Crom som er blevet blå
Fra : Per Christiansen

Dato : 05-10-08 14:35

Crom som er blevet blå, kan man polere det blankt igen.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 05-10-08 14:57

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Crom som er blevet blå, kan man polere det blankt igen.
Hvis du mener en udstødning, der er misfarvet blå af varmen, så er jeg
bange for, at den aldrig bliver blank- krom- metalfarvet.
;-(
Michael D

Fra : Per Christiansen

Dato : 05-10-08 15:32

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du mener en udstødning, der er misfarvet blå af varmen, så er jeg
> bange for, at den aldrig bliver blank- krom- metalfarvet.

Ja det er en udstødning

Fra : Tau

Dato : 05-10-08 19:39

> [...]
> Hvis du mener en udstødning, der er misfarvet blå af varmen, så er jeg
> bange for, at den aldrig bliver blank- krom- metalfarvet.

----------------------------------->
Crom er blå

Vh
Poul>

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-10-08 17:13

Per Christiansen skrev:
> Crom som er blevet blå, kan man polere det blankt igen.

Ja. Der findes noget der kan købes hos mc-forhandlere. Jeg har med
succes brugt det som malere bruger til at polere biler med når de har
været henne og lave reparationer. Det hedder Ferecla G3 eller G6.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Per Christiansen

Dato : 05-10-08 17:47

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Der findes noget der kan købes hos mc-forhandlere. Jeg har med succes
> brugt det som malere bruger til at polere biler med når de har været henne
> og lave reparationer. Det hedder Ferecla G3 eller G6.

Ok men man skal vel også passe på ikke og polere igennem cromen.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-10-08 18:04

Per Christiansen skrev:
> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Ok men man skal vel også passe på ikke og polere igennem cromen.

Gnub du bare løs. Chrom er knald hårdt, i modsætning til nikkel som
man brugte i gamle dage. Og der er ikke chromen der er blevet blå i den
forstand. Der er en resultatet af en kemisk proces. På min gamle BMW
kunne jeg køre så rørene lyste mørkerøde om natten. I dagslys var de
både gule og blå. Lidt knofedt så var de som nye igen. Fordelen med
Ferecla er at der ikke er noget konserverende som kan brænde sig fast
som hvis der f.eks havde været silikone i. Derfor kan man også male på
noget der har fået en behandling.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Tau

Dato : 05-10-08 19:46

> [...]
> man brugte i gamle dage. Og der er ikke chromen der er blevet blå i den
> forstand. Der er en resultatet af en kemisk proces.

I gamle dage lagde man altid et lag chrom uden på nikkel og igen nikkel uden
på kobber.
Det skyldes at chrom ikke kunne binde direkte på jern.
ved at bruge disse 3 processer i den rigtige rækkefølge, fik man et stærk og
modstandygtig overflade.
Chromvædsken er blå i grundfave og nikkel lidt mere rød/gul i det, niklen
var ikke velegnet til udvendige overflader, da det ikke var så stærkt som
chrom.
Niklen kunne laves i en mat (år 1950) og senere kom den i en blank udgave
som ikke skulle pudset op.

vh
Poul
Søn af en forkromer

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-10-08 23:25

Tau skrev:

> I gamle dage lagde man altid et lag chrom uden på nikkel og igen nikkel uden
> på kobber.

Ja, men af hensyn til miljøet må man ikke bruge kobber mere. Siger dem
der forkromer. Det var eller godt at lægge et tykt lag på så der bar
noget at slibe af inden der skulle poleres.

> Det skyldes at chrom ikke kunne binde direkte på jern.
> ved at bruge disse 3 processer i den rigtige rækkefølge, fik man et stærk og
> modstandygtig overflade.

Englænderne holdt ved det i mange år efter andre var holdt op. Derfor
ser man også kromen på engelske biler står pænere end på andre.

> Chromvædsken er blå i grundfave

Har den ikke snarere en blå-grøn farve?.

> og nikkel lidt mere rød/gul i det, niklen
> var ikke velegnet til udvendige overflader, da det ikke var så stærkt som
> chrom.

Ser man gamle køretøjer, hvor der er brugt nikkel, så ser man også tit
at man har pudset igennem.

> vh
> Poul
> Søn af en forkromer

Ok, så har du set det indefra. Min svoger arbejdede en kort tid sådan et
sted. Det var ikke godt for helbredet. Ser man de populære udsendelser
fra Discovery hvor de bygger motorcykler og biler, så ser man at de
stadig bruger kobber der. Det er kun os andre der ikke må bruge det mere.

--
MVH

Ib Jakobsen