Courier pop3 login problem
Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 12:57

Hej

Jeg har en Debian 4 boks kørende med courier pop3/imap service samt Atmail
ovenpå.

Alt virker som sådan ok, men fra én enkelt fjernlokation virker pop3 login
ikke altid. Fjernklienterne kører Outlook 2007/Vista og når deres pop3 login
ikke virker får de fejlen "0x800CC0F". Dette kan ske op til flere gange i
døgnet og andre gange kører det upåklageligt i flere dage indtil samme
problem opstår. Det skal siges, at når Outlook ikke vil tømme via pop3 med
ovenstående fejl virker imap og webmail upåklageligt fra selv samme pc med
samme login konto til mailserveren.

Mail.log viser intet fra denne fjernklient når problemet opstår, men der er
masser af logs når pop3 virker. Altså jeg kan se der tømmes via pop3. En
wireshark viser at tcp sessionen afsluttes lige med det samme efter en 3-way
handshake med en TCP-FIN fra mailserveren når ovenstående problem opstår. Og
derfor melder Outlook selvfølgelig fejl.

Er det muligt at få courier til at logge mere? Nogen ide´er hvorfor
mailserveren sender et FIN (afslut session) lige med det samme periodisk til
lige netop kun denne fjernlokation?

Det skal siges at der er 6 maskiner på fjernlokationen og alle får samme
fejl, når det ikke virker.

Mvh
Robert Vilhelmsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-10-08 14:11

Robert Vilhelmsen wrote:

> Det skal siges at der er 6 maskiner på fjernlokationen og alle får samme
> fejl, når det ikke virker.

Jeg har googlet lidt på fejlmeddelesen og der kan være
firewall-problemer som årsag til det. Hvordan er de 6 maskiner koblet
til omverden?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-08 14:18

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har googlet lidt på fejlmeddelesen og der kan være
> firewall-problemer som årsag til det. Hvordan er de 6 maskiner koblet
> til omverden?

Det troede jeg også oprindeligt. Fjernlokationen har en Dlink (kan ikke
huske hvilken model) firewall på en simpel tdc ADSL linie. Jeg skifttede
denne til en Zyxel Zywall 2 men problemet er stadig det samme. Jeg har
deaktiveret Vista´s tcp autotuning (mht. windows size) men det har heller
ikke afhjulpet problemet.

Jeg tror ikke problemet ligger i min ende, da alle andre kører uden
problemer. Men jo - min første tanke var også at det kunne være at firewall
problem.

Robert

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-10-08 14:47

Robert Vilhelmsen wrote:

> huske hvilken model) firewall på en simpel tdc ADSL linie. Jeg skifttede

Firewall eller blot en NAT-router?

Hvor simpel er denne TDC ADSL-linie?

Jesper Poulsen

Fra : Robert Vilhelmsen

Dato : 07-10-08 18:27

Den Tue, 07 Oct 2008 15:47:06 +0200 skrev Jesper Poulsen:

> Firewall eller blot en NAT-router?
>
> Hvor simpel er denne TDC ADSL-linie?

NAT router. TDC BB professionel 4Mbit.
Det skal siges at problemet ikke er der op mod andre pop3 servere og
netop derfor ville jeg gerne have noget mere logning på courier delen.

Med fuld debug logning på min egen firewall er der intet usædvanligt at
bemærke. Alt ser normalt ud. Har også andre Vista fjernklienter der kører
uden problemer.

Robert

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 15:36

"Robert Vilhelmsen" <robert[at]rovi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3-way handshake med en TCP-FIN fra mailserveren når ovenstående problem
> opstår. Og derfor melder Outlook selvfølgelig fejl.

Problemet er der stadig lidt on and off. Stadig kun fra den samme bestemte
fjern IP.
Har dog konstateret at en genstart af courier-pop på serveren får pop3
forbindelsen til at virke igen.

Nogen som har en ide om hvorfor courier pop3 periodisk afslutter en session
lige efter 3-way handshake med en FIN uden nogen form for logging og kun fra
én bestemt ip adresse?

Robert