Pasteurisering af æg
Fra : Per Koch

Dato : 05-10-08 09:45

Hej

Mon der er en ægspert, der ved, om man selv kan pasteurisere sine æg fra
egne høns?

Jeg har læst, at producenterne varmebehandler udslåede æg - men åbenbart
uden at ægget stivner.

Andre steder kan jeg se, at nogle mener, at æggene blot skal have et varmt
bad nogle få sekunder - men er det sikkert nok?
Ja - for kan der ikke være salmonella inden i ægget?

Så hvordan gøres det mon i praksis, og hvilke krav er der til
temperaturen... ?

mvh Per

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 05-10-08 10:30

www.JustFuckingGoogleIt.com

http://culinaryarts.about.com/od/eggsdairy/ht/pasteurize_eggs.htm

Fra : Per Koch

Dato : 05-10-08 11:55

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i en meddelelse
> "Per Koch" <pk@perkoch.dk> skrev i meddelelsen

Tak for svaret.

> www.JustFuckingGoogleIt.com
Ja, OK - brugte også google - men dog kun med danske søgeord.

> http://culinaryarts.about.com/od/eggsdairy/ht/pasteurize_eggs.htm
Ja, det ser da ud til at være en nem metode.
Gad vide, om den lemon juice har et formål - udover lige det kulinariske...

Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-08 08:29

"Brian Axelgaard" <brianaxelgaard@GOOGLEmail.com> skrev i meddelelsen
> "Per Koch" <pk@perkoch.dk> skrev i meddelelsen

Hvis ikke medier og eksperter var hysteriske med strålefare, ville ethver
køleskab sælges md en blybox med en coboltisop og med den kunne man
sterilisee og pasterurisere langt bedre end med varme

USAs brug af abombe tjente EET FORMÅL nemlig at skabe en angstneurose

Fra : Ulvir

Dato : 03-11-08 09:09

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis ikke medier og eksperter var hysteriske med strålefare, ville ethver
> køleskab sælges md en blybox med en coboltisop og med den kunne man
> sterilisee og pasterurisere langt bedre end med varme

Stråle behandling med et cobolt isotop pastueriserer ikke noget som helst,
du. Pastuerisering er en hurtig opvarmning og nedkøling, der slår mange
(dog langt fra alle) bakterier ihjel.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-08 13:19

"Ulvir" <bonzodoodog@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> du. Pastuerisering er en hurtig opvarmning og nedkøling, der slår mange

Det dræber mikrober og i ulande hvor køleskabe er mangelvare kan megen mad
undgå at blive smid ud hvis bestråling

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-11-08 04:27

> Det dræber mikrober og i ulande hvor køleskabe er mangelvare kan megen mad
> undgå at blive smid ud hvis bestråling

Nu hører jeg til de få, der mener, at forbud mod bestråling af døde
fødevarer er nonsens.

Men at have en CoboltIsotop i mit køleskab er nok lige at strække den.
Man skulle jo nødig selv ha en dosis.

Men beståling af fødevarer solidt emballeret kunne gi billig mad i 3. lande
og yderst billig discount hos os - uden at kompromittere fødevarekvaliteten.
Uheldige bakteriestammer vil også gå til grunde ved bestråling.
Jeg mener det er bedre at bestråle end at lade fødevarer gå til grunde pga
forrådnelse.

I stort omfang æder vi alligevel industriaffald i form af discountpålæg og
lign.
Men jeg vil nok foretrække selv ikke at skulle arbejde klods op af
strålekanonen

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 05-11-08 05:09

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> lign.
> Men jeg vil nok foretrække selv ikke at skulle arbejde klods op af

Midt i en mursten af bly er kobolt bag vindue
Når du ikke vender vindue mod dig, får dui nul dosis.
I køleskabsbund lagres strålekilde vendt væk
Når dui får jordbær i hus, så lægges mujrstenen over med vindu nedad

Fra : mr

Dato : 03-11-08 18:43

> [...]
> sterilisee og pasterurisere langt bedre end med varme
>
> USAs brug af abombe tjente EET FORMÅL nemlig at skabe en angstneurose

Bo, kloge gamle Bo, forklar lige hvordan man pasteuriserer med kobolt?