Exchange - hvad gør I?
Fra : Jan Birk

Dato : 06-10-08 14:24

Mit firma har i deres visdom indført exchange (mail/kalender).

Hvordan løser I det, med Linux på skrivebordet?

*) Jeg har sat Thunderbird (IMAP) og må/kan leve med en begrænset
funktionalitet.

*) Kalender har jeg ingen ide om, hvordan jeg skal klare.

*) Web access er noget OWA som tilsyneladende kræver Active-X. Når jeg
tilgår owa, kommer alle indbakkens foldere øvers. Da jeg har en del, er
det ulideligt at skulle scrolle hele tiden for at se mail'sne....

(Har kort prøvet med evolution, men den gik død i exchange connectoren
(owa))

Er helt grøn her. Nogen gode ide'er?

Pft

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-10-08 16:30

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 06-10-08 19:10

Jan Birk <jan.birk@ivalid.domain.null> wrote:

> Mit firma har i deres visdom indført exchange (mail/kalender).
> Hvordan løser I det, med Linux på skrivebordet?

Der findes et Exchange-plugin (eller hvad man nu skal kalde det) til
Evolution.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"He'll take you for all that you've got!"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-10-08 19:16

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-10-08 22:17

Jan Birk wrote:
> Mit firma har i deres visdom indført exchange (mail/kalender).
>
> Hvordan løser I det, med Linux på skrivebordet?

Har I ikke en IT-afdeling, der kan tage sig af det?
Hvis det er vigtigt for firmaet at du har en ordentlig desktop, så må de
vel komme og sætte den op.

Fra : Jan Birk

Dato : 07-10-08 10:27

> Har I ikke en IT-afdeling, der kan tage sig af det?
> Hvis det er vigtigt for firmaet at du har en ordentlig desktop, så må de
> vel komme og sætte den op.

Tjaa, sådan er det ikke, da virksomheden mener at Windows er bedst og
dermed ikke understøtter andet.

Jeg har bare andre behov end 99% af kollegaerne.

/Jan

Fra : Kjeld

Dato : 07-10-08 11:50

> Tjaa, sådan er det ikke, da virksomheden mener at Windows er bedst og
> dermed ikke understøtter andet.

Set fra IT afdelingens synspunkt giver det vel god mening til dels at vælge
Exchange men også kun at tilbyde Windows klient adgang til Exchange
serveren, da det mindsker supporten. Det behøver vel ikke betyde, at IT
afdellingen mener Windows er bedst.

> Jeg har bare andre behov end 99% af kollegaerne.

Og sat lidt på spidsen, hvorfor skulle IT afdelingen så supportere en
løsning som kun 1% af deres medarbejdere bruger?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-10-08 12:45

Kjeld wrote:

> [...]
>
> Og sat lidt på spidsen, hvorfor skulle IT afdelingen så supportere en
> løsning som kun 1% af deres medarbejdere bruger?

Nej selvfølgelig kan IT afdelingen ikke understøtte den løsning, eller
overhovedet vedligeholde den arbejdstation.
Jeg mener Jan Birk er ude på dypt vand når han har installeret et
'privat' OS. Det er ikke sikkert firmaet vil godkende det, hvis det opdages.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 07-10-08 15:59

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Jeg mener Jan Birk er ude på dypt vand når han har installeret et
> 'privat' OS. Det er ikke sikkert firmaet vil godkende det, hvis det opdages.

Men du gætter.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"If I could reach you, I would hurt you, Pinky." - Brain

Fra : Jan Birk

Dato : 07-10-08 16:05

> Men du gætter.

Ja, og gætter forkert.

Jeg er bare i mindre tal i virksomheden, og IT afdelingen har ikke
ressourcer til mine 'problemer'. (Det er fair nok og jeg er for det
meste selvhjulpen).

Derfor spørger jeg andre som 'kva gruppe navnet' måske er i samme
situation. Så ikke jeg skal bruge ressourcer på at opfinde den tallerken
som andre måske allerede har brugt tid og krudt på.

/Jan

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 07-10-08 15:37

> [...]

> situation. Så ikke jeg skal bruge ressourcer på at opfinde den tallerken
> som andre måske allerede har brugt tid og krudt på.

Jeg kan ikke huske om du har nævnt hvilken Linux du benytter, men i
Ubuntu skal du have fat i pakken evolution-exchange; med den installeret
kan du bruge Evolution til mail, kaldender og hvad den ellers kan. Den
kræver at OWA er aktiveret, men det virkede ikke som et problem i dit
tilfælde.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Yea, yea, yea... I'm shaking in my boots" - Garabaldi

Fra : Jan Birk

Dato : 08-10-08 07:41

> [...]
> kan du bruge Evolution til mail, kaldender og hvad den ellers kan. Den
> kræver at OWA er aktiveret, men det virkede ikke som et problem i dit

Jeg bruger IMAP (Thunderbird) og det fungerer tilfredsstillende.

Evolution understøtter ikke OWA (tror at exchange er 2007 men ved pt.
reelt ikke om det er mig eller ......).

IMAP understøtter heller ikke kalender funktionerne.

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-08 08:31

On Wed, 08 Oct 2008 08:41:02 +0200, Jan Birk
<jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

> Evolution understøtter ikke OWA (tror at exchange er 2007 men ved pt.
> reelt ikke om det er mig eller ......).

Hvad mener du med, at Evolution ikke understøtter OWA?

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jan Birk

Dato : 08-10-08 08:38

> Hvad mener du med, at Evolution ikke understøtter OWA?

At det ikke virker med min udgave af Evolution op mod den udgave der er
tilrådighed af OWA.

/Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-08 18:01

Den Wed, 08 Oct 2008 09:30:56 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> Hvad mener du med, at Evolution ikke understøtter OWA?

Han mener nok at outlook-connector'en - der ifølge flere virker
ved at parse OWA, fremfor at snakke MAPI - ikke understøtter den
version af OWA deres exchange kører med.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 08-10-08 08:31

Jan Birk wrote:
> [...]
> reelt ikke om det er mig eller ......).
>
> IMAP understøtter heller ikke kalender funktionerne.

Nej, klart - IMAP er ikke beregnet til kalender. (skønt nogen har prøvet).
Foreslå din server-leverandør at understøtte en tilsvarende åben
standard til det: CalDAV

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-10-08 16:24

Jan Birk skrev:

> Derfor spørger jeg andre som 'kva gruppe navnet' måske er i samme
> situation. Så ikke jeg skal bruge ressourcer på at opfinde den tallerken
> som andre måske allerede har brugt tid og krudt på.

Tjah, enten Outlook i en virtuel maskine (nok det bedste) eller
Webadgang til Exchange serveren. Så er du også ret sikker på at det
virker...

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-10-08 16:54

Jan Birk wrote:

> Ja, og gætter forkert.
>
> Jeg er bare i mindre tal i virksomheden, og IT afdelingen har ikke
> ressourcer til mine 'problemer'.

Så kan den flinke chef, der tog beslutningen om Exchange sikkert komme
forbi og lave nogle besværgelser :)

... ja... beklager, men jeg kan ikke lade være med at drille lidt. Hvis
et firma har brug for at deres medarbejder anvender et ikke-Windows
operativsystem til nogen af opgaverne og samtidig tager en ophøjet
PHB-beslutning om at basere deres infrastruktur på et udpræget
Windows-only system, ... tjae... så ligger de IMHO som de har redt.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-10-08 21:09

Jan Birk wrote:

> [...]
> situation. Så ikke jeg skal bruge ressourcer på at opfinde den tallerken
> som andre måske allerede har brugt tid og krudt på.

Det kan godt være at jeg gætter, men i mine øjne virker det absurd at et
firma skulle tolere at medarbejderne installerer uvedkommende software
på deres arbejdsstationer. Hvis firmaet trods alt ser gennem fingre, er
det da oplagt, at der ikke er resourcer til at løse evt. problemer.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-10-08 21:11

Jørgen Heesche wrote:
> Det kan godt være at jeg gætter, men i mine øjne virker det absurd at et
> firma skulle tolere at medarbejderne installerer uvedkommende software
> på deres arbejdsstationer.

Som Jan sagde, så var der ikke tale om "uvedkommende software".
Det virker mere absurd at de ikke inddrager alt "vedkommende"/nødvendigt
software i deres beslutninger, når de afsætter resourcer og tager
beslutninger.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-10-08 21:24

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
> på deres arbejdsstationer. Hvis firmaet trods alt ser gennem fingre, er
> det da oplagt, at der ikke er resourcer til at løse evt. problemer.

Som udvikler ville det være en ubærlig spændetrøje at skulle en større
bureaukratisk process igennem hvergang man skulle installere en
komponent eller et værktøj. Sådanne folk får så frie tøjer, men man
forventer så også at de stort set kan klare sig selv.

Jeg går ud fra det er cirka den situation vi snakker om her :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-08 07:55

On Tue, 07 Oct 2008 20:08:37 +0000, Jørgen Heesche
<heesche@webspeed.dk> wrote:

> Det kan godt være at jeg gætter, men i mine øjne virker det absurd
> at et firma skulle tolere at medarbejderne installerer uvedkommende
> software på deres arbejdsstationer.

Det er jo ikke 'uvedkommende software' for den pågældende bruger...

Det er ikke alle firmaer, der kører deres IT med lige fascistiske
regler. I det firma, hvor jeg arbejder, kører vi 'normalt' Windows XP
på Lenovo-bærbare, men der er folk, der hellere vil have Mac og andre,
der hellere vil køre Linux... Og så gør vi bare det.

Det er ikke absurd. Det er frihed under ansvar.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 08-10-08 16:23

> [...]

> på deres arbejdsstationer. Hvis firmaet trods alt ser gennem fingre, er
> det da oplagt, at der ikke er resourcer til at løse evt. problemer.

Det er sikkert dit verdensbillede. Jeg arbejder selv i en virksomhed
hvor det at jeg har valgt at køre Ubuntu som primær desktop ikke er
noget man har et problem med, det er bare ikke supporteret og er der
noget der ikke virker, så er det mit eget problem.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Who told you that?" Bashir "You did." O'Brien

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-10-08 18:35

Jørgen Heesche wrote:

> Det kan godt være at jeg gætter, men i mine øjne virker det absurd at et
> firma skulle tolere at medarbejderne installerer uvedkommende software

Hvad skulle problemet være i det?

Jesper Poulsen

Fra : Jan Birk

Dato : 07-10-08 16:02

> [...]
>
> Og sat lidt på spidsen, hvorfor skulle IT afdelingen så supportere en
> løsning som kun 1% af deres medarbejdere bruger?

Det er jo også det jeg skriver og derfor jeg spørger her i gruppen -
istedet for i IT afdelingen.....

Men, hvordan gør du, hvis du gør?

/Jan

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-10-08 11:51

Jan Birk wrote:

> Tjaa, sådan er det ikke, da virksomheden mener at Windows er bedst og
> dermed ikke understøtter andet.
>
> Jeg har bare andre behov end 99% af kollegaerne.

Men hvis det er også er virksomhedens behov (at du kan udføre dit
arbejde skal bruge et ordentligt system), så burde de jo få det til at
virke.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-10-08 17:55

Den Tue, 07 Oct 2008 12:51:01 +0200 skrev Peter Mogensen:

> Men hvis det er også er virksomhedens behov (at du kan udføre dit
> arbejde skal bruge et ordentligt system), så burde de jo få det til at
> virke.

Nu er jeg så ikke Jan, men jeg kunne nemt have siddet med samme
problem. Allerede den første dag da chefen så mig logge på PC'en,
spurgte min chef "har du ikke installeret Linux på den endnu". Og
vi kører altså også exchange.

Jo, det ville være "it-afdelingen"s problem at få det til at virke,
men gæt hvilken afdeling jeg sidder i...

Nu valgte jeg så bare at se det fra det synspunkt at de ting jeg
skal lave på Linux, kan jeg klare med Putty, så jeg har mere fidus
i at sidde med en XP-maskine. Det er ikke alle der kan nøjes med
Putty, og remote X er ikke nødvendigvis hurtigt nok, fx hvis der
er OpenGL involveret.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-10-08 19:01

Kent Friis wrote:
> [...]
> vi kører altså også exchange.
>
> Jo, det ville være "it-afdelingen"s problem at få det til at virke,
> men gæt hvilken afdeling jeg sidder i...

Nu ved jeg ikke hvorfor du har brug for Linux i en virksomhed, der har
låst sig fast med Windows, men enten så må din afdeling jo forsyne dig
med en dummy-windows, udelukkende til at kommunikere med, eller også så
må I jo forklare den praktiske konsekvens problemet til upstream
management, der tydeligvis må have taget beslutningen og foreligge dem
mulighederne.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-10-08 19:26

Den Tue, 07 Oct 2008 20:01:16 +0200 skrev Peter Mogensen:

> Nu ved jeg ikke hvorfor du har brug for Linux i en virksomhed, der har
> låst sig fast med Windows,

Halvdelen af serverne (cirka) kører Linux, og det er primært dem jeg
er ansat til at tage mig af. Herunder udvikling.

> men enten så må din afdeling jo forsyne dig
> med en dummy-windows, udelukkende til at kommunikere med,

Du overså lige den med at jeg så flest fordele i Windows+putty
fremfor Linux+outlook?

> eller også så
> må I jo forklare den praktiske konsekvens problemet til upstream
> management, der tydeligvis må have taget beslutningen og foreligge dem
> mulighederne.

Jeg tror ikke det er en beslutning man har "taget". Man er i tidernes
morgen started ud med en enkelt MS Small Business Server, med IIS og
Exchange, og selvom serverparken er vokset betragteligt, har den
ene SBS bare fået lov til at fortsætte arbejdet. Da man fik brug
for en kraftigere maskine har man nok heller ikke overvejet andre
muligheder, men bare fortsat med exchange på den nye domain controller.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-10-08 19:42

Kent Friis wrote:

> Halvdelen af serverne (cirka) kører Linux, og det er primært dem jeg
> er ansat til at tage mig af. Herunder udvikling.

Klart...
Grunden til at jeg fisker lidt er at jeg egentlig godt kunne tænke mig
at høre hvilket rationale folk, der har taget sådan en beslutning har og
hvordan de havde tænkt sig at den slags problemer skal løses.

> Du overså lige den med at jeg så flest fordele i Windows+putty
> fremfor Linux+outlook?

Nope... det så jeg godt. Makholms løsning med X på Windows er også en
mulighed. Men hvem administrerer Windows-maskinen?

> [...]
> for en kraftigere maskine har man nok heller ikke overvejet andre
> muligheder, men bare fortsat med exchange på den nye domain controller.

ok... men i Jans tilfælde var beslutningen jo "taget".

Fra : Kent Friis

Dato : 07-10-08 19:49

Den Tue, 07 Oct 2008 20:41:47 +0200 skrev Peter Mogensen:

> [...]
> at høre hvilket rationale folk, der har taget sådan en beslutning har og
> hvordan de havde tænkt sig at den slags problemer skal løses.

Hvis endelig der er tale om en beslutning, og ikke bare "mail=exchange",
så tror jeg ikke dem der tager beslutningen tænker på "os andre".
Det er enten Windows-admins (der mener at det er resten af verdens
opgave at tilpasse sig MS), eller en chef der overhovedet ikke
har forståelse for at folk kan have brug for anden end Outlook og
Powerpoint.

> Nope... det så jeg godt. Makholms løsning med X på Windows er også en
> mulighed. Men hvem administrerer Windows-maskinen?

De samme som administrerer andre Windows-maskiner, vel...

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-10-08 20:04

Kent Friis wrote:
> Hvis endelig der er tale om en beslutning, og ikke bare "mail=exchange",
> så tror jeg ikke dem der tager beslutningen tænker på "os andre".

Det skal de da heller ikke. De skal tænke på deres forretning. Halvdelen
af deres platform er jo ikke Windows - sagde du lige.
DSB har da forhåbentlig heller ikke chefer, der beslutter at de skal
standardisere kørestrømmen til 25kV over alt uden at de også overvejer
hvad de skal gøre med deres S-tog.

> [...]
> opgave at tilpasse sig MS), eller en chef der overhovedet ikke
> har forståelse for at folk kan have brug for anden end Outlook og

Er de folk så klar over at de samtidig baserer deres forretning på
ikke-Windows systemer og ansatte med ekspertice på de områder og brug
for at kunne arbejde i det miljø?

Fra : Kent Friis

Dato : 07-10-08 20:28

Den Tue, 07 Oct 2008 21:04:27 +0200 skrev Peter Mogensen:

> Det skal de da heller ikke. De skal tænke på deres forretning. Halvdelen
> af deres platform er jo ikke Windows - sagde du lige.

Halvdelen af serverne, sagde jeg. Serverne har ikke brug for at
læse mails.

> Er de folk så klar over at de samtidig baserer deres forretning på
> ikke-Windows systemer og ansatte med ekspertice på de områder og brug
> for at kunne arbejde i det miljø?

Du lyder næsten som om du tror folk i en ledelses-position har
mere end to hjerneceller

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 07-10-08 20:34

Kent Friis wrote:

> Halvdelen af serverne, sagde jeg. Serverne har ikke brug for at
> læse mails.

nej - det er jeg godt klar over, men hvis de ikke havde serverne, så
havde de heller ikke brug for nogen, der havde brug for ikke-Windows
maskiner til at arbejde med dem.

> Du lyder næsten som om du tror folk i en ledelses-position har
> mere end to hjerneceller

Gør jeg? ... det beklager jeg. Det er jo i direkte modstrid med Peters
princip (en anden Peter).

/Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-10-08 14:02

Peter Mogensen skrev:

> Har I ikke en IT-afdeling, der kan tage sig af det?
> Hvis det er vigtigt for firmaet at du har en ordentlig desktop, så må de
> vel komme og sætte den op.

Og vips kørte den Vista. Det var ikke noget pænt råd du kom med der!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-10-08 11:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Og vips kørte den Vista. Det var ikke noget pænt råd du kom med der!

Hvis det er vigtigt for firmaet at den kører Linux, så bliver det
interessant at høre IT-afdelingens forklaring på hvorfor de installerede
Vista på den.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-10-08 22:30

Peter Mogensen skrev:

> Hvis det er vigtigt for firmaet at den kører Linux, så bliver det
> interessant at høre IT-afdelingens forklaring på hvorfor de installerede
> Vista på den.

Det var ikke det der var præmisset lige før. Der blev sagt "ordentlig
desktop" og det skal man huske at nøje definere for at undgå det er det
der sker når den havner i IT-afdelingen.

Det ender nok bare med en Vista med VPC og så et "farveller" til maskinen.

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-10-08 12:06

Jan Birk <jan.birk@ivalid.domain.null> writes:

> Mit firma har i deres visdom indført exchange (mail/kalender).
>
> Hvordan løser I det, med Linux på skrivebordet?

Jeg løste problemet ved at have to maskiner stående og så have en
Xserver kørende i fullscreen under Microsoft Windows med hele min
X-session kørende over ssh til den anden maskine.

Virkede perfekt, da jeg lige vænnede mig til at kun skifte væk fra X11
når jeg virkelig mente det.

//Makholm

Fra : Jan Birk

Dato : 07-10-08 16:06

> [...]
> X-session kørende over ssh til den anden maskine.
>
> Virkede perfekt, da jeg lige vænnede mig til at kun skifte væk fra X11

Tak, det er bestemt en mulighed.

/Jan

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-10-08 16:27

On Mon, 06 Oct 2008 15:24:02 +0200, Jan Birk
<jan.birk@ivalid.domain.null> wrote:

> Mit firma har i deres visdom indført exchange (mail/kalender).
>
> Hvordan løser I det, med Linux på skrivebordet?

Jeg har i en periode brugt Evolution på Ubuntu, og det virkede ok med
Exchange. (At jeg så ikke synes, det er noget særlig godt mailprogram,
er en anden sag).

> *) Web access er noget OWA som tilsyneladende kræver Active-X.

OWA *kræver* ikke IE og Active-X, men det web-interface man får, hvis
man ikke kører det, er ikke særlig fremragende.

> (Har kort prøvet med evolution, men den gik død i exchange connectoren
> (owa))

Jeg mener ikke, jeg brugte OWA, da jeg kørte Evolution op mod
Exchange, men jeg kan godt se, at manualen (i dag?) siger, det er et
krav. Jeg er ellers næsten sikker på, jeg kørte det på RPC (altså som
Outlook)...

> Nogen gode ide'er?

Hvad med at køre Windows på en virtuel maskine? Alternativt kunne du
køre Windows på en fysisk maskine og så køre Outlook via fx VNC.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 07-10-08 16:34

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> Exchange, men jeg kan godt se, at manualen (i dag?) siger, det er et
> krav. Jeg er ellers næsten sikker på, jeg kørte det på RPC (altså som

Det har vist altid[tm] krævet OWA. Jeg sloges i hvert en del med
Exchange-adminerne om at få enabled OWA da jeg brugte Evolution tilbage
i 2001/2002.

Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"I think so, Brain, but culottes have a tendency to ride up so." Pinky

Fra : Martin Arendten

Dato : 07-10-08 19:58

On 2008-10-07, Allan Willems Joergensen <allan@nowhere.dk> wrote:

> Det har vist altid[tm] krævet OWA. Jeg sloges i hvert en del med
> Exchange-adminerne om at få enabled OWA da jeg brugte Evolution tilbage
> i 2001/2002.
>
> mvh
Mener jeg ogsaa det kraever.
Men, saa vidt jeg husker er OWA ogsaa altid slaaet til fra version 2003.

Jeg har praktisk samme situation paa mit arbejde.
Eller jeg har ikke. En kollega har.
Han har loest det ved at bruge Evolution og IMAP.
Og har han brug for nogle specifikke ting bruger han vores citrix loesning.
Nu er det ikke sikkert du har citrix, men mon ikke der er en maskine
du kan lave en RDP forbindelse til?

/Martin
--
Martin Arendtsen
------------------

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-10-08 17:27

> Tak, det er bestemt en mulighed.

Skal lige tilføjes at det var noget jeg begyndte med at gøre for syv år
siden og stoppede med for halvandet år siden. Der er ganske sikkert
sket meget på Exchange-integrationen siden og desuden har jeg det
'handicap' at jeg finder Evolution/Outlook noget nær et valg mellem
pest eller kolera.

Så mit sammenlignings grundlag er at alternativet var stort set
ikke-eksisterende og jeg iøvrigt ikke ville være meet lykkeligere ved
en Linux GUI-løsning.

Et andet alternativ af samme art er at have en semi-supporteret
Windows-boks kørende i en vmplayer.

//Makholm

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-10-08 19:31

On 07 Oct 2008 14:37:16 GMT, Allan wrote:

> Jeg kan ikke huske om du har nævnt hvilken Linux du benytter, men i
> Ubuntu skal du have fat i pakken evolution-exchange; med den installeret
> kan du bruge Evolution til mail, kaldender og hvad den ellers kan.

Er evolution-exchange blevet opdateret til at kunne snakke med Exchange
2007 endnu?

Det var den ikke sidst jeg prøvede.

Siden har jeg heldigvis fået adgang via IMAP - det virker fint for mig,
men kalenderen må jeg klare via Exchanges webinterface; det er til mit
brug tåleligt.

Mvh.

--
"It's such a sadness, that you think you've seen a Adam Sjøgren
film on your fucking telephone. Get real." asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-10-08 19:43

Peter Makholm wrote:

> Jeg løste problemet ved at have to maskiner stående og så have en
> Xserver kørende i fullscreen under Microsoft Windows med hele min
> X-session kørende over ssh til den anden maskine.

I disse elspare tider kunne man måske overveje at køre Windows og Linux
på samme maskine (med Windows X server)
<http://en.wikipedia.org/wiki/Andlinux>

--
Jesper Lund

Fra : Jan Birk

Dato : 08-10-08 07:52

Tak for alle svarene,

Det var ikke meningen at debatten skulle dreje sig om, hvad min
virksomhed gør og ikke gør.Jeg er sikker på, at mine chefer har truffet
en god og rigtig beslutning ud fra det grundlag de ny traffer
beslutninger på.

Når det er sagt, så tror jeg, at jeg kan konstaterer; at der ikke
rigtigt findes noget software - der ligger lige til højrebenet til at
løse mit mail _og_ kalender problem - fra/med min linux.

Jeg vil derfor forsøge at virtualiserer en Windows på min
arbejdsstation. Hvis ikke det virker tilfredsstillende, må jeg jo bruge
det ekstra strøm og sætte endnu en PC op.

Men endnu engang, tak for alle indlæggene.

/Jan

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 08-10-08 08:28

On Wed, 08 Oct 2008 08:51:52 +0200
> [...]

> rigtigt findes noget software - der ligger lige til højrebenet til at
> løse mit mail _og_ kalender problem - fra/med min linux.

jo.
installer windows (XP eller nyere) + outlook i virtualbox
gør den virtuelle maskine tilgængelig via RDP
brug seamlessrdpshell sammen med rdesktop -A -s

start f.eks din vm med :
<code>
VBoxVRDP -v on --startvm vm-navn
</code>

outlook :
<code>
jag@jag$ echo ; cat bin/outlook | grep -v ^#\ ; echo

#!/bin/sh
#set -xv

LANG=C rdesktop -d $(grep workgroup /etc/samba/smb.conf | grep -v ^# |
awk '{print $NF}') -k da -C -K -z -N -a 16 -x m -r sound:off
-u${USER}@thrane.tt.ad -p - -A -s
"h:\bin\seamlessrdp\seamlessrdpshell.exe C:\Program Files\Microsoft
Office\OFFICE11\OUTLOOK.EXE" jag-vbox-xp

jag@jag$
</code>

desuden har jeg glæde af lightning addon'et til thunderbird/icedove
samt "Provider for Google Calendar" addon'et

så åkan min imap-klient "forstå" andres kalender-invitationer, og jeg
kan sende invitationer og be-/af-kræftelser, som folks outlook kan
forstå (det sidste altså at outlook kan forstå tilbagemeldingerne) med
lightning 0.9)
nåt det så er vigtigt, at folk kan "se i min exchange-kalender" at jeg
er/ikke er tilgængelig, opretter jeg samme event vha outlook i
seamlessrdpshell

men det jeg mest bruger outlook til er faktisk at
lave server-side-filtre, så jeg ikke "ser verden forskelligt" fra
forskellige (IMAP)mail-klienter på forskellige pc'er ...

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 08-10-08 10:17

On Wed, 08 Oct 2008 10:35:28 +0200
Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote:

> Det var det jeg mente med:
>
> "Jeg vil derfor forsøge at virtualiserer ........"

ok. jeg læste det som om du ville køre en hel virtuel maskine i et
(X-)vindue eller fuldskærms og ikke en windows-applikation i et
(X-)vindue

> Men nu vi har gang i VirtualBox (2.0.2), hvordan har du håndteret IP
> adresserne?

jeg tror ikke jeg forstår spørgsmålet...

> Har forsøgt lavet en bro/tap mm. i hosten (Ubuntu). Men får det ikke
> til at spille i Vbox og gæsten (W2003)....

de eneste grunde til at lave en bro, og ikke bruge nat, jeg kan komme i
tanke om, er hvis man vil pxe-boote sin vm på
det fysiske netværk, som hosten er forbundet på, eller hvis man vil
drive en server, der skal være tilgængelig for andre, i sin vm.

anyhow, jeg har sat bridging op sådan her :

/etc/network/interfaces :

allow-hotplug br0
auto br0
iface br0 inet dhcp
   hostname hostname.dnsdomain
   bridge_ports eth0
   post-up /sbin/ifconfig br0 txqueuelen 1000
   post-up /sbin/ifconfig eth0 mtu 9000
   post-up /sbin/ifconfig br0 mtu 9000

fra min root history :

371 VBoxAddIF vbox0 <username> br0
375 /etc/init.d/vboxnet status
376 /etc/init.d/vboxnet restart

udev specifikt :

jag# cat /etc/udev/rules.d/60-vboxdrv.rules
KERNEL=="vboxdrv", NAME="vboxdrv", OWNER="root", GROUP="vboxusers",
MODE="0660"

jag# getent group vboxusers
vboxusers:x:118:root,jag
jag#

hvis man ændrer/tilføjer en regel til udev, skal man lige genstarte udev
hvis man tilføjer sig selv til en gruppe, skal man have en _ny_ shell
at starte virtualbox fra (log ud af X / ind igen eller ssh
-XYtcblowfish $(uname -n) )

- og ja, jeg bruger ikke "ssh localhost", fordi jeg færdes på _mange_
systemer med samme home nfs-mountet, og jeg gider ikke sætte ssh til
ikke at checke sshd's public-key for localhost
(NoHostAuthenticationForLocalhost=yes under Host localhost
i ~/.ssh/config), da jeg gerne vil alarmeres _når_ det er på sin
plads...

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 09-10-08 01:05

On Wed, 08 Oct 2008 22:57:16 +0200
Jan Birk <jan.birk@ivalid.domain.null> wrote:

> OK, jeg har nok ikke forstået konceptet. Men når jeg NAT'er i Vbox
> virker det fint fra gæsten og ud i verden men ikke den modsatte vej.

hvad er det du skal den modsatte vej ?
pxe-boote gæsten ?
drive en server på gæsten ?

> Hvad mangler jeg mon her?

hvis du vil kunne tilgå gæsten "udefra" ska den på et bridge-interface

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 12-10-08 21:14

On Sun, 12 Oct 2008 17:21:02 +0200
Jan Birk <jan.birk@ivalid.domain.null> wrote:

> Tilgå den via RDP fra nettet (tilfreds med at kunne det fra hosten) (så,
> ja en server)(ikke vcn-rpc .
Det kan jo relativt nemt løses med en enkelt regel i iptables
(rediriger 3389 indgående på hosten til gæsten (-j REDIRECT) )

> Egentligt vil jeg bare gerne kunne lave en rdesktop til gæsten... Men
> det er ikke lykkes mig.... (Det virker med VMware) men ikke med Xbox....

hvis du starter gæsten med

"
start f.eks din vm med :
<code>
VBoxVRDP -v on --startvm vm-navn
</code>
"

så har du da rdesktop til hosten ...
uanset ip-adresse eller overhovedet netværk hos gæsten

> Det er bøvlet med IP adresserne der ikke virker (for mig) Jeg har
> forsøgt mig med at lave broer og tunneler osv Hvis det virker for
> gæsten, holder det op med at virke for hosten og visa versus....

hvis du lige læser hjælpeteksten til VirtualBox og læser det jeg skrev om bridging tidliger i tråden, så mener jeg ikke det behøver være svært at få til at virke...

> Brugervenligt er det ikke....
Det synes jeg nu det var.
Faktisk væsentligt mere end jeg har syntes vmware var (altså specifikt netværks-mæssigt) gennem alle de år jeg har brugt det.

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 14-10-08 03:00

On Mon, 13 Oct 2008 15:27:16 +0200

> Jeg mener ikke, at jeg skrev at jeg ikke havde læst hjælpen.

Nej jeg kan godt se det var en uheldig formulering, men du er også nærtagende.
's/hvis du lige læser hjælpeteksten til VirtualBox/hvis du lige nærlæser hjælpeteksten til VirtualBox en gang til/'

> Blot at jeg ikke kunne få det til at virke.
Ærgerligt.