Jeg skal have opsat en musikcomputer
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 06-10-08 14:02

Jeg har en halvgammel bærbar, som jeg gerne vil bruge som musikafspiller
(mp3 og netradio).
Er der nogen, der har kendskab til noget software? Interfacet må gerne være
lidt lækkert at se på og så skal det kunne håndtere netradio og mp3'er.

Jeg påtænker at installere en eller anden version af Linux på computeren.

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-10-08 14:07

Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> Er der nogen, der har kendskab til noget software? Interfacet må gerne være
> lidt lækkert at se på og så skal det kunne håndtere netradio og mp3'er.

Linux MCE.

Jesper Poulsen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 06-10-08 13:33

Claus Skaarup (Arbejde) <claus@limfjordsteatret.fejl> wrote:

> Jeg påtænker at installere en eller anden version af Linux på computeren.

XBMC .. Det er dog kun i Beta på PC indtil videre.

http://xbmc.org/

--
-René

Fra : Kent Friis

Dato : 06-10-08 18:18

Den Mon, 6 Oct 2008 15:01:58 +0200 skrev Claus Skaarup (Arbejde):
> [...]
> lidt lækkert at se på og så skal det kunne håndtere netradio og mp3'er.

Med den kravsspecifikation... XMMS

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-10-08 18:37

Fra : Kasper Johansen

Dato : 07-10-08 08:59

> [...]
> mp3'er.
>
> Jeg påtænker at installere en eller anden version af Linux på computeren.

XUbuntu kan komme til at se forholdsvis lækkert ud, og det kører rigtig
godt på gammelt hardware også.

Derudover vil jeg anbefale XMMS1 til at afspille musik, da det vidst
klart kræver mindre i forhold til større programmer som Amarok.

Hvis XMMS ikke kan klare netradio, så kan du jo bruge VLC, som der for
det meste æder alt hvad der findes af netradio.

Måske skulle du overveje at installere en ældre version af XUbuntu, da
det måske vil køre bedre på gammelt hardware. Måske en 6.10 eller 7.04.

Kasper Johansen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 07-10-08 09:42

Kasper Johansen skrev:

> Måske skulle du overveje at installere en ældre version af XUbuntu, da
> det måske vil køre bedre på gammelt hardware. Måske en 6.10 eller 7.04.

Xubuntu 8.04 kører nu også fint på ældre hardware.
Installerede den på en Pentium 700 MHz (eller 800 MHz) med vistnok
kun 256M RAM.
Det lykkede da at afspille DR1-tv i laveste kvalitet....

Det kan næppe anbefales at bruge alt for gamle ubuntu versioner,
da der på nogle jo er max 2 år support med opdateringer og patches.
(specielt hvis man skal være tilsluttet internet)
Derudover er det jo ældre versioner af programmerne der installeres
og i nogle tilfælde vil man måske godt have nyere versioner.

Se mere på http://www.xubuntu.org/
og https://wiki.ubuntu.com/Xubuntu#Current Releases

version 8.04 har support til juni 2011
version 6.06 har long term support til juni 2009

De andre versioner kortere support tid, hvis det ikke allerede
er udløbet. (6.10 er udløbet, og 7.04 udløber nu til oktober)