Netværksproblem med linksys
Fra : Vidal

Dato : 05-10-08 01:41

Mit netværk har fået et underligt problem. Vi har to computere
tilsluttet,
men den ene begyndte i går at komme med en fejl, routeren tildeler
ikke nogen IP adresse til den ene computer, men gerne til den anden.

Hvis jeg gennem windows beder om at få fornyet adressen blinker
den nogle gange, men der sker ikke videre.

Jeg har skiftet kabel og brugt de forskellige indgange på routeren,
men uden resultat. Jeg har forsøgt at gå ind på routerens adresse,
men det kan ikke lade sig gøre.

Er der nogen, der har en ide om, hvad der kan være i vejen? Jeg
bruger zonealarm som firewall og har forsøgt at lukke den ned,
men uden resultat.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens G

Dato : 05-10-08 09:38

On Sun, 5 Oct 2008 00:40:39 -0700 (PDT), Vidal <viidal@gmail.com>
wrote:

>Jeg har skiftet kabel og brugt de forskellige indgange på routeren,
>men uden resultat. Jeg har forsøgt at gå ind på routerens adresse,
>men det kan ikke lade sig gøre.

Har du prøvet at genstarte routeren?

Du kan også prøve at skifte MAC adresse på din PC, for at se om det
ændrer noget.

Måske er der gået ged i din TCP/IP protokol?

Måske er dit netkort blevet defekt?

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Vidal

Dato : 05-10-08 11:37

Jens G skrev:

> Har du prøvet at genstarte routeren?

Ja, både router og kabelmodemet.

> Du kan også prøve at skifte MAC adresse på din PC, for at se om det
> ændrer noget.

Jeg ved ikke hvordan.

> Måske er der gået ged i din TCP/IP protokol?

Ja måske ...

Men da jeg slukkede ned for computeren i aftes fungerede
alt perfekt. I går havde jeg kortvarigt problemet, men
det fungerede perfekt efter en genstart.

> Måske er dit netkort blevet defekt?

Ja, det kan være. Men jeg kan se, når jeg starter comp.
blinker det nogle gange med nogle sekunders mellemrum,
hvorefter fejlmeddelelsen kommer.

Nu har jeg sat trådløst netværk på, men det er alligevel
utilfredsstillende, at tingene ikke virker.

Når jeg når dertil, vil jeg forsøge at sætte et andet
netkort i.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens G

Dato : 05-10-08 13:26

On Sun, 05 Oct 2008 12:36:32 +0200, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Jeg ved ikke hvordan.

I en engelsksproget XP home gør man således:

Højreklik på netværksforbindelsen og vælg Properties.
Herefter Configure og fanebladet Advanced. Her er så en Network
Address man kan vælge og skrive en ny MAC ind i Value feltet.

Hvis du bruger et andet styresystem, er det måske noget i samme
retning.

MAC adressen består af 12 cifre, så bare skriv 12 tilfældige tal til
forsøget.

Forøvrigt er det meget rart at vide hvordan man skifter MAC adresse i
sin PC når man, som jeg, bruger YouSee Webspeed.
Hvis man har router og oplever problemer med hastigheden, spørger
support altid om man har prøvet at koble en PC direkte til
kabelmodemet.
Men det er besværligt, fordi man er registreret på routerens MAC
adresse hos YouSee og derfor skal gennem en registreringsproces når
man kobler på med PC'ens MAC. Og det samme igen når man skifter
tilbage til routeren. Men hvis man lige putter routerens MAC i PC'en
inden skiftet, slipper man for det besvær.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-10-08 19:50

Jens G:

<snip>

> [...]
> tilbage til routeren. Men hvis man lige putter routerens MAC i PC'en
> inden skiftet, slipper man for det besvær.

Det er meget nemmere at gør det omvendte: begynd med at registrere dit PC
netkorts MAC adresse for så at koble routeren på efter en "Clone IP
Address" - en funktion der findes i de fleste routers.

--
Paris Hilton Gives Birth To Twins...Aliens