Meget grundig test kørsel hos MP Motorcykl~
Fra : Thomas K.

Dato : 05-10-08 13:07

MP Motorcykler i ferietider...

Min far som er bosiddende i Svendborg indleverer sin motorcykel til
reparation hos MP Motorcykler i Odense. Speedometeret driller! Når han kører
ture med MCklubben, kan han konstatere, at det ikke tæller helt korrekt
mere.

Som altid tanker han motorcyklen op, inden den bliver kørt på værksted. På
værkstedet i Odense oplyser han, at han først kan hente motorcyklen efter 14
dage, da han skal på ferie.

Hjemme fra ferie igen og maskinen skal hentes. På hjemturen fra Odense løber
den fuldstændig tør for brændstof, da han er nået halvvejs... Mærkeligt da
han jo havde tanket den helt op! Han ringer til MP Motorcykler som kommer og
hælder 8 liter benzin på.

Min far er MEGET pertentlig med sin motorcykel og alt bliver ført til
protokols. Benzinforbrug, service udgifter ALT bliver noteret.

Da han kommer hjem til Svendborg fører han brændstof forbruget ind i hans
benzinlogbog og kan konstatere at motorcyklen har kørt ca. 230 km, mens den
har været på værksted!!!

Motorcyklen går i gennemsnit 21,48 km på en liter benzin (egne målinger) -
så det er ikke svært at udregne, hvor langt den har kørt med de antal liter,
der er fyldt på den.

Via mail kontakter han straks MP Motorcykler, som blot melder tilbage, at de
har taget en del prøveture:

De måtte køre 40 km for at finde fejlen. Efter et forsøg på at udbedre
denne, kørte de igen en tur på 40 km.

Da speedometeret stadig ikke virkede, reparerede de det endnu engang og der
blev så kørt 100 km for at tjekke, at alt virkede. Værkstedet kan altså
redegøre for de 180 km... Der er dog stadig et stykke op til de 230 km.

Nå men hvad ved jeg om motorcykel reparationer ikke meget - men syntes bare
det er lige lovligt mange km.! Fik bare tanken at en mekaniker måske havde
lånt den i de 14 dage, hvor min far var på ferie...

/Thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-08 15:56

Thomas K. skrev:

> [...]
> syntes bare det er lige lovligt mange km.! Fik bare tanken at en
> mekaniker måske havde lånt den i de 14 dage, hvor min far var på

Lyder ikke godt.

Hvor mange timer havde de brugt til reparationen?

3 timer går vel alene til testkørslen?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Thomas K.

Dato : 05-10-08 17:17

> Lyder ikke godt.
>
> Hvor mange timer havde de brugt til reparationen?

> [...]

Det var garanti arbejde - så hvor mange timer der er brugt vides ikke.

/Thomas

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 05-10-08 17:27

"Thomas K." <sunsite@oesterbye.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bare det er lige lovligt mange km.! Fik bare tanken at en mekaniker
> måske havde lånt den i de 14 dage, hvor min far var på ferie...

Har du noget at have din "tanke" i?
Er der sket andet, end at det har kostet lidt mere brændstof end
beregnet?
Har din fars motorcykel lidt overlast?
Hvis du ærligt kan svare ja til et af ovenstående spørgsmål, skal du da
forfølge sagen.
Ellers ..drop det, glem det og nyd den dejlige motorcykel, med det
forhåbentligt rimeligt korrekt visende instrument.

--
Michael D

Fra : Thomas K.

Dato : 05-10-08 18:08

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas K." <sunsite@oesterbye.com> skrev i en meddelelse

> Har du noget at have din "tanke" i?

Ikke andet end jeg syntes det er mange test km. for at skifte en elektronisk
dims ved forhjulet.

> Er der sket andet, end at det har kostet lidt mere brændstof end beregnet?

Nej

> Har din fars motorcykel lidt overlast?

Ikke noget man kan se. Det er jo ikke til at vide hvordan den er blevet
kørt.

> [...]
> Ellers ..drop det, glem det og nyd den dejlige motorcykel, med det
> forhåbentligt rimeligt korrekt visende instrument.

Der bliver heller ikke gjort mere ved sagen - det er svært at bevise noget
som helst. Nu skal der bare nydes at det virker.

Havde bare brug for at komme af med det

Fra : Niels Bengaard

Dato : 05-10-08 17:31

> [...]
> bare det er lige lovligt mange km.! Fik bare tanken at en mekaniker måske
> havde lånt den i de 14 dage, hvor min far var på ferie...

Det er jo en periodisk fejl, så måske har en af mekanikerne kørt på den til
og fra arbejde til den blev udbedret og ca. 180 kontra 230 km, kan være hvor
og hvordan man kører der afgør den benzinøkonomi.
Det er mange km, men optræder fejlen først efter mange km, hvad kan
mekanikeren så gøre?

Bagefter er der jo ikke så meget at gøre ved det, andet end at glæde sig
over det nu forhåbentlig nu virker.
Hvis man mener man er blevet dårligt behandlet, må man køre et andet sted
hen fremover.

Mhv Niels

Fra : Thomas K.

Dato : 05-10-08 18:14

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> over det nu forhåbentlig nu virker.
> Hvis man mener man er blevet dårligt behandlet, må man køre et andet sted

Fejlen var ikke periodisk. Den var gal med visningen hele tiden.

Vi ser nu sagen som en dårlig oplevelse, og værkstedet vil selvfølgelig ikke
blive brugt igen.

Nu virker det hele og nu skal der bare nydes nogle gode køreture.

Havde bare brug for at komme af med det og dele oplevelsen med nogle andre.

Kunne/kan bare ikke forstå at det er nødvendigt med så mange km... Men sket
er sket...

/Thomas

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 05-10-08 21:08

Thomas K. wrote:

> Kunne/kan bare ikke forstå at det er nødvendigt med så mange km... Men
> sket er sket...

Nu ved jeg ikke hvordan man justere sådan en km-tæller, men det er vel noget
med at køre en tur som man ved er X km (evt målt med GPS under vejs), se
hvor mange km cyklen har talt, justere ud fra et 'kvalificeret bud', køre
turen igen, og se om det passer... genjustering om nødvendigt.

Har man en misvisning på fx 10%, og køre en tur på 5 km, er det kun 0,5 km
absolut afvigelse, man har at estimere fejlen på (incl de afvigerlser/fejl
der er i forbindelse med opmålingen af den reelle længde af ruten). Kører
man i stedet 40 km, så har man 4 km absolut afvigelse (og afvigelsen i
forbindelse med opmåling/gennemkørsel af ruten er formodentligt relativt
mindre). Så vær I bare glade for at værkstedet tog sig til til nogle
ordentlige kalibringsture ;)

Når det så er sagt, er jeg ikke imponeret over et værksted der sender en
kunde hjem med en tom tank! så det kan godt være i skal finde et andet
værksted til at justere tankmåleren :)

Mvh
Thomas

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : SB

Dato : 05-10-08 21:29

> [...]
> bare det er lige lovligt mange km.! Fik bare tanken at en mekaniker måske
> havde lånt den i de 14 dage, hvor min far var på ferie...

40 km for at finde en spedometerfejl?
tager ikke mig mange km at regne ud om det virker eller ej, og slet ikke med
en navigator sat på, hvad ikke tager mange sekunder at gøre
tænker bare på at jeg bor i udkanten af Århus, og det svarer til at trille
til Silkeborg for at finde ud af om det er okay, hvad sådan set er rimelig
langt for en simpel test

Søren