Problemer med upload på TDC ADSL?
Fra : René Schmidt

Dato : 24-07-01 14:42

Jeg ville høre om der var andre, som havde oplevet problemer med deres
upload hastighed på deres ADSL linie?? Når jeg uploader sker det kun med ca.
18 kb/s...det er fuldstændig uacceptabelt på en 1024/256. Jeg kører W2K med
SP2 og har ikke problemer med min download...kun uploaden...Håber der er
nogen som kan hjælpe da det er lidt spild af penge.

Mvh

René Schmidt

Fra : SirEL

Dato : 24-07-01 15:05

jeg har samme linie og jeg har oxo kun 18kb/s

// SirEL

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-07-01 15:09

"SirEL" <SirEL@wallin123.dk> wrote in message

> jeg har samme linie og jeg har oxo kun 18kb/s

Nu snakker i ikke om, hvilken slags ADSL forbindelse I har...

Men tag dog og følg med i news:tele.internet.adsl

Der er gode nyheder, med en firmware opgradering. Hvis I har Netexpress 2

Fra : Nicolai Schlenzig

Dato : 24-07-01 15:13

Jeg har ingen problemer med min upload. Jeg har selv en 1024/256
BB|ADSL. Jeg kan uploade med godt 30 kbs, men hvis jeg gør dette
falder min maximum download til 40-60 kbs. Denne situation er næsten
endnu værre - hvis du spørger mig.

Jeg ved ikke hvad der forsager dette, men jeg har på fornemmelsen at
det kan være noget med duplex/simplex på enten modem eller
netkort-siden. Mit modem sidder i min switch indtil videre. Denne er
10/100 full duplex så her skulle ikke være noget der forringer
kvaliteten. Men fra switchen går trækker jeg en kabel til min FreeBSD
box til en 3com 10mbit nic der kører simplex (Jeg kan sgu ikke finde
ud af at enable full duplex når jeg også skal have dhcp - så jeg
glæder mig lidt til fast ip).

Dette kan måske gøre noget ved hastigheden, men det ser lidt underligt
ud at et 10mbit nic ikke kan "følge med" til at smide henholdsvis 110
kbs ind og 30 kbs ud på samme tid.

Det skal også lige nævnes at jeg kører et 10.net internt (ren 100
mbit) over natd på boxen, samt ipfw - men disse er uden restriktioner
for tiden - indtil jeg får mit faste IP.

Min primærer arbejdsstation er som René's en Win2k SP2, og jeg kan
hente med 106-110 kbs - eller sende 30-32 kbs - men ikke på samme tid
som sagt :(

Dette var vist både lidt svar til dig, men også en del nye til denne
group :)

// Nicolai

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-01 16:36

"Nicolai Schlenzig" <Nicolai.Schlenzig@dxd.ericsson.se> skrev i en
meddelelse news:3b5d7f86.23893887@news.ericsson.se...
> Jeg har ingen problemer med min upload. Jeg har selv en 1024/256
> falder min maximum download til 40-60 kbs. Denne situation er næsten
> endnu værre - hvis du spørger mig.
> Jeg ved ikke hvad der forsager dette

TCP

> (Jeg kan sgu ikke finde
> ud af at enable full duplex når jeg også skal have dhcp - så jeg
> glæder mig lidt til fast ip).

Du skal stadig køre DHCP

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Nicolai Schlenzig

Dato : 24-07-01 16:50

On Tue, 24 Jul 2001 17:35:34 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

>TCP

Skulle det være TCP-stakken (i FreeBSD for mit vedkommende) der ikke
kan håndtere/performe "full duplex" (lidt misbrug af begrebet - men
ok). Men det lyder sgu utroligt... Eller er det hardwaremæssigt du
mener (modemet måske)?

>Du skal stadig køre DHCP
Er dette også grunden til at jeg, åbenbart, ikke kan få lavet reverse
lookup på min ellers faste IP - som jeg har bestilt. For jeg agter
ikke at have "ip428.hrnxx1.dhcp-adsl.tele.dk" (eller hvad det lige er)
længere end højest nødvendigt! :)

Er det så muligt at få en købt IP klasse (16 stk. eller whatever) til
at "pege" på mit modem? Det må blive alternativet...

// Nicolai

Fra : Dann Pedersen

Dato : 24-07-01 17:27

"Nicolai Schlenzig" <Nicolai.Schlenzig@dxd.ericsson.se> skrev i en
meddelelse news:3b5d96ee.29885773@news.ericsson.se...

> [...]
> kan håndtere/performe "full duplex" (lidt misbrug af begrebet - men
> ok). Men det lyder sgu utroligt... Eller er det hardwaremæssigt du

Nej - det er selve TCP _protokollen_ der gør det. Det bedste link jeg lige
kan finde er punkt nummer 9 på:

http://www.dslreports.com/speed

> Er dette også grunden til at jeg, åbenbart, ikke kan få lavet reverse
> lookup på min ellers faste IP - som jeg har bestilt.

Du køber ikke IP adressen, men du køber retten til at have den samme IP
adresse hver gang du er på nettet. Derfor skal den stadig ligge hos
*.tele.dk i et reverse DNS lookup. Der vil også være en del problemer med
diverse services, der netop benytter reverse DNS for at tjekke at du er
kunde hos TDC.

> For jeg agter
> ikke at have "ip428.hrnxx1.dhcp-adsl.tele.dk" (eller hvad det lige er)
> længere end højest nødvendigt! :)

Beklager, men det er ikke muligt på BB|ADSL

> Er det så muligt at få en købt IP klasse (16 stk. eller whatever) til
> at "pege" på mit modem? Det må blive alternativet...

Nej

Dann Pedersen

(se eventuelt http://dape.dk/news/sig.html )

Fra : Nicolai Schlenzig

Dato : 24-07-01 19:00

On Tue, 24 Jul 2001 18:26:37 +0200, "Dann Pedersen"
<dann_pedersen@canwetalk.com> wrote:

>Nej - det er selve TCP _protokollen_ der gør det. Det bedste link jeg lige
>kan finde er punkt nummer 9 på:
>
>http://www.dslreports.com/speed
OK - tak for det. Jeg vidste godt at download krævede kontroldata i
den anden retning. Men at det var så meget var jeg ikke klar over.

> [...]
>*.tele.dk i et reverse DNS lookup. Der vil også være en del problemer med
>diverse services, der netop benytter reverse DNS for at tjekke at du er
Hmm... jeg ser hvad du mener. Det var bare ikke hvad jeg fik at vide
hos BB|Kundeservice. Jeg spurgte direkte om det IP-nummer jeg blev
tildelt ville fremgå af/i min abbonement, og om mit navn derved blev
knyttet til dette IP-nummer. Svaret har hertil "klart ja!".

>Beklager, men det er ikke muligt på BB|ADSL
Det er lidt surt. Så kan man have nok så mange domains med forward
lookup, men det mister bare troværdigheden når den reverse står på
tele.dk domæne :(

>Nej
Det er vel muligt at købe IP-numre. Det kender jeg da flere der har -
via deres arbejdsplads dog - men det virker uden problemer.

Hvis jeg havde Pro Access kunne det vel "let" lade sig gøre. Det er
vel nærmest en del af "pakken". Og så vidt jeg ved kan privatpersoner
godt få Pro Access... så jeg kan ikke lige se hvad der skulle holde
BB-kunder tilbage fra at få denne service. Andet end TDC's til tider
meget underlige politikker... men det må jeg jo så tage op med dem.

Men tak for svar :)

PS: Dette indlæg er nok blevet lidt påvirket af både: Martin Højriis
Kristensen og Jesper Skriver's indlæg vedr. samme emne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-01 19:25

"Nicolai Schlenzig" <Nicolai.Schlenzig@dxd.ericsson.se> skrev i en
meddelelse news:3b5db450.37408160@news.ericsson.se...
> Jeg spurgte direkte om det IP-nummer jeg blev
> tildelt ville fremgå af/i min abbonement, og om mit navn derved blev
> knyttet til dette IP-nummer. Svaret har hertil "klart ja!".

Dit navn er knyttet til IP-nummeret i TDC's systemer

> Det er vel muligt at købe IP-numre. Det kender jeg da flere der har -
> via deres arbejdsplads dog - men det virker uden problemer.

Man "køber" ikke IP-numre

> [...]
> godt få Pro Access... så jeg kan ikke lige se hvad der skulle holde
> BB-kunder tilbage fra at få denne service.

Der er ingen grund til at have to helt ens produkter

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-01 18:05

> [...]
> Er dette også grunden til at jeg, åbenbart, ikke kan få lavet reverse
> lookup på min ellers faste IP - som jeg har bestilt.

Nej, DHCP har ikke umiddelbart noget med reverse dns at gøre
Det er en ren politisk beslutning

> For jeg agter
> ikke at have "ip428.hrnxx1.dhcp-adsl.tele.dk" (eller hvad det lige er)
> længere end højest nødvendigt! :)

Så må du finde et andet produkt end BB|ADSL

> Er det så muligt at få en købt IP klasse (16 stk. eller whatever) til
> at "pege" på mit modem? Det må blive alternativet...

købe ip-klasse?
Du kan få et produkt (P@ ADSL LINK) hvor du kan få routet klasser, men du
skal selv søge hos RIPE, og under alle omstændigheder bliver det kun
PI-space.
Jeg mener at en /29 (8 adresser) er det mindste hvor reverse DNS ændringer
er muligt

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-07-01 18:13

On Tue, 24 Jul 2001 19:04:44 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
>Du kan få et produkt (P@ ADSL LINK) hvor du kan få routet klasser, men du
>skal selv søge hos RIPE, og under alle omstændigheder bliver det kun

Slut brugere kan ikke søge om adresser hos RIPE, det kan man være
et registry for at gøre, desuden tildeles normalt ikke PI
adresser, medmindre man har meget gode grunde, da disse ikka kan
forventes at blive routet på Internet.

>Jeg mener at en /29 (8 adresser) er det mindste hvor reverse DNS ændringer
>er muligt

Udelukkende en politisk/produkt mæssig beslutning.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 24-07-01 18:40

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Slut brugere kan ikke søge om adresser hos RIPE, det kan man være
> et registry for at gøre, desuden tildeles normalt ikke PI

Jeg ved det. Jeg vrøvlede voldsomt.
"PA-space og man søger om det, man køber ikke" var hvad jeg ville sige

> Udelukkende en politisk/produkt mæssig beslutning.

politisk/produktmæssigt muligt, mente jeg

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Niels Callesøe

Dato : 25-07-01 04:05

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in

> politisk/produktmæssigt muligt, mente jeg

Nu skal jeg ikke gøre mig *alt* for klog på hvad der sælges pt. men så
vidt jeg husker kan man hvist godt få lavet reverse på en basic P@ Link
løsning, i hvert fald så fremt TDC har primær NS for domænet. Måske
oven i købet for en Stnd. P@, igen med samme forbehold.

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Kenneth Ahn Jensen

Dato : 24-07-01 17:04

Nicolai Schlenzig wrote:

> Jeg har ingen problemer med min upload. Jeg har selv en 1024/256
> falder min maximum download til 40-60 kbs. Denne situation er næsten
> endnu værre - hvis du spørger mig.

Den har jeg også hørt, dog fra en Orange Mobilix kunde. Noget med at når han
hentede filer med Napster og andre begyndte at hente fra ham, så måtte de deles
om båndbredden. Hans download faldt svarende til uploadhastigheden... Jeg
gættede på at det måtte være USB forbindelsen til modemmet, som er en seriel
forbindelse, og derfor godt kunne være halv duplex, men hvis det også sker med
router/netkort, så er lidt af det smarte ved en symmetrisk forbindelse gået
fløjten IMHO.

Kan det være korrekt, eller er det er opsætningsproblem?

Mvh
Kenneth

Fra : René Schmidt

Dato : 24-07-01 15:22

Jeg kan ikke komme ind på den newsgroup?? tele.internet.adsl......der kommer
bare gamle beskeder frem...den bliver ikke opdateret.....Hvad kan jeg gøre??

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-07-01 15:42

> Jeg kan ikke komme ind på den newsgroup?? tele.internet.adsl......der
kommer
> bare gamle beskeder frem...den bliver ikke opdateret.....Hvad kan jeg
gøre??

For det første skal du lærer at svare til den rigtige person som du vil
svarer til...

Slet den, find din outlookmappe, og slet tele.internet.adsl og tilføj den
igen

Fra : CR

Dato : 25-07-01 00:11

Synes at vi kom lidt væk fra emnet, jeg "lider" under samme problem som
andre, med at hvis der uploades fra min maskine, så falder download
hastigheden. Hvis det er et konfigurationsproblem, så ville jeg da gerne
høre om en workaround. Hvis der ikke er nogen løsning, Så har de da vist
solgt noget som ikke helt stemmer overens med sandheden.

CR
PS: er selv Mobilix/Orange kunde, men dette gælder også for TeleDk kunder,
har en kammarat hvor samme problem gør sig gældende.

Fra : Cubus

Dato : 25-07-01 12:14

> [...]
> høre om en workaround. Hvis der ikke er nogen løsning, Så har de da vist
> solgt noget som ikke helt stemmer overens med sandheden.

Prøv at følge rådene ang. MTU og DefaultRcvWindow her:

http://home19.inet.tele.dk/larsjust/netexpres.html#98

Hjalp gevaldigt da jeg prøvede det på et tidspunkt.

--
Cubus

Fra : CR

Dato : 25-07-01 13:36