bedre end 500 00 .. eller
 bare "noget andet". 
 Jesper
 -- 
 ../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-10-08 14:18 |  
  |  
 
            Jesper Krogh skriver:
 > 
 > * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 >   praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 >   godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 >   uge).
 Ja - fuldstændigt.
 
 > Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 > Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 Som andre skriver, pakningsringe og evt en oliefiltertang, hvis filteret
 ikke er til at få af.
 1996 Golf er en Golf III. Så der sidder filteret så vidt jeg husker lige
 foran på motoren.....og er til at komme til.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Søren (08-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren | 
  Dato :  08-10-08 19:13 |  
  |   
            
Klaus D. Mikkelsen skrev:
 > Jesper Krogh skriver:
 >> * I instruktionsbogen står at olien skal være VW 500 00. Er det så i
 >>   praksis ligegyldigt hvilken olie man anvender, hvis den blot har den
 >>   godkendelse? (der er tilbud på 2 af den slags 10W/40 i Bilka i denne
 >>   uge).
 > 
 > Ja - fuldstændigt.
 >  
 >> Er der stumper man "plejer" at bruge i forbindelse med et olieskift.
 >> Eller er det nok bare at have noget olie og et nyt filter klar?
 > 
 > Som andre skriver, pakningsringe og evt en oliefiltertang, hvis filteret
 > ikke er til at få af.
 Jeg kan iøvrigt varme anbefale denne:
 http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=82503
... som har reddet min mås MANGE gange. Dertil kommer at den ofte er 
 meget nemmere at komme til med, end en typisk oliefiltertang.
 mvh Søren
 > 
 > 1996 Golf er en Golf III. Så der sidder filteret så vidt jeg husker lige
 > foran på motoren.....og er til at komme til.
 > 
 > 
 > 
 > 
 > Klaus
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |